یازده بازیکنی که در لیگ انگلیس اعتبارشان از بین رفت؛ از شوچنکو تا ورون و فالکائو

یازده بازیکنی که در لیگ انگلیس اعتبارشان از بین رفت؛ از شوچنکو تا ورون و فالکائو

وبسایت رسمی برنامه نود – شاید رویای خیلی از بازیکنان فوتبال دنیا حضور در لیگ انگلیس باشد به خصوص حالا که این لیگ تبدیل به ثروتمندترین لیگ فوتبال دنیا شده و هزینه های نجومی برای خرید بازیکنان مختلف انجام می دهد.

به گزارش وبسایت نود، در طول تاریخ اما بازیکنان زیادی هم پس از آن که به لیگ انگلیس ملحق شدند به جای آن که این لیگ تبدیل به سکوی پرتابشان شود، دچار افت و سقوط شدند و شاید بتوان گفت که فوتبالشان کلا نبود شد. برخی از بازیکنانی که با حضور در لیگ انگلیس افت شدیدی را تجربه کردند با هم بررسی می کنیم:

1- سرگی ربروف (تاتنهام و وستهام) ربروف نتوانست با مربیان موفق تاتنهام رابطه خوبی داشته باشد و بدین ترتیب دوران پرفراز و نشیبی در لیگ انگلیس داشت. او رابطه چندان خوبی با گلن هادل و جورج گراهام، مربیان تاتنهام نداشت و در 60 بازی در لیگ برتر فقط ده گل به ثمر رساند تا یک فصل به صورت قرضی به فنرباغچه برود. وی پس از آن به وستهام رفت و در 27 بازی دو گل به ثمر رساند. این بازیکن در سال 2005 به تیم دیناموکیف اوکراین برگشت، تیمی که بین سالهای 2014 تا 2017 هدایتش را به عنوان سرمربی به عهده داشت.

2- کلبرسون (منچستریونایتد) این بازیکن که نقشی کلیدی در تیم ملی برزیل در جام جهانی 2002 داشت در سال 2003 با نظر فرگوسن به یثونایتد آمد و قرار بود که تبدیل به یکی از ستارگان شیاطین سرخ شود. بازیکن سابق اتلتیکو پارانائنزه در سال 2005 به بشیکتاش رفت و پس از آن به لیگ برزیل برگشت. وی مدتی در تیم های فیلادلفیا یونیون، ایندی ایلون و فورت لائودرال در لیگ آمریکا بازی می کرد.

3- آندری شوچنکو (چلسی) شوچنکو که با مذاکرات شخص رومن آبراموویچ در سال 2006 با مبلغ 30 میلیوند پوند به چلسی پیوست و رکورد وقت فوتبال انگلیس را شکست، ناکام بزرگ آبی پوشان تحت هدایت مورینیو بود. این بازیکن در 47 بازی در لیگ برتر انگلیس فقط 9 گل به ثمر رساند. وی که در سال 2008 به صورت قرضی به میلان برگشت و پس از آن فوتبالش را در دیناموکیف به اتمام رساند، در مورد دوران حضورش در لیگ برتر گفته است:"حتی یک ثانیه هم مناسب سبک چلسی نبودم."

4- توماس برولین (لیدز و کریستال پالاس) برولین پس از درخشش در یورو 92 و جام جهانی دو سال بعدش در سال 1995 به لیدز ملحق شد اما همه چیز برایش وحشتناک پیش رفت. مصدومیت ها و نا آمادگی باعث شد که روندش نزولی باشد و در الندرود توفیقی نداشته باشد. برولین در کریستال پالاس هم دوران ناکامی داشت. این بازیکن که دچار اضافه وزن شده بود، در نیمه دوم فصل 98-1997 برای کریستال پالاس 13 بازی انجام داد که در نهایت این تیم به لیگ دسته پائین تر سقوط کرد. وی آخرین بازی دوران فوتبالش را در تیم سوئدی هودیکسوالس به عنوان دروازه بان انجام داد.

5- اندی فن در میده (اورتون) فن در میده که از بازیکنان مهم تیم ملی هلند در یورو 2004 بود به عنوان یک ستاره هیجان انگیز به گودیسون پارک ملحق شد. اورتون نتوانست به مرحله گروهی لیگ قهرمانان راه یابد و فن در میده هم دوران موفقی در مرسی ساید نداشت. این بازیکن در چهار سال حضور در تیم انگلیسی فقط 20 بازی داشت و در سال 2009 از این تیم جدا شد. وی در مورد مشکلاتش در فوتبال انگلیس به بی بی سی توضیح داده است:"همسر و بچه هایم با من به انگلیس نیامدند و به همین خاطر از آنها جدا شدم. با دیوید مویس، مربی تیم هم رابطه خوبی نداشتم اما مقصر اصلی خودم بودم چرا که انتخاب های اشتباهی انجام دادم. در آن زمان تصمیم های دقیقی نگرفتم."

