برکناری اسدی بر خلاف ماده 38 اساسنامه فدراسیون فوتبال

برکناری اسدی بر خلاف ماده 38 اساسنامه فدراسیون فوتبال

وب سایت رسمی برنامه نود- امروز صبح اعلام شد که علیرضا اسدی از سمتش در فدراسیون فوتبال برکنار شده است.

به گزارش سایت نود، دقایقی پیش از اعلام این خبر، سایت فدراسیون فوتبال در بیانیه ای اعلام کرده بود اسدی از مدتها قبل قصد کناره گیری داشته است. این جمله در بیانیه نشان می دهد که فدراسیون فوتبال می خواهد القا کند اسدی از سمتش استعفا داده است اما آنطور که علیرضا اسدی می گوید او از سمتش هرگز استعفا نداده است. اگر او استعفا نداده باشد و توسط مهدی تاج برکنار شده باشد، یک تخلف اساسنامه ای صورت گرفته است.

طیق ماده ۳۸ اساسنامه مربوط به مسئولیت و اختیارات رئیس فدراسیون فوتبال در بند ۶-۱ ؛ پیشنهاد عزل یا نصب دبیرکل به هیٱت رئیسه توسط رئیس فدراسیون انجام می گیرد.

در واقع باید یک جلسه توسط هیات رئیسه تشکیل شود و در آن نشست پس از تقاضای رئیس برای برکناری یا نصب دبیرکل، هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تصمیم گیری کند. باتوجه به بندی که تشریح شد، درصورتی که دبیرکل استعفا نداده باشد، عزل او در حیطه وظایف و قدرت رئیس فدراسیون قرار نمی گیرد.

در واقع چنین حکمی که امروز برای ساکت زده شده بر خلاف مصرحات اساسنامه است و حتی اگر اسدی بر فرض محال استعفا داده باشد، باید به او گفته شود ضمن قبول استعفاي شما تا برگزاري جلسه هيات رييسه شما موقتا در سمت خود باقي بمانيد. بر اساس قوانین حتی تا روز جلسه هیات رئیسه هم نباید حکم برکناری دبیرکل و یا حکم سرپرست دبیرکل جدید زده شود چون باید در جلسه هیات رئیسه برکناری دبیرکل پس از رای گیری، به تصویب برسد.

با توجه به اینکه به نظر می رسید هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و حتی رئیس فدراسیون با برکناری اسدی موافق هستند، اگر حکم برکناری اسدی در جلسه هیات رئیسه تایید می شد، آن وقت دبیرکل به صورت قانونی و بر اساس اختیارات هیات رییسه برکنار می شد و احتیاجی به این همه جار و جنجال نبود. این در حالی است که با اتفاق های امروز، حکم سرپرستی محمد رضا ساکت در دبیرکلی فدراسیون فوتبال هم زیر سوال رفته است.

اکثر حقوقدانان و کارشناسان حقوقی ورزش در گفت و گو با سایت نود، غیرقانونی بودن برکناری اسدی و حکم سرپرستی دبیرکلی ساکت را تایید کردند.