داستان موفقیت رانیری در نانت

داستان موفقیت رانیری در نانت

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از اکیپ ، کواتنگ گفت: «در تمرینات او به ما می‌گوید تصور کنید دروازه، عزیزترین شخص زندگی شماست. پس ما باید از آن همانگونه دفاع کنیم که در زندگی عادی‌مان از عزیزترین فردمان حفاظت می‌کنیم.»
رانیری اما در مقابل رسانه‌ها، خودش با عبارت دیگری قدرت دفاعی بازیکنانش را توصیف کرد، تیمی که با 18 گل خورده، سومین خط دفاعی برتر لوشامپیونا فرانسه را بعد از مون‌پولیه با 13 گل خورده و پاری‌سن‌ژرمن با 14 گل خورده دارد. او خط دفاعی تیمش را به یک خانه تشبیه کرد. رانیری گفت: «اول از همه شما باید در ورودی خانه‌تان را قفل کنید. اگر قفل نکنید، دزدها وارد می‌شوند و همه چیز را می‌برند. زمانی که در را قفل کنید، ‌آن وقت می‌توانید خانه‌تان را تزیین کنید و دکوراسیون آن را طوری که دوست دارید تغییر دهید.»


سرمربی سابق موناکو و لسترسیتی ‌از زمان بازگشتش به فرانسه در ماه ژوئن، روحی تازه در پیکر تیمش دمیده است: او آدمی بامزه، گرم و جالب است که به لطیفه‌گویی علاقه دارد و کاملا مشخص است که از روزهای حضورش در لیگ فرانسه  لذت می‌برد.


اخراج شدنش در جریان پیروزی یک بر صفر روز یکشنبه برابر آنژه – تنها دومین بار در یک‌هزار و 19 بازی دوران مربیگری‌اش بعد از اخراج شدن از نیمکت اینتر مقابل ناپولی در سال 2011 – اما به نوبه خودش اتفاق مهمی بود. او دستی به سر داور چهارم کشید تا به او نشان دهد که یکی از بازیکنان آنژه با یکی از مردان تیم او چه کاری انجام داده بود؛ اما خودش هم در پایان بازی قبول داشت که کارش اشتباه بوده است: «حقم بود که اخراج شوم. من نباید سر داور را لمس می‌کردم. فقط می‌خواستم به او نشان دهم که دیدم خطا شده است؛ اما متأسفم و عذر می‌خواهم.»


این حادثه را که کنار بگذارید، این مرد ایتالیایی را شاید بتوان بهترین سرمربی این فصل لیگ یک فرانسه دانست تا جایی که والدمار کیتا، مدیر نانت او را با یک مرسدس مقایسه می‌کند در حالی که مربیان سابق باشگاه را به یک سیتروئن تشبیه می‌کرد. خب طبیعی هم بود. نانت الان در حال رقابت برای گرفتن سهمیه رقابت‌های اروپایی است و در رده پنجم جدول قرار دارد.


متدهای مربیگری رانیری‌ همان‌هایی است که مسبب غیرمحتمل‌ترین دستاورد تاریخ لیگ برتر انگلیس یعنی ‌قهرمانی لسترسیتی در فصل 2016-2015 شد: دفاعی قدرتمند و پیروزی‌های خفیف با حداقل اختلاف. او در نانت اما بازیکنانی در حد و اندازه بازیکنانش در لسترسیتی – جیمی واردی، انگولو کانته یا ریاض محرز ندارد و به همین دلیل نمی‌توان از او انتظار داشت که قهرمان لیگ شود. با این حال نقشه راهی که او دارد نانت را پیش می‌برد مشابه همان نقشه‌ای است که در لسترسیتی داشت و دارد از آن جواب هم می‌گیرد.


قناری‌ها تا این مقطع از فصل 9 بار تنها با یک گل برده‌اند. آنها مطمئن هستند که سال 2017 را در رده پنجم جدول به پایان می‌رسانند. این بهترین جایگاهی است که آنها در آستانه کریسمس از سال 2000 تاکنون داشته‌اند. در آن سال هم آنها در فاصله چند روز مانده به کریسمس پنجم شدند و از سال 2013 که دوباره به لوشامپیونا صعود کردند، ‌میانگین جایگاه‌‌شان در جدول رده‌بندی این رقابت‌ها در پایان ماه دسامبر، یازدهم بوده است.


در طول تاریخش، نانت همیشه به ارائه فوتبالی جذاب معروف بوده است؛ اما آنها در خلال سال‌های گذشته بازیکنان بسیار خوبی هم داشته‌اند که اکثر آنها دست‌پرورده آکادمی خودشان بوده؛ آکادمی که زمانی یکی از بهترین‌های کشور بوده و بازیکنانی مانند میکل لاندرو و ژرمی تولالان پا جای پای بازیکنان قدیمی‌تر مانند مارسل دسایی، دیدیه دشان، کریستین کارمبو و کلود ماکه‌له‌له گذاشته‌اند. متأسفانه آکادمی نانت دیگر مانند قبل نیست، پس رانیری باید با همین بازیکنانی که داشت، ‌تیم خوبی می‌ساخت و به هر نحو که بوده توانست با جادوی دفاعی‌اش این کار را انجام دهد. تیم او شاید زیبا بازی نکند؛ اما کاملا کارآمد است.


شیوه کاری رانیری شاید با مربیان قبلی و با آنچه برخی هواداران می‌پسندند فرق داشته باشد؛ اما او دارد نتیجه می‌گیرد.


نانت در خانه‌اش را بسته است؛ اما هنوز شروع به طراحی یک دکوراسیون جذاب در خانه‌اش نکرده است. اگر آنها بتوانند بر پایه بنیان محکمی که در نیمه اول سال 2018 ساختند، سازه‌ای زیبا بنا کنند، رانیری شاید فرصتی داشته باشد تا نشان دهد که هنوز هم جزو بااستعدادترین مربیان دنیاست.


منبع: ایران ورزشی