تیم منتخب ایران در تاریخ جام جهانی/ فاتحان آمریکا در صدر

تیم منتخب ایران در تاریخ جام جهانی/ فاتحان آمریکا در صدر

وبسایت رسمی برنامه نود -  در چهار دوره حضور ایران در جام های جهانی حدود 60 بازیکن فرصت بازی در این رقابت‌های مهم را پیدا کردند.

به گزارش سایت نود، ایران در 12 بازی خود در جام های جهانی تنها یک برد داشته و هشت بار شکست خورده است. طبیعتا این نتایج مانع این شد که بازیکنان ایران بتوانند در جام جهانی به چشم بیایند.

با این حال ملی پوشانی بودند که در جام‌های جهانی نمایش قابل قبولی از خود ارائه کردند و حتی جام جهانی باعث پیشرفت آنها شد.

با تیم منتخب ایران در جام های جهانی آشنا شویم؛

دروازه‌بان: احمدرضا عابدزاده

در چهار دوره حضور ایران در جام‌های جهانی دروازه‌بانان ایران نتوانستند خیلی خوش بدرخشند. مرحوم حجازی در جام جهانی 1978 در سه بازی هشت گل خورد. عملکرد نیما نکیسا، احمدرضا عابدزاده، ابراهیم میرزاپور و علیرضا حقیقی هم بدون نقص نبود. عابدزاده با این حال یک مزیت نسبت به رقبا دارد؛ تنها برد ایران در تاریخ جام جهانی به لطف چند واکنش بسیار خوب این دروازه‌بان حاصل شد.

دفاع راست: جواد زرینچه

جواد زرینچه در جام جهانی 1998 نمایش خوبی از خود ارائه کرد. او سازنده گل اول ایران مقابل آمریکا بود و در مجموع بسیار خوب کار کرد. در کل خط دفاعی ایران در جام جهانی 1998 خیلی خوب آبروداری کرد. پژمان منتظری هم در جام جهانی 2014 بسیار خوب بود. حسین کعبی هم در جام جهانی 2006 نمایش بدی نداشت.

دفاع وسط: نادر محمدخانی

چه کسی تصور می کرد که نادر محمد خانی در 35 سالگی به ستون خط دفاعی ایران در جام جهانی 1998تبدیل شود. محمد خانی در فرانسه عالی بود و بازی هوشیارانه او باعث شد تا ایران تورنمنت موفقی را پشت سر بگذارد.

دفاع وسط: امیر حسین صادقی

صادقی در جام جهانی 2006 فرصت بازی پیدا نکرد اما در جام جهانی 2014 فراتر از انتظارات بود. او در هر سه بازی ایران خوب بازی کرد به ویژه در بازی با آرژانتین. یحیی گل محمدی هم دیگر دفاع موفق ایران در ادوار جام جهانی است که سابقه گل زدن هم دارد. یحیی اما فقط دو بازی انجام داد. بختیاری‌زاده دیگر مدافع گلزن ایران هم در یک بازی فرصت بازی پیدا کرد.

دفاع چپ: آندرانیک اسکندریان

اسکندریان در جام جهانی 1978 یکی از بازیکنان موفق ایران بود. با اینکه یک گل به خودی هم در کارنامه اش ثبت شد اما آنقدر خوب بازی کرد که پس از جام لژیونر شد. اسکندریان پس از جام جهانی به آمریکا رفت. در این پست نباید از بازیهای درخشان مهرداد پولادی در جام جهانی 2014 هم غافل شد.

هافبک وسط: آندرانیک تیموریان

دو جام جهانی موفق در کارنامه آندو دیده می شود. در جام جهانی 2006 یکی از بهترینهای ایران بود و پس از مسابقات به بولتون انگلیس منتقل شد. تیموریان در 2014 هم خوب کار کرد. او و مهدوی‌کیا سابقه شش بازی در جام جهانی را دارند.

هافبک وسط: حمید استیلی

زننده مهم ترین گل ایران در تاریخ جام جهانی قطعا شایستگی حضور در تیم منتخب را دارد. گلی که می توان آنرا مهم ترین گل تاریخ فوتبال ایران دانست استیلی به زیبایی دروازه آمریکا را باز کرد و با بازی خوب خود در برد ایران مقابل حریف نقش مهمی ایفا کرد.

هافبک وسط: ابراهیم قاسمپور

قاسمپور جوان در جام جهانی 1978 در سن 21 سالگی نمایش بسیار خوبی در آرژانتین داشت و گل سرسبد خط میانی ایران در آن تورنمنت بود. اتفاقاتی که پس از آن جام جهانی رخ داد مانع شکوفایی بیشتر این بازیکن با استعداد شد.

گوش راست: مهدی مهدوی‌کیا

خیلی‌ها مهدوی‌کیا را بهترین بازیکن ایران در چهار دوره جام‌جهانی می دانند. نمایش فوق العاده مهدوی کیا در جام جهانی 1998 فراموش نشدنی است. او در هر سه بازی ایران عالی بود و مزد بازیهای خوبش را با گل مقابل آمریکا گرفت. مهدی در جام جهانی 2006 هم سه بازی انجام داد اما دلیل حضورش در تیم منتخب، همان بازیهای شجاعانه 98 است. پس از جام جهانی یک رسانه معتبر اروپایی مهدوی‌کیا را برای تیم دوم جام جهانی هم برگزید.

گوش چپ: ایرج دانایی فرد

اولین امتیاز ایران در تاریخ جام جهانی با گل این گوش چپ حاصل شد. ایرج دانایی فرد دروازه اسکاتلند را باز کرد تا عنوان اولین گلزن ایران در تاریخ جام جهانی را از آن خود کند. دانایی فرد و اسکندریان آنقدر در جام جهانی 1978 خوب بودند که پس از آن مسابقات، برای بازی در تیم منتخب جهان دعوت شدند.

مهاجم نوک: رضا قوچان‌نژاد

مهاجمان ایرانی در جام های جهانی خیلی درخشان نبودند. حسن روشن در جام جهانی 78 یک گل زد اما خیلی کم بازی کرد. سایر مهاجمان هم فروغی نداشتند. علی دایی، خداداد عزیزی و وحید هاشمیان هم موفق نشدند در جام جهانی گل بزنند و خوش بدرخشند. در این میان تنها می توان به رضا قوچان‌نژاد اشاره کرد. بازیکنی که در جام جهانی 2014 بازیهای خوبی انجام داد و زننده تک گل ایران هم بود. او اگر کمی خوش شانس بود دروازه آرژانتین را هم باز می کرد.

 بازیکنان بزرگی مثل ناصر حجازی، علی پروین، علی دایی، خداداد عزیزی، کریم باقری، علی کریمی، وحید هاشمیان و جواد نکونام هم در جام جهانی برای ایران بازی کردند. اما آنها موفق نشدند مانند بازیکنان بالا خوش بدرخشند. حسن روشن هم به دلیلی آسیب دیدگی تنها در دقایق کمی فرصت حضور پیدا کرد.

با توجه به اینکه مهدوی کیا برای بازی‌هایش در 98 برگزیده شده و تیموریان به لطف بازیهای خوبش در 2006 سهمیه هر یک از تیم‌های ایران در تیم منتخب جام جهانی به این ترتیب است؛

1978(سه بازیکن)

1998(پنج بازیکن)

2006( یک بازیکن)

2014( دو بازیکن)

57189