بررسی نیم فصل اول هفدهمین دوره لیگ برتر – بخش سوم/ گسترش فولاد تبریز و بازگشت به موقع به جدول

بررسی نیم فصل اول هفدهمین دوره لیگ برتر – بخش سوم/ گسترش فولاد تبریز و بازگشت به موقع به جدول

وبسایت رسمی برنامه نود - تیم فوتبال گسترش فولاد تبریز پیش از آغاز رقابت های لیگ هفدهم تغییرات عمده ای در مدیریت و کادر فنی خود انجام داد و برنامه های آماده سازی خود برای پنجمین حضور متوالی در لیگ برتر را آغاز کرد.

به گزارش وب سایت نود، با انتخاب هوشنگ نصیرزاده به عنوان مدیرعامل آبی پوشان تبریزی و جدایی فراز کمالوند، مسئولان باشگاه لوکا بوناچیچ را به عنوان سرمربی جدید تیم انتخاب کردند. مهرداد قنبری، احمد زنده‌روح، علی زندوی، علی فتحیان، میلاد فخرالدینی، مسیح زاهدی، دراگان ژارکویچ، احمد موسوی، میثم جودکی، آندرانیک تیموریان، سامان نریمان جهان، محسن حسینی، امید جهانبخش، ادسون هنریکه بازیکنان جدید گسترش فولاد برای لیگ هفدهم هستند؛ در مقابل، مرتضی اسدی، بابک حاتمی، مصطفی اکرامی، محمد نصرتی، سیدمحسن حسینی، داریوش شجاعیان، لوسیانو پریرا، مگنو باتیستا،مسعود ابراهیم زاده، کاخابر کاخاشویلی، امین حاج محمدی این تیم را ترک کردند. در چنین شرایطی، گسترش فولاد کار خود را در لیگ هفدهم آغاز کرد.

 گسترش فولاد فصل را با دو شکست سنگین در تبریز و اصفهان آغاز کرد؛ 7 گل خورده و یک گل در دو بازی ابتدایی فصل. آنها برای کسب اولین امتیاز این فصل تا آخرین دقیقه بازی سوم منتظر ماندند تا اینکه گل ثانیه های پایانی خالقی فر برابر سپیدرود رشت اولین برد لیگ هفدهم را برای این تیم ثبت کرد. دو شکست دیگر در ادامه رقابتها به معنای بدترین شروع  این تیم تبریزی در تاریخ لیگ برتر بود. تیم لوکا بوناچیچ در پنج بازی اول چهار شکست را متحمل شد که در سه بازی آن 3 گل یا بیشتر دریافت کرد.

بعد از شکست سنگین خانگی برابر پرسپولیس، کسب یک تساوی و یک برد شرایط این تیم و وضعیت لوکا را تا اندازه ای بهتر کرد اما یک شکست دیگر در هفته هشتم برابر تراکتورسازی پایان کار مربی کروات در تبریز بود تا لوکا که نه تیمش خوب بازی می کرد و نه گل می زد، فقط 8 هفته روی نیمکت گسترش فولاد دوام بیاورد. این تغییر سریع ترین جابجایی مربی در گسترش فولاد در لیگ برتر بود؛ تیمی که با حضور فراز کمالوند طی دو سه فصل گذشته به ثبات قابل قبولی دست یافته بود، با نتایج این فصل به عنوان یکی از گزینه های جدی سقوط مطرح شده بودند.

فیروز کریمی که تبحر خاصی در حفظ تیم های در حال سقوط به دسته های پائین تر دارد، جایگزین لوکا شد. کریمی در اولین حضورش برابر پیکان آماده شکست خورد اما بعد از این بازی کریمی کاملاً شرایط گسترش فولاد را متحول کرد و تیم ته جدولی لوکا را تا میانه های جدول بالا کشید. فیروز کریمی در پنج بازی آخر تیمش فقط برابر استقلال تهران مغلوب شد اما از چهار بازی دیگر 12 امتیاز کسب کرد. گسترش فولاد که در زمان لوکا هیچگاه بیش از یک گل به حریفان نزده بود، با هدایت فیروز کریمی عملکرد بهتری در خط حمله داشت و در سه بازی خود 2 گل یا بیشتر به ثمر رساند. گسترش فولاد تحت هدایت لوکا در خانه تیمی کاملاً از هم پاشیده و ناهماهنگ بود و هر 3 شکست خانگی این تیم در نیم فصل نخست هم به دوران حضور مربی کروات بر می گردد که در این سه بازی 9 بار دروازه اش باز شد.

گسترش فولاد که در زمان لوکا در 8 بازی تنها 4 گل زده بود، در ادامه موفق شد 9 گل دیگر به ثمر برساند. حاصل کار لوکا فقط 7 امتیاز برای تیم تبریزی بود اما کریمی با تحول فوق العاده ای که در این تیم ایجاد کرد، 13 امتیاز دیگر به اندوخته های این تیم اضافه کرد تا تیم کاملاً قعرنشین هفته های ابتدایی حالا در میانه های جدول حضور داشته باشد.

گسترش فولاد در نیم فصل اول تنها در 2 بازی از کوروش ملکی در درون دروازه استفاده کرد اما در سایر بازیها فرناندو دخسوس وظیفه حراست از دروازه این تیم را عهده دار بود که موفق شد پنج بار کلین شیت کند. البته در دیدار با مشکی پوشان مشهد، ملکی از نیمه دوم به جای دخسوس در درون دروازه گسترش قرار گرفت.

رضا خالقی فر در نیم فصل اول 4 گل برای تیمش زد؛ پیمان بابایی و سامان نریمان جهان هم 3 گل به ثمر رساند که 3 گل نریمان جهان در دیدار برابر سایپا بود که هت تریک کرد. همچنین، آبی پوشان تبریز در نیم فصل یک اخراجی داشتند که در همان بازی اول لیگ بازیکن این تیم از داور کارت قرمز گرفت.

بر اساس نمرات گروه آنالیز سایت نود، رضا خالقی فر بهترین بازیکن این تیم با میانگین 3/05 در رده 62 قرار گرفته و مسیح زاهدی هم با میانگین 3/08 رتبه 71 را به خود اختصاص داده است. فرناندو دخسوس دروازه بان آبی پوشان تبریزی هم با میانگین 3/15 در رتبه 88 جای گرفته است.






2081