کی‌روش پروژه جذابی برای استرالیا است

کی‌روش پروژه جذابی برای استرالیا است

مربی ایرانی شاغل در استرالیا معتقد است که همه چیز درباره سرنوشت حضور کارلوس کی روش در تیم ملی استرالیا در ماه نوامبرآینده و بعد از مشخص شدن حضور این تیم در جام جهانی مشخص خواهد شد.

" به گزارش ورزش سه " تیم ملی فوتبال استرالیا قهرمان جام ملت های آسیا نتوانست به طور مستقیم به جام جهانی صعود کند و حالا باید در مرحله پلی آف به مصاف هندوراس برود. بعد از نتایج نه چندان خوب این تیم رسانه های استرالیایی خبر از حضور مربیان مطرحی به جای آنگه پوستکوگلوی یونانی الاصل دادند و نام کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی ایران نیز در میان گزینه های این تیم دیده می شد. پوریا نبی مربی ایرانی شاغل در استرالیا در رابطه با شرایط تیم ملی استرالیا و حضور کارلوس کی روش می گوید:

*مخالفان آنگه پوستکوگلو سرمربی تیم ملی استرالیا نسبت به سیستم جدیدی که این مربی در بازی های اخیر به کار گرفته معترض هستند. استرالیا قبل از شش ، هفت بازی اخیرش در تمام بازی ها با روش 3-3-4 و 1-3-2-4 بازی می کرد؛ اما این مربی سیستم تیم را عوض کرد و با سه دفاع و روش 1-6-3 تیمش را به میدان فرستاد. این موضوع کار آنگه را سخت کرد چرا که فقط سه بازیکن از تیم ملی استرالیا در لیگ داخلی بازی می کنند و این سه بازیکن هم در تیم هایشان با سیستم 4 دفاعه بازی کرده اند. دیگر بازیکنان هم از نقاط مختلف جهان از کره، ژاپن، آلمان، سوئیس، انگلستان و دیگر کشورها می آیند و در آن جا با تفکرات مختلفی کار می کنند. مربی تیم ملی برای هر بازی تنها سه روز فرصت دارد تا تفکراتش را در تیم جا بیاندازد. این کار را برای آنگه پوستکوگلو  دشوار می کند. من استدلالم این است که یکی از دلایل تاثیرگذار در موفقیت یک تیم هماهنگی بازیکنان است و اینکه بیشترین بازیکنان تیم ملی از یک باشگاه باشند. در  جام جهانی 2010 در تیم اسپانیا از یازده بازیکن 8،9 بازیکن از رئال مادرید و بارسلونا بودند. در چنین تیمی مربی کافی است بازیکنان را با طرزفکر مربی تیم های رئال و بارسا هماهنگ کند. آلمان سال 2014 نیز بیشتر نفراتش از تیم های بایرن مونیخ و دورتموند بودند و این نقش مهمی در موفقیت این تیم داشت.

* آنگه سرمربی استرالیا یک اخلاق خاصی دارد و که دوست دارد  لیدر باشد. او به نوعی معمار جدید فوتبال استرالیا هم هست و توانست بعد از قهرمانی  در جام ملت های 2015 و قهرمانی در آن احترام زیادی را به دست بیاورد. اما امروز فضا برایش اصلا خوب نیست و بعد از مقدماتی جام جهانی احترام خودش را از دست داده است. رسانه های استرالیا می گویند اگر آنگه با تیم استرالیا به جام جهانی برود تصمیم به استعفا دارد و اگر هم تیم به جام جهانی نرود او ایده های تاکتیکی جدیدش را به فوتبال نشان داده و این رزومه خوبی برای گرفتن یک تیم باشگاهی برایش محسوب می شود.

*موضوع دیگری که باعث شده تا آنگه تحت فشار باشد عدم استفاده آرون موی است که سابقه بازی در منچستر سیتی را دارد و او موی را در بازی برابر سوریه روی نیمکت نشاند و در دقیقه 10 به خاطر مصدومیت یک بازیکن تیمش او را به میدان فرستاد. او حتی با این بازیکن مشکلاتی هم در رختکن داشته و باعث شده تا انتقادات زیادی را برایش به وجود بیاورد. با این حال ضربه عمرالسوما که در دقیقه 120 به تیر دروازه خورد به نوعی آنگه را در تیم ملی استرالیا حفظ کرد. 

*مهمترین نقطه اتکایی که آنگه در استرالیا دارد این است که رختکن تیم به نفع او است. او با بزرگان تیم رابطه خیلی خوبی دارد و حداقل از این لحاظ تحت فشار نیست اما رسانه ها بشدت علیه او هستند و در حالی که او یک مربی صاحب کلاس و یکی از موفق ترین مربیان داخلی استرالیا بوده و دو قهرمانی هم به دست آورده ، بشدت از او انتقاد می کنند. رسانه ها او را به عدم دانش متهم می کنند و حسابی روی اعصابش هستند. همانطور که گفتم همه چیز به بازی با هندوراس ربط دارد که نظریه های مختلفی وجود دارد مثل اینکه می گویند او بعد از صعود به جام جهانی استعفا خواهد داد.

*واقعیت این است که بحث حضور کارلوس کی روش در تیم ملی استرالیا شنیده می شود البته صحبت از یکی دو مربی ایتالیایی و اروپایی هم هست. نکته مثبتی که هست این است که حضور مربیان بزرگی مثل کی روش و لیپی می تواند فوتبال آسیا را جذاب تر کند.  نکته مثبتی که درباره حضور کی روش در استرالیا وجود دارد این است که او با فوتبال و خصوصیات فوتبال انگلیسی آشنا است. نکته بعدی این است که سبک بازی استرالیا یک روش پرتغالی است، یعنی 3-3-4 که وینگر ها در آن نقش مهمی دارند و تا قبل از این شش بازی از این روش استفاده می کرد. البته کارلوس در ایران سبک متفاوتی را استفاده کرده و شاید این سبک خیلی برای فوتبال استرالیا جذاب نباشد. حالا باید ببینیم که کی روش اگر به استرالیا بیاید سبک ایرانی اش را می آورد یا سبک پرتغالی استرالیا را می پذیرد.

* طرح نام کی روش در استرالیا بازتاب های مثبتی داشته چرا که کی روش یک اسم بزرگ در فوتبال آسیا است و در استرالیا به دلیل حضور بازیکنانی مثل مارک بوسنیچ که در انگلستان و منچستر یونایتد بازی کرده اند باعث شده تا کی روش حامیان زیادی هم داشته باشد. بازیکنانی مثل بوسنیچ هواداران زیادی دارند و او بارها اعلام کرده که به سبک کاری آلکس فرگوسن و کی روش علاقمند است. شاید کی روش الان در سطح فوتبال اروپا و جهان بهترین نباشد اما در فوتبال آسیا یکی از بهترین ها است و در کنار لیپی یکی از دو نام بزرگ به حساب می آید. موضوع دیگری که هست اینکه آیا کی روش حاضر است تیم ملی ایران را رها کرده و به استرالیا بیاید؟ به نظرم همه چیز در ماه نوامبر مشخص می شود و به نظر اگر استرالیا به جام جهانی نرود شانس کی روش برای حضور در استرالیا افزایش می یابد. موضوع مهم بعدی این است که شش ماه بعد از جام جهانی ، رقابت های جام ملت های آسیا را پیش رو داریم و این کمی ماجرا را پیچیده می کند. با این وجود کارلوس کی روش پروژه جذابی برای استرالیا خواهد بود.