افشاگری داور سابق لالیگا علیه آنخل ماریا ویار؛ برای ارتقای درجه شغلی خود باید رشوه می دادیم

افشاگری داور سابق لالیگا علیه آنخل ماریا ویار؛ برای ارتقای درجه شغلی خود باید رشوه می دادیم

وبسایت رسمی برنامه نود - داور سابق مسابقات لالیگا در خصوص اینکه چگونه رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا با کمک آرای داوران رای گیری های از پیش مشخص شده ای را برگزار می کرد اعلام کرد هرگز نتیجه دیداری را عمدا تغییر نداده است.

به گزارش وب سایت برنامه نود، داور سابق مسابقات لالیگا در مصاحبه ای که با El Espanol داشت از شیوه های تاریک فدراسیون فوتبال اسپانیا و رئیس آن آنخل ماریا ویار که روز سه شنبه دستگیر شد صحبت کرد. زامورانو اعلام کرد داوران لالیگا باید در رای گیری های انجام شده به شخص یا اشخاص از پیش تعیین شده ای رای می دادند و رای گیری های انجام گرفته سالم نبودند. وی در این خصوص گفت:

روش به این گونه بود که مردمی که من را نمی شناختند هم از سرتاسر اسپانیا به من رای داده بودند و بدین ترتیب همه چیز کنترل شده بود و از پیش تعیین شده بود. از آن زمان این روش به یه یک روند طبیعی در فدراسیون فوتبال اسپانیا تبدیل شده بود. نمایندگان کمیته داوران اعلام می کردند باید به این، این و این شخص رای داده شود و تمامی اعضای فدراسیون فوتبال در سرتاسر اسپانیا به این افراد رای می دادند و همان افرادی در نهایت انتخاب می شدند که از پیش مشخص شده بود.

وی همچنین در ادامه در خصوص اینکه ویار چگونه از داوران و آرای آن ها استفاده می کرد تا همچنان در مسند قدرت قرار بگیرد افزود:

خارج از زمینه داوری اطلاعی ندارم اما همه داوران باید به صورت مستقیم به ویار رای می دادند و در نهایت آرای داوران برنده رای گیری شد. یکی از تعهدات ویار پیش از انجام رای گیری آن بود که تعداد آرای داوران را افزایش دهد چرا که او آن ها را کنترل می کرد. چند سال قبل خسوس لوپز نیتو اقداماتی علیه ویار انجام داد، بنابراین در یکی از جلسات کمیته داوران سندی که علیه نیتو تنظیم شده بود در مقابل ما قرار گرفت تا آن را امضا کنیم تا او نتواند از اقدامات خود به نتیجه ای برسد، من، ایبانیز و لاسا ابتدا این سند را امضا نکردیم اما در نهایت من به دلیل ترسی که داشتم این سند را امضا کردم. وقتی فصل به پایان رسید قرار بود لاسا به عنوان داوری بین المللی معرفی شود اما در نهایت به دلیل اینکه او این سند را امضا نکرده بود کاربایو به جای او به عنوان داور بین المللی معرفی شد و همچنین ایبانیز که داوری در کلاس جهانی بود که می توانست حتی فینال لیگ قهرمانان اروپا را قضاوت کند در نهایت در پایان فصل به رقابت های دسته دوم فرستاده شد تا در رقابت های سطح اول اروپا نیز دور باشد. من این اتفاقات را دیده ام و تا به حال به هیچ کس در این خصوص چیزی نگفته بودم. با این وجود ممکن است شما با من و کاری که کرده ام موافق باشید و یا مخالف.

وی همچنین در خصوص اینکه چگونه موفق شده است برای قضاوت دیدارهای لالیگا انتخاب شود نیز توضیح داد و گفت باید 5 درصد از در آمد خود را به یکی از نمایندگان کمیته داوران پرداخت می کرده است:

زمانی که سال 2001 موفق شدم به رقابت های لالیگا وارد شوم و دیدارهای این رقابت ها را قضاوت کنم هیجان بسیاری داشتم، اما وقتی دیدم افرادی که من را حمایت کرده بودند در جلسه ای از من خواسته بودند تا 5 درصد از در آمدم را به آن ها بدهم شگفت زده شدم. آن ها به من گفته بودند برای اینکه قضاوت دیدارهای لالیگا را به من بدهند باید 5 درصد از 200 هزار یورویی که دریافت می کردم را به آن ها بدهم. مشخصا این رشوه ای است که هر یک از داوران برای ارتقا درجه داوری خود باید به آن ها می پرداختند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای تعیین نتیجه دیداری نیز دستوری به آن ها داده شده بود یا خیر به طور واضح گفت:

تا آن جایی که من می دانم چنین دستوری داده نشد. حداقل چنین دستوری به من داده نشد. من سربازی هستم که چنین چیزها را قبول نمی کنم، برای من 2 به علاوه 2 برابر با 4 می شود. به شما اطمینان می دهم که اگر کسی به من می گفت به تیمی اجازه بدهم که به پیروزی برسد، قطعا او را محکوم می کردم.

1899