تراکتورسازان به دنبال فرار از آمار

تراکتورسازان به دنبال فرار از آمار

پدیده را می توان یکی از دشوارترین حریفان تیم تراکتورسازی پس از صعود این تیم به لیگ برتر دانست.

به گزارش "ورزش سه"، دو تیم فوتبال پدیده و تراکتورسازی باید از ساعت 18:15 فردا در چارچوب جام حذفی در ورزشگاه ثامن‌الائمه مشهد به مصاف یکدیگر بروند. دیداری که آمار پیروزی های نماینده مشهد به صورت نیش داری برتر از تیم تراکتورسازی تبریز است.

آغاز شکست‌ناپذیری پدیده 28 مردادماه 1393 این دو تیم برای نخستین بار به مصاف یکدیگر رفتند. رقابتی در ورزشگاه ثامن با حضور رسول خطیبی به عنوان سرمربی تراکتورسازی و علیرضا مرزبان به عنوان سرمربی پدیده. آن دیدار را پدیده با تک گل میلان یووانویچ پیروز شد، بردی که البته کمتر کسی فکرش را می‌کرد به صورت مستمر تا سه سال ادامه داشته‌ باشد. ترکیب دو تیم با تغییرات گسترده‌ای نسبت به لیگ چهاردهم روبه‌رو شده؛ اما معین عباسیان، رضا ناصحی و اکبر صادقی در پدیده و محمد ایرانپوریان و مهدی کیانی در تراکتورسازی در تیم‌های خود حضور دارند. البته اکبر صادقی پس از لیگ چهاردهم از پدیده جدا شد و در تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان، صبای قم و نفت تهران به میدان رفت و برای لیگ هفدهم دوباره به پدیده بازگشت.

دیدار دوم دو تیم این بار در چارچوب رقابت‌های جام حذفی برگزار شد. 6 آذرماه پدیده در تبریز و در ورزشگاه یادگار امام به مصاف تراکتورسازی رفت و باز هم این نماینده تازه‌وارد خراسان بود که موفق شد مدعی قهرمانی در آن سال را شکست دهد.

اما هفدهم بهمن‌ماه 93 فصل کابوس‌وار تراکتوری‌ها مقابل پدیده تکمیل شد. این بار هم ورزشگاه یادگار امام تبریز پذیرای رقابت پدیده و تراکتور در چارچوب دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر چهاردهم بود. پیروزی سه بر یک پدیده در این دیدار نه تنها یک روند خوب را برای نماینده خراسان مقابل تراکتورسازی به ارمغان آورد، بلکه حکم اخراج رسول خطیبی را هم امضا کرد تا تراکتور فصل را با تونی به پایان برساند. خطیبی و تراکتور در آن سال با وجود بازیکنانی همچون حامد لک، احمد امیرکامدار، حبیب گردانی، ادینیهو، مهدی کیانی، محمد ایرانپوریان، سامان نریمان‌جهان، فرشاد احمدزاده، مهرداد بایرامی، میرهانی هاشمی و ... سه بار مقابل پدیده به میدان رفتند، سه بار شکست خوردند و 6 بار دروازه‌شان باز شد، اما فقط موفق شدند 2 بار دروازه پدیده را باز کنند.

با مهاجری هم شکست‌ناپذیر ماندند در لیگ پانزدهم هم فارغ از اینکه مرزبان جای خود را به مهاجری داده‌بود، تراکتوری‌ها باز هم موفق نشدند حتی یک امتیاز از پدیده بگیرند. دیدار رفت دو تیم 30 مردادماه 94 در ورزشگاه ثامن برگزار شد و پدیده موفق شد با تک گل دقیقه 85 محسن یوسفی، هافبک خلاق و مصدوم این روزهایش به سه امتیاز این مسابقه دست یابد. از ترکیب فعلی پدیده تنها رضا ناصحی و محمدحسین مرادمند تجربه حضور در آن دیدار را در کارنامه دارند. جالب توجه اینکه در ترکیب تراکتور هیچ بازیکنی نیست که تجربه بازی در رقابت دو فصل قبل دو تیم را داشته‌ باشد. دیدار برگشت دو تیم در لیگ پانزدهم نیز باز هم با برد پدیده همراه بود. تفاوت بزرگ 18 بهمن 94 نسبت به دیدار رفت دو تیم، ورود امیر قلعه‌نویی به تبریز بود. امیر پاشا پس از نتایج ضعیف تونی جایگزین وی شده‌بود تا شرایط تراکتور را سر و سامان دهد، اتفاقی که البته رخ نداد و تراکتورسازی با قلعه‌نویی هم موفق به قهرمانی لیگ نشد. رقابت دو تیم گرچه تحت تاثیر شرایط خاص جوی آن روز تبریز بود؛ اما فریبرز گرامی در آن دیدار تعویض طلایی مهاجری لقب گرفت و تنها یک ربع بعد از حضور در زمین گل پیروزی‌ بخش تیمش را به ثمر رساند.

سرانجام طلسم شکست اما لیگ شانزدهم شرایط متفاوتی در دیدارهای پدیده و تراکتور رقم خورد. 12 آذرماه 95 پدیده و رضا مهاجری دوباره عازم تبریز شدند تا به مصاف تراکتورسازی و قلعه‌نویی بروند. دیداری که در آن تراکتوری‌ها بالاخره موفق شدند از شکست مقابل پدیده فرار کنند و به یک تساوی دست یابند. محسن یوسفی برای پدیده و فرزاد حاتمی برای تراکتور گلزنی کردند. اما در دور برگشت سرانجام طلسم شکست و تراکتورسازان تبریزی سرانجام موفق شدند برای نخستین بار بعد از سه سال ناکامی مقابل پدیده به پیروزی برسند. هادی محمدی تک گل تراکتورسازی را در آن دیدار به ثمر رساند تا شاگردان رضا مهاجری پس از 5 پیروزی متوالی در نیم‌فصل دوم لیگ شانزدهم، طعم شکست را احساس کنند.

و حالا دوباره دوئل اما حالا باید منتظر باشیم و ببینیم که در نهایت دو تیم پدیده و تراکتورسازی فردا به چه نتیجه‌ای دست می‌یابند؟ آمارها از برتری پدیده می‌گویند. ثبت 5 پیروزی، یک تساوی و تنها یک شکست، آماری فوق‌العاده برای شاگردان محمدرضا مهاجری است. آماری که هواداران مشهدی پدیده با توجه به میزبانی تیم پدیده در دیدار فردای تیم‌شان در برابر تراکتورسازی امیدوار به ارتقای آن هستند.