6 چالش تابستانی BIG6 (بخش اول- چلسی)

6 چالش تابستانی BIG6 (بخش اول- چلسی)

وبسایت رسمی برنامه نود - چلسی مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر فعلاً تابستان کم سر و صدایی را سپری می کند. 6 چالش تابستانی آنتونیو کونته و تیمش در این روزها چیست؟

چالش اول) سرنوشت دیگو کاستا چه می شود؟ گزینه های کونته برای خط حمله چیست؟

مدت هاست که بحث جدایی دیگو کاستا از چلسی شنیده می شود. این مهاجم جنجالی علی رغم درخشش در فصل گذشته لیگ برتر، ساز جدایی را کوک کرده و حتی در اواخر فصل گذشته، شایعاتی مبنی بر حضور وی در لیگ چین شنیده می شد. هر چند که انتقال کاستا به چین منتفی شده ولی او علاقه زیادی به بازگشت به اتلتیکو مادرید دارد. البته اتلتیکو مادرید تا ماه ژانویه از فعالیت در بازار نقل و انتقالات محروم بوده و به همین دلیل، حضور دیگو کاستا در جمع یاران دیگو سیمئونه همچنان نامعلوم است. به اعتقاد برخی کارشناس ها، افشای پیامک کونته به کاستا و اعلام عدم نیاز به وی برای فصل آینده، یکی از اقدامات عجولانه و غیر منطقی سرمربی چلسی بود زیرا هنوز چلسی یک جانشین مناسب برای کاستا پیدا نکرده و باید افشای این پیامک را به بعد از خرید یک مهاجم جایگزین، موکول می نمود. دیگو کاستا در صورت امضای قرارداد با اتلتیکو، باید تا ماه ژانویه از میادین فوتبال دور باشد. البته روزنامه Independent مدعی شده که مطابق قوانین فیفا، دیگو کاستا حتی اجازه امضای قرارداد و انتظار تا ماه ژانویه را نیز نخواهد داشت. بازیکن هایی همچون الکساندر لاکازت، ویتولو و ساندرو به دلیل محرومیت باشگاه اتلتیکو مادرید، از حضور در این تیم امتناع کردند.

تمرینات پیش فصل تیم چلسی در کمپ تمرینی کوبهم آغاز شده و به زودی شاهد سفر آبی ها به آسیا خواهیم بود ولی دیگو کاستا در این تمرینات غایب است. اتلتیکو مادرید به ازای 30 میلیون پوند قادر به خرید این مهاجم جنجالی خواهد بود. در صورت جدایی محتمل دیگو کاستا، هیچ چاره ای جز خرید یک یا دو مهاجم سطح بالا برای باشگاه چلسی باقی نمی ماند. در رسانه های انگلیسی، از آلوارو موراتا یا آندریا بلوتی به عنوان دو گزینه اصلی خط حمله آبی ها نام برده می شود. اگر چه هواداران چلسی منتظر بازگشت روملو لوکاکو به استمفورد بریج بودند اما در کمال تعجب، این مهاجم بلژیکی در آخرین ساعات و طی یک چرخش 180 درجه ای با تحریک مینو رایولا مدیر برنامه های خود، به منچستر یونایتد پیوست تا دست کونته را در پوست گردو بگذارد. دومینیک فیفیلد یکی از خبرنگارهای مطرح چلسی نویس ادعا کرده که کونته طی چند هفته اخیر، به طور مدام با لوکاکو در ارتباط بوده و برنامه های تاکتیکی خود و نقش این مهاجم بلژیکی در سیستم تیمش را برای لوکاکو تشریح می کرده است.

آلوارو موراتا به علت دوران حضور در یوونتوس، با اندیشه های آنتونیو کونته آشنایی داشته و گزینه نخست چلسی برای تقویت خط حمله است. موراتا یکی از بازیکن های مورد علاقه کونته محسوب می شود و این مربی ایتالیایی در تابستان گذشته نیز به دنبال خرید وی بود. البته نباید نام آندریا بلوتی را نیز از خاطر برد هر چند که باشگاه تورینو قیمت گزاف 100 میلیون یورو را برای این مهاجم گلزن در نظر گرفته است. به نوشته روزنامه Express، شاکا هیسلاپ و کاوه صلح کُل گزینه جدیدی را برای خط حمله چلسی روی میز گذاشته اند و او کسی نیست جز پیر امریک اوبامیانگ!

