پله، مارادونا و حالا اینار گونارسون!

پله، مارادونا و حالا اینار گونارسون!

ایسلند موفق شد تا با پیروزی 2 بر 0 برابر کوزوو بلیط خود برای روسیه را رزرو کند. صعود آن‌ها به جام جهانی بدین معنا بود که به اولین کشور تاریخ با جمعیت کم‌تر از 1 میلیون نفر تبدیل شدند که مجوز حضور در مهم‌ترین آوردگاه فوتبال ملی را به دست می آورد.

شاگردان هیمیر هالگریمسون برای نخستین صعود تاریخ خود به رقابت‌های جام جهانی تنها نیاز داشتند تا در برابر قعرنشین گروه I رقابت‌ها پیروز شوند و این اتفاق افتاد. گل گیلفی سیگوردسون در دقیقه 40 باعث شده بود تا آن‌ها به تحقق این رویا از همیشه نزدیک‌تر شوند. او پشت محوطه جریمه صاحب توپ شد و پس از عبور از امیر رحمانی با یک شلیک تماشایی دروازه حریف را گشود.

شب خوب گیلفی ادامه داشت و او همچنین در نیمه دوم و در دقیقه 68 مقدمات گل یوهان برگ گودموندسون را نیز فراهم کرد تا مردان یخی خیال خود از پیروزی و صعود به جام جهانی را تقریبا راحت کنند. این پیروزی باعث ثبت رکورد سه پیروزی در سه بازی آخر آن‌ها در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2018 روسیه شد. مردان ایسلند همچنین ثابت کردند که پیروزی آن‌ها به رقابت‌های یورو 2016 یک اتفاق نبوده است.

در این بین نمی‌‌توان از نقش هیمیر هالگریمسون در صعود تاریخی ایسلندی‌ها به جام جهانی گذشت. او که پس از جدایی لارس لاگربک حالا به تنهایی هدایت تیم ملی کشورش را برعهده دارد، در گذشته یک دندان پزشک نیمه وقت بوده است و حالا نخستین صعود تاریخ تیم ملی کشورش به جام جهانی را رقم زده است!

وی پس از اتمام بازی در ستایش اینار گونارسون هافبک تیمش که برای کاردیف به میدان می‌رود، گفت: "این واقعا عجیب است، نمی‌دانم چه بگویم. در واقع منظورم من این است که پله، مارادونا و حالا اینار گونارسون!"

همچنین این صعود تاریخی به رقابت‌های جام جهانی سرزمین یخی را به کشوری با کم‌ترین جمعیت در میان تیم‌های تاریخ جام جهانی مبدل کرد. پیش از ایسلند که تنها 335 هزار نفر جمعیت دارد، ترینیداد و توباگو با 1.3 میلیون نفر در رتبه نخست این لیست بود و ایرلند شمالی  با 1.85 میلیون نفر، اسلوونی با 2.08 میلیون نفر، جاماییکا با 2.89 میلیون نفر و ولز با 3.1 میلیون نفر در رتبه‌های بعدی حضور داشتند.

ماجراجویی ایسلند ادامه دارد، حالا باید منتظر درخشش تیم شگفتی‌ساز رقابت‌های یورو 2016 فرانسه در جام جهانی روسیه 2018 باشیم. حالا آن‌ها این فرصت را دارند تا پس از حضور فوق العاده خود در رقابت‌های یورو، بار دیگر جهان فوتبال را به ستایش وا دارند.