۹۰ درصد مربیان اسبدوانی اعتیاد دارند!

۹۰ درصد مربیان اسبدوانی اعتیاد دارند!

مهاجم تیم ملی فوتبال و رییس فدراسیون سوارکاری روی خط رادیو اظهارات تندی را علیه یکدیگر انجام دادند. 

به گزارش "ورزش سه"، بعد از مثبت شدن دوپینگ اسب سردار آزمون در کورس اسبدوانی تهران، مهاجم تیم ملی فوتبال در یک ماه اخیر صحبت های زیادی را پیرامون این اتفاق انجام داده است.

لژیونر ایرانی تیم روبین کازان دوپینگ اسب خود را قبول ندارد و گفته که از طریق آزمایشگاه های دیگر این مساله را پیگیری کرده است.

از سوی دیگر مسئولان فدراسیون سوارکاری اطمینان دارند که این مساله به صورت قانونی مسیر خود را طی کرده و اسب سردار آزمون به دلیل دوپینگ از مسابقات محروم است. 

در همین راستا امروز مسعود خلیلی رییس فدراسیون سوارکاری و سردار آزمون صحبت هایی را با رادیو تهران انجام داده اند که ماحصل آن در ادامه می آید. 

اتهامات بزرگ سردار به فدراسیون سوارکاری

سردار آزمون، مهاجم تیم ملی فوتبال ایران در مصاحبه ضبط شده ای اتهامات عجیبی را به مسئولان فدراسیون وارد کرد. او در ابتدای صحبت های خود گفته است: «من نمی فهمم چرا به کتاب قانون اسبدوانی توجهی نکردند. برای کسانی که اعتیاد دارند، کارت مربیگری دادند. بروید از مربیان تست بگیرید و می بینید ۹۰ درصدشان اعتیاد دارد.»

وی همچنین می افزاید: «اگر قرار است بگویند دست های آلوده به اسب مالیده شده و نمونه اش مثبت است که نمی شود. مالک اسب این همه هزینه می کند. پس زحمات ما چه می شود؟ به خاطر دست های آلوده فردی که شما به آن کارت مربیگری دادید، ما باید زجر بکشیم؟ »

سردار آزمون در بخش دیگری از صحبت های خود اعتقاد داشت کمیته ضددوپینگ به صورت غیرقانونی اداره می شود: «اصلا به من بگویید چرا کمیته ضد دوپینگ زیر نظر فدراسیون باید باشد؟ هیچ کجای دنیا اینطور نیست و این موضوع احقمانه است. کل مالکان به این موضوع اعتراض کرده اند.»

در این هنگام صحبت های یکی دیگر از مالکان اسب های حاضر در کورس تهران نیز پخش شد. مهاجم تیم ملی ایران نیز به جوایز نیز اعتراض کرد: «آن سری در جایزه بزرگ میدان سوارکاری تا ۲ روز قبل از مسابقه جایزه ۷۰ میلیون بود و روز مسابقه شد ۵۰ میلیون. کجای دنیا چنین اتفاقی رخ می دهد؟»

سردار آزمون در پایان به ابهامات پرونده دوپینگ اسب خود افزود: «جالب است که نایب رییس فدراسیون گفته بود متادون بیش از ۲ هفته در بدن اسب نمی ماند؛ اما بعد از یک ماه جواب مشکوک برای اسب من آمد. بعد از آن هم ۲۰ روز بعد جواب قطعی آمد. در واقع یک ماه و ۲۰ روز از نمونه گیری گذشته بود. چطور می شود متادون که می گویند ۲ هفته ای از بدن اسب خارج می شود، بعد از یک ماه و ۲۰ روز برای اسب من مثبت می شود؟ من دقیقا این تاریخ ها را از سایت فدراسیون سوارکاری استخراج کردم.»