6- خوان سباستین ورون (چلسی و منچستریونایتد) سرالکس فرگوسن پس از انتقادات از عملکرد ورون به خبرنگاران گفت:"ورون یک بازیکن لعنتی فوق العاده است و شما احمق های لعنتی هستید."بازیکن آرژانتینی علیرغم هزینه سنگینی که برای خریدنش از لاتزیو انجام شده بود و چند بازی خوب هم ارائه داد در نهایت در اولدترافورد موفق نشد. دوران حضورش در چلسی از این هم بدتر بود و فقط 14 بازی در استمفوردبریج داشت و در سال 2004 به لیگ ایتالیا برگشت.

7- وینستون بوگارد (چلسی) این بازیکن قبلا در تیمهایی نظیر میلان و آژاکس درخشیده بود و به نظر می رسید که زمانی که در سال 2000 به غرب لندن رفت، تبدیل به یک خرید فوق العاده شود اما پس از آن که کلودیو رانیری جای جیانلوکا ویالی را به عنوان سرمربی در استمفوردبریج گرفت، بازیکن هلندی سکونشین شد. بوگارد در سال 2015 در مصاحبه با گاردین گفت که سیاست های باشگاه چلسی مانع از آن شده تا به طور قرضی به تیم دیگری برود:"باشگاه های دیگر نمی توانستند کل دستمزدم را بپردازند و فقط راضی به پرداخت 70 درصد از آن بودند. آنها انتظار داشتند که چلسی 30 درصد مابقی را بپردازد اما این باشگاه مخالفت کرد. برای بازیکنی مثل من وحشتناک بود که بازی نکنم و فقط در تمرینات حضور داشته باشم." بوگارد که هفته ای 40 هزار پوند دستمزد می گرفت، در پایان قرارداد چهار ساله اش با چلسی عملا یک بازیکن بازنشسته بود.

8- استیو مارلت (فولام) عملکرد مارلت پس از پیوستن به فولام در سال 2001 به حدی ضعیف بود که محمد الفاید، مالک باشگاه می خواست از ژان تیگانا، سرمربی تیم (که زمانی وکیل این بازیکن هم بوده) شکایت کند. مارت که سابقه حضور در لیون را هم داشت و در این تیم پنج گل در لیگ قهرمانان زده بود، پس از دورانی ناموفق در فولام به مارسی قرض داده شد. وی در 54 بازی در لیگ برتر انگلیس فقط 11 گل به ثمر رساند.

9- روبرتو سولدادو (تاتنهام) مهاجم اسپانیایی در والنسیا در 141 بازی 81 گل زد و ستاره این تیم بود. این بازیکن با مبلغ 26 میلیون پوند به تاتنهام پیوست و با وجود آن که در اولین بازیش به کریستال پالاس گل زد، در تاتنهام توفیقی نداشت و پس از دو سال به لالیگا برگشت.

10- رادامل فالکائو (چلسی و منچستریونایتد) در هر استانداردی، برای یک مهاجم چهار گل در 29 بازی آمار وحشتناکی است. این بازیکن در زمان حضورش در اولدترافورد هفته ای 285 هزار پوند دستمزد می گرفت اما عملکردش فاجعه بار بود. این بازیکن یک فصل هم به صورت قرضی در چلسی بازی کرد که در ده بازی یک گل زد تا ستاره سابق اتلتیکو بدترین روزهای فوتبالش را در لیگ برتر تجربه کند.

11- آلبرتو تارانتینی (بیرمنگام) بیرمنگامی ها امیدوار بودند که تارانتینی  آرژانتینی تاثیری مشابه هموطنانش اوسی آردیلس و ریکی ویا در تاتنهام روی تیمشان بگذارند اما سخت در اشتباه بودند. تارانتینی که در سال 1978 با مبلغ 295 هزار پوند از بوکاجونیورز خریده شده بود، در تیم انگلیسی به خاطر درگیری با گرینهوف، بازیکن یونایتد و همچنین هواداران تیم خودی درگیر شد تا فقط 23 بازی در لیگ برتر داشته باشد.

1140