سقوط، سرنوشت اعتماد دوباره به مربیان برگشت خورده در ابتدای فصل

سقوط، سرنوشت اعتماد دوباره به مربیان برگشت خورده در ابتدای فصل

وبسایت رسمی برنامه نود - سرانجام کار نفت طلاییه و علی کریمی به بن بست رسید تا در کمال ناباوری حمید درخشان سرمربی که فصل را با نفت آغاز کرده بود، بار دیگر به عنوان سکاندار هدایت این تیم انتخاب شود.

به گزارش وب سایت نود، رفت و برگشت یک مربی و دوری چند هفته ای از نیمکت یک تیم اتفاقی تازه در فوتبال ایران به حساب نمی آید، و این امر چندین بار در لیگ برتر رخ داده است؛ به ویژه خود حمید درخشان که برای دومین بار است که این اتفاق را تجربه می کند. در ادامه نگاهی به رفت و آمد چند هفته ای مربیانی خواهیم داشت که در یک فصل از تیمی جدا شده و در ادامه رقابت های همان فصل به تیم قبلی بازگشته اند.

رفت و برگشت درخشان در شاهین بوشهر

شاهین بوشهر در لیگ یازدهم کارش را با درخشان آغاز کرد، اما دوران حضور این مربی در تیم بوشهری فقط 9 هفته طول کشید. درخشان بنا به دلایلی که آنها را مشخص نبودن وضعیتش در شاهین، نامشخص بودن وضعیت مدیرعامل، مشکلات مالی، جذب بازیکنان مورد نیاز و مسائل انضباطی عنوان می کرد، پس از دو بار استعفا و انجام 9 بازی و کسب 11 امتیاز از این تیم جدا شد و جای خود را به فیروز کریمی داد. کریمی هم در ادامه فقط 15 بازی هدایت شاهین را بر عهده داشت و در این بازیها تیمش فقط 14 امتیاز به دست آورد تا اینکه به دلیل بیماری از شاهین بوشهر جدا شد. علیرغم مذاکره با چند مربی، اما باز این درخشان بود که به شاهین برگشت؛ او تیمش را در رده دهم تحویل داد و هنگام بازگشت در رده هفدهم تحویل گرفت. حتی در هفته های پایانی رقابت های لیگ هم مشخص نبود که شاهین با کدام مربی به کار خود در آن فصل پایان خواهد داد؛ درخشان یک بار دیگر از شاهین جدا شد اما این بار حضورش به 9 هفته هم نرسید و پس از 5 بازی یک بار دیگر کار او و شاهین به جدایی کشید. در پایان آن دوره، شاهین بوشهر به رقابت های دسته اول سقوط کرد.

علی اصغر مدیرروستا (پاس همدان)

پاس همدان که در میانه های فصل در نهمین لیگ برتر، مدیرروستا را جایگزین منصوریان کرده بود، دهمین دوره لیگ را هم کارش را با مدیرروستا آغاز کرد و تا هفته نهم نتایج خوبی به دست آورد اما از این پس تیم مدیر روستا روی نوار ناکامی گام برداشت تا اینکه پس از 18 بازی از سرمربیگری پاس کنار گذاشته و محمود یاوری جایگزین وی شد. یاوری هم در پاس اصلاً موفق نبود و در 7 بازی که روی نیمکت این تیم حضور داشت، فقط 3 تساوی و 4 باخت به دست آورد. پس از استعفای چند باره یاوری از مربیگری پاس همدان، و تغییراتی که در سطح مدیریت این باشگاه به وجود آمد، بار دیگر مدیر روستا سکان هدایت پاس همدان را در 9 بازی پایانی لیگ دهم بر عهده گرفت اما نتوانست نتایج قابل قبولی کسب کند تا در پایان فصل، تیم ریشه دار پاس به دسته اول سقوط کند.

سیاوش بختیاری زاده (استقلال اهواز)

فولاد نوین اهواز موفق شد به رقابت های لیگ برتر صعود کند، اما بنا بر اساسنامه فدراسیون فوتبال اجازه حضور در این رقابتها را نداشت. مسئولان استانی هم که به هیچ وجه نمی خواستند سهمیه لیگ برتری آنها از استان خارج شود، امتیاز خود را به استقلال اهواز واگذار کردند تا این تیم به همین سادگی و با کوهی از مشکلات و آشفتگی های مالی و مدیریتی پای به لیگ برتر بگذارد. سیاوش بختیاری زاده سکاندار هدایت آبی پوشان اهوازی در لیگ پانزدهم بود که پس از 7 هفته و کسب تنها یک برد، با 5 امتیاز در رده ماقبل آخر جدول قرار گرفت تا با این نتایج بختیاری زاده از کار برکنار شود. علی حنطه که روی کار آمد، وضعیت استقلال اهواز نه تنها بهتر نشد، که بسیار وخیم تر از قبل شد. حنطه در 8 بازی که مربی آبی پوشان اهوازی بود، فقط یک امتیاز کسب کرد. با این نتایج حنطه در پایان نیم فصل از استقلال اهواز اخراج شد تا بار دیگر سیاوش بختیاری زاده سکان این تیم را از حنطه تحویل بگیرد. اما انگار دردهای استقلال اهواز را هیچ درمانی نبود و تعویض مربی هم کمترین تأثیری در شرایط این تیم ندارد. بختیاری زاده در نیم فصل دوم فقط یک برد به دست آورد تا استقلال اهواز با شرایط اسفناکی راهی لیگ دسته اول شود.

باز هم ورود و خروج های درخشان، این بار نفت طلاییه

درخشان یک بار دیگر شرایط لیگ یازدهم در شاهین را تجربه کرد و پس از هفته پنجم از کار برکنار شد اما مثل زمان شاهین بوشهر، انتظار چندانی برای بازگشت نکشید و فقط سه هفته شاهد مربیگری علی کریمی روی نیمکت نفت تهران بود تا بار دیگر خودش بر مسند کار بنشیند. برای مشاهده نتیجه کار، و ثمربخش یا بی فایده بودن این تغییرات در کادر فنی، باید تا پایان فصل به انتظار نشست؛ اما آنچه سوابق قبلی چنین تغییراتی در لیگ برتر به خوبی نشان می دهد که اینگونه تغییرات و جابجایی هایی که صورت می گیرد، چندان اثربخش نیستند.

گفتنی است در سه مورد از تیم هایی که به آنها اشاره شد، نتایج تیم پس از بازگشت دوباره مربی اولیه بدتر و ضعیف تر شده است. ضمن اینکه هر سه تیمی که اقدام به استخدام مجدد مربی ابتدای فصل خود کرده اند، در پایان فصل به یک سرنوشت دچار شدند: سقوط به دسته پائین تر.

2081