خلیلی: سردار اطلاعات کافی ندارد

مسعود خلیلی که صحبت های ضبط شده سردار آزمون را می شنوید و به آنها پاسخ می داد، توضیحاتی را درباره پرونده دوپینگ اسب سردار آزمون داده است: «ما طبق روالی که داریم و بر اساس پروتکل استاندارد فدراسیون جهانی، افسر مسئول دوپینگ ما نمونه ادرار اسب را بعد از مسابقه می گیرد. این نمونه به یکی از ۵ آزمایشگاه مورد تایید فدراسیون جهانی ارسال می کنیم. ما به آزمایشگاه فرانسه نمونه ها را می فرستیم. مالک اسب اصلا نقشی در این ماجرا ندارد. فرهاد قائمی، سردار آزمون و هادی ساعی جزو ورزشکارانی هستند که در اسب سواری فعال هستند. من تعجب می کنم سردار آزمون خودش را وارد این بحث کرد چون به صورت قانونی اختیار اسب برعهده مربی است. سردار بیرون از کشور است و شاید خبر نداشته باشد.»

وی در ادامه می افزاید: «۲ بار تا به حال دوپینگ اسب سردار آزمون مثبت اعلام شده است. یک بار سال گذشته رخ داد و امسال نیز بار دیگر مربی که اسب آزمون را تعلیم می دهد، از همان دارو استفاده کرده است. به کمیته انضباطی دعوت شدند و مثل بقیه با او رفتار می شود. برای ما نام مالک اسب تفاوتی ندارد. نمی توانیم بگوییم که چون اسب متعلق به فلان فرد است، نمونه مثبت را منفی اعلام کنیم. من نمی خواستم این موضوع به رسانه ها کشیده شود چون آزمون قهرمانی ملی ماست. آزمایشگاه معتبر مورد تایید فدراسیون جهانی است. یک راه قانونی هم به جای سروصدا کردن وجود داشت.»

رییس فدراسیون سوارکاری در واکنش به اظهارات آزمون مبنی بر اینکه ۹۰ درصد مربیان اعتیاد دارند، تصریح کرد: «من حرف آزمون را کاملا رد می کنم و این یک توهین به جامعه سوارکاری است که بگوییم ۹۰ درصد اعتیاد دارند. حتی مربی اسب آزمون کارت مربیگری ندارد. همان ۱۰ درصدی که سالم هستند، چرا اسبشان را به آنها نمی دهند؟ خودش هم اعتقاد دارد که مربی اش آلوده بوده است.»

خلیلی در رابطه با ادعای آزمون مبنی بر منفی بودن تست دوپینگ اسبش گفت: «این یک کار تخصصی است. آزمون گفته من نمونه گرفتم و به یک آزمایشگاه غیرمعتبر فرستاده که هیچ جا قبولش ندارند. آنجا گفته اند که نمونه منفی بوده است. از کجا مشخص است که وسایل نمونه گیری درست بوده است؟ آن آزمایشگاه دوبی اصلا مورد تایید فدراسیون جهانی نیست. سالی یک بار در دوبی مسابقه برگزار می کنند و نمونه ها را به کشور دیگری ارسال می کنند. به فدراسیون جهانی سری بزنید که کدام آزمایشگاه ها مورد تایید هستند.»

وی در بخش دیگری از صحبت هایش در خصوص اینکه سردار کار فدراسیون را احمقانه دانست، بیان داشت: «سردار آزمون از لفظ های بدی استفاده می کند که نمی توانم جوابش را بدهم. در تمام دنیا یک کمیته مستقل مبارزه با دوپینگ دارد که افسران جهانی زیر نظر فدراسیون جهانی تعلیم دیدند. رییس کمیته ضددوپینگ ما توسط فدراسیون جهانی تایید شده و حتی برخی هزینه ها را فدراسیون جهانی می دهد. من برای این حرف های غیرکارشناسی متاسفم.»

خلیلی در پایان نیز گفت: «اولا چرا برای بار اول دوپینگ اسب سردار آزمون مثبت شد، این همه سروصدا نشد؟ مربی یک تخلفی کرده و باید به کمیته انضباطی بیاید و محرومیتش را بکشد. اگر اعتراض داشتند، می آمدند و نمونه دوم را باید به فدراسیون جهانی می فرستادیم. من به آزمون خرده ای نمی گیرم چون اطلاعاتی ندارد. کدام مالک اسب اعتراض دارد؟»