راحت شدن خیال روسیه و قطر از میزبانی جام جهانی با انتشار گزارش کامل گارسیا

راحت شدن خیال روسیه و قطر از میزبانی جام جهانی با انتشار گزارش کامل گارسیا

وبسایت رسمی برنامه نود – انتشار متن کامل و 349 صفحه ای "گزارش گارسیا" خیال روسیه و قطر را از میزبانی جام جهانی کاملا راحت کرد.

به گزارش وبسایت نود، میشل گارسیا، بازجوی آمریکایی تحقیقات گسترده ای را در مورد تخلفات در فرآیند رای گیری انتخاب میزبان های جام جهانی های 2018 و 2022 انجام داد. هانس یواخیم ایکرت، رئیس وقت کمیته اخلاق فیفا در سال 2014 فقط خلاصه ای از این پرونده را منتشر کرد.  در آن زمان گارسیا در اعتراض به عدم انتشار کامل گزارش خود تصمیم گرفت از سمتش استعفا بدهد اما انتشار کامل پرونده پس از سه سال با فشار نشریه بیلد (که خبرنگاران آن ادعا کرده بودند که به متن کامل پرونده دسترسی دارند و اگر فیفا آن را منتشر نکند،  آن را افشا خواهند کرد) نشان می دهد که وی هیچ سند مستدلی در مورد تخلف قطر یا روسیه پیدا نکرده است. بدین ترتیب به نظر می رسد که این دو کشور هیچ نگرانی در زمینه به خطر افتادن میزبانی خود احساس نکنند.

از می 2015 تا کنون شمار زیادی از روسای فیفا بر پایه گزارش گارسیا دستگیر شده اند. به طور مثال چاک بلیزر، دبیر کل سابق اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی (کونکاکاف)، جفری وب، رئیس کونکاکاف، جک وارنر، نایب رئیس سابق فیفا، ادواردو لی و ائوخنیو فیخوئردو، اعضای فیفا برخی از افرادی هستند که دستگیر شدند و به طور مادامل العمر از فوتبال کنار گذاشته شدند. پلاتینی و بلاتر، روسای یوفا و فیفا هم از سمت های خود برکنار و به مدت شش سال از فعالیت های فوتبالی محروم شدند.

گارسیا به برخی شائبه ها در