چالش دوم) نارضایتی کونته از عملکرد باشگاه در بازار نقل و انتقالات

در ابتدای تعطیلات تابستانی یعنی حدود یک ماه پیش، خبر نارضایتی آنتونیو کونته از سیاست باشگاه چلسی برای پنجره نقل و انتقالات تابستان 2017 به گوش رسید و حتی شایعاتی مبنی بر احتمال جدایی وی از جمع آبی های لندن که البته محقق نشد. چلسی تاکنون تابستان آرامی را پشت سر گذاشته و بر خلاف سایر مدعیان لیگ برتر، فعالیت چندانی در بازار نقل و انتقالات ندارد. انصراف روملو لوکاکو از بازگشت به استمفورد بریج و امضای قرارداد با منچستر یونایتد احتمالاً این ناخشنودی کونته از وضعیت موجود را به اوج رسانده است. سرمربی ایتالیایی چلسی به خوبی می داند که فصل آینده شرایط تیمش بسیار دشوارتر بوده و آبی ها باید در لیگ قهرمانان اروپا بجنگند. در واقع چلسی با پتانسیل کنونی، کار بسیار دشواری را در مسابقات اروپایی خواهد داشت. البته نباید فراموش کرد که چلسی در تابستان گذشته نیز در آخرین ساعات اقدام به خرید داوید لوئیز و مارکوس آلونسو نمود. باشگاه چلسی برای کسب رضایت کونته، به وی اجازه داد تا او دستیار مورد علاقه خود یعنی داویده ماتزوتا را به کادر فنی اضافه نماید. ماتزوتا در یورو 2016 یکی از اعضای کادر آنتونیو کونته و استعدادیاب تیم ملی ایتالیا بود. با حضور وی، جایی برای استیو هالند در تیم چلسی نخواهد بود. گفتنی است که چلسی در اواسط ماه جاری میلادی، برای برپایی یک اردوی تدارکاتی و چند بازی دوستانه، به چین و سنگاپور سفر می کند.

چالش سوم) خریدهای غیر ضروری

بسیاری از کارشناس ها معتقدند که خرید ویلی کابایرو و آنتونیو رودیگر با توجه به موجودی های باشگاه چلسی، تا حدودی غیر ضروری بود. ویلی کابایرو دروازه بان مسن آرژانتینی به عنوان بازیکن آزاد از منچستر سیتی جدا شد تا جای خالی آسمیر بگوویچ را روی نیمکت ذخیره های چلسی بگیرد. بگوویچ چندی پیش از چلسی به بورنموث پیوست تا فرصت بیشتری برای بازی داشته باشد. کارشناس ها معتقدند که چلسی برای دروازه بان ذخیره، می توانست به سراغ گزینه های بهتری برود. هیچ کس در توانایی آنتونیو رودیگر مدافع 24 ساله آلمانی شک ندارد. او طی چند فصل بازی برای اشتوتگارت و رم، میزان توانایی خود را به اثبات رساند اما پس از خرید رودیگر، انتقادهایی از چلسی صورت گرفت. منتقدین می گویند که چلسی با وجود یک خط دفاعی مستحکم و البته چند مدافع جوان و مستعد دیگر همچون آندریاس کریستنسن، کورت زوما و نیتان آکه چرا باید به سراغ رودیگر برود. به عقیده این عده از کارشناس ها، مشکلات اساسی چلسی در خطوط هافبک و حمله بوده که هنوز مرتفع نشده است.

گزینه نخست آنتونیو کونته برای خط دفاعی، لئوناردو بونوچی بود که پس از مقاومت باشگاه یوونتوس در فروش این مدافع تراز اول، سرانجام کونته با 34 میلیون پوند، به سراغ رودیگر رفت. رودیگر به علت بازی در سری آ، احتمالاً زودتر از حد تصور با اندیشه های کونته خو بگیرد. او که قابلیت بازی در دفاع چپ، دفاع راست و دفاع وسط را دارد، به همراه تیم ملی آلمان به قهرمانی جام کنفدراسیون ها دست یافت. آمار نشان داده که رودیگر در دفاع وسط عملکرد بهتری داشته است. جالب این که بر اساس آمار وب سایت whoscored، رودیگر در سیستم خط دفاعی سه نفره رم و تیم ملی آلمان طی یک سال گذشته بسیار بهتر از سیستم دفاع خطی کار کرده است. قدرت بدنی وی مناسب بازی در لیگ برتر بوده اما زمان شناسی هنگام تکل از نقاط ضعف این مدافع آلمانی است که به همین دلیل، آمار کارت زرد رودیگر بالا می باشد. با حضور رودیگر، ترافیک بزرگی در خط دفاعی چلسی ایجاد شده و خطر نیمکت نشینی یک یا چند مدافع مطرح وجود دارد.

چالش چهارم) عدم توجه به آکادمی باشگاه و جوان های مستعد

جان تری بزرگ ترین اسطوره تاریخ چلسی از آکادمی همین باشگاه مطرح شد و در تابستان امسال به استون ویلا پیوست. یکی از ایرادهای بزرگ به آنتونیو کونته و مدیران باشگاه چلسی، کم توجهی به آکادمی است. آبی های لندن در همین تابستان چند جوان مستعد همچون نیتان آکه، برتران ترائوره، کریستین آتسو و دومینیک سولانکه را به فروش رسانده و دو بازیکن دیگر یعنی کیسی پالمر و تامی آبراهام را به باشگاه های دیگر قرض دادند. سولانکه از ستاره های تیم ملی زیر 20 ساله های انگلیس بود که اغلب کارشناس ها، آینده درخشانی را برای او متصور هستند ولی باشگاه چلسی به راحتی این جوان مستعد را به لیورپول واگذار کرد. نیتان آکه نیز توانایی های خود را در خط دفاعی به اثبات رسانده اما به بورنموث فروخته شد هر چند که 20 میلیون پوند را نصیب باشگاه چلسی کرد. عدم توجه کافی به آکادمی باعث شده تا بازیکن هایی مانند مت میازگا، روبن لوفتوس چیک، چارلی موسوندا و ناتانیل چالوبا شانس چندانی برای حضور در میادین نداشته باشند. چالوبا عملکرد خوبی در مسابقات زیر 21 ساله های اروپا با پیراهن تیم ملی انگلیس داشت ولی در فصل گذشته فقط یک بار در ترکیب اصلی چلسی قرار گرفت. حال باید دید که آیا کونته برای فصل آینده، به او میدان خواهد داد در حالی که فقط یک سال از قرارداد چالوبا باقی مانده است.

چالش پنجم) وضعیت خط هافبک؟ فروش ماتیچ یا خرید باکایوکو؟

شایعات زیادی درباره جدایی نمانیا ماتیچ از چلسی شنیده می شود. ژوزه مورینیو علاقه زیادی به این هافبک نشان داده است. البته پس از جنجال های مربوط به انتقال روملو لوکاکو و قاپیدن این مهاجم بلژیکی از دست چلسی توسط ژوزه مورینیو، به نظر می رسد که آبی های لندن نیز در مسیر انتقال ماتیچ به اولدترافورد، سنگ اندازی کنند. البته شایعاتی نیز راجع به علاقه اینتر به ماتیچ شنیده می شود. در صورت جدایی احتمالی نمانیا ماتیچ و با توجه به شرایط سنی سسک فابرگاس، خلأ بزرگی در خط هافبک چلسی به وجود خواهد آمد. گمانه زنی ها حاکی از این بوده که تیموئه باکایوکو هافبک 22 ساله موناکو گزینه اصلی چلسی برای جانشینی ماتیچ در خط هافبک است. به احتمال زیاد زوج فرانسوی انگولو کانته- تیموئه باکایاکو حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت و کونته با این جانشینی، خط هافبک خود را جوان تر می کند. ارزش ماتیچ و باکایوکو در بازار نقل و انتقالات، تقریباً 35 میلیون پوند ارزیابی شده است. بنا به گفته کاوه صلح کل خبرنگار مشهور sky sports، در صورت عدم حضور ماتیچ، شاید شیاطین سرخ به دنبال اریک دایر بروند. همچنین این خبرنگار گفته که علی رغم وجود مشکل در تست پزشکی زانوی باکایوکو، همچنان باشگاه چلسی برای خرید وی مصمم است.

چالش ششم) دفاع از عنوان قهرمانی لیگ برتر و حضور موفق در لیگ قهرمانان

از سال 2009 به بعد، هیچ تیمی نتوانسته از عنوان قهرمانی خود در لیگ برتر دفاع کند. منچستر یونایتد تحت هدایت سر الکس فرگوسن به این موفقیت دست یافت و حالا آنتونیو کونته برای تکرار قهرمانی چلسی راه بسیار دشواری را در پیش دارد. کونته در یوونتوس به 4 قهرمانی پیاپی در سری آ رسید ولی شرایط لیگ برتر بسیار متفاوت است. بسیاری از هواداران چلسی از عملکرد مدیران باشگاه در بازار نقل و انتقالات گله مند بوده و بیشترین اعتراضات نیز به مایکل امنالو مدیر فنی باشگاه وارد می شود. چلسی باید در 4 جبهه به میدان رفته که از همه مهم تر، لیگ قهرمانان اروپا است. کارشناس های فوتبال یکی از عوامل قهرمانی چلسی در فصل گذشته لیگ برتر را عدم حضور در مسابقات اروپایی و فرصت بیشتر برای استراحت می دانستند اما در فصل آینده، تعداد بازی های چلسی بسیار بیشتر و تمرکز این تیم علاوه بر لیگ برتر، به رقابت های اروپایی دوخته خواهد شد. بسیاری از هواداران از انفعال باشگاه در بازار نقل و انتقالات نگران بوده و مایکل امنالو مدیر فنی چلسی را مقصر اصلی می دانند. حتی کمپین هایی علیه مدیر فنی نیجریه ای چلسی به وجود آمده ولی امنالو کارنامه درخشانی را چه در رنجرز و چه در چلسی بر جای گذاشته و مورد اعتماد کامل رومن آبراموویچ، مارینا گرانوفسکایا است. آیا امنالو قربانی شرایط حاکم بر باشگاه چلسی خواهد شد؟

4464