یادداشت؛ 9 سعودی در لالیگا

یادداشت؛ 9 سعودی در لالیگا

وبسایت رسمی برنامه نود - یکشنبه خبری شگفت انگیز و ناگهانی را شنیدیم: توافق لالیگا با عربستان برای این که 9 بازیکن ملی پوش این کشور پیش از حضور در جام جهانی اینده در لیگ ما بازی کنند چه لالیگا، چه دسته دو و چه دسته سه و حتی آکادمی. این خبر با ذوق زدگی عربستانی ها و شگفت زدگی دنیای عرب همراه شد چرا که آنها به چشم لیگ اسپانیا همان گونه نگاه می کنند که دنیای بسکتبال به NBA می نگرد (البته لالیگا آن قدر قدرتمند نیست). آنها لالیگا را دنیای خاصی می دانند ، بهشتی که هر بازیکنی آرزویش را دارد. اما باید دید که در اسپانیا هواداران و مربیان چه حسی نسبت به این توافقات دارند.

توافق در ظاهر ساده به نظر می رسد. عربستان به دنبال سود ورزشی است، همان کاری که قطر با خرید کولتورال لئونسا انجام داده بود: این که ملی پوشانشان تجربه حضور در فوتبالی با سطح بالاتر را بدست بیاورند. برای باشگاه های اسپانیایی این توافق از نظر ورزشی چندان سودرسان به نظر نمی رسد اما توافق مالی خوبی است. عربستان قول داده اسپانسرهای بیشتری تامین کند و از سویی باشگاه های لالیگایی می توانند بازار خود را در دنیای عرب گسترش بدهند. قبل از این ژاپنی ها چنین چیزی را تجربه کرده بودند که نمونه اش اینوی بازیکنی است که در ایبار توپ می زند.

قطعا مربیان لالیگا به این توافق به چشم یک افتضاح نگاه می کنند. آنها این فشار را حس می کنند تا از بازیکنان عربستانی استفاده کنند و هر هفته برای چیدمان ترکیبشان دچار یک سودوکو خواهند شد. لالیگا می گوید که به این باشگاه ها سود رسانده است و در دنیایی که فقط رئال و بارسا از لالیگا مشهور هستند می تواند به شناخته شدن آنها کمک کند.  از سویی به جز این توافق ، خیلی از اوقات این اتفاق رخ می دهد که خریدهای باشگاه ها صرفا بر اساس مسائل ورزشی نباشد. این بار برنامه، توسعه لالیگاست. فراموش نکنیم که کولتورال هم تیم کوچکی بود که به لطف سرمایه قطری ها اکنون در لیگ دسته دو توپ می زند و به یک رده بالاتر صعود کرده است.

آلفردو رلانیو - مدیر مسئول نشریه آس

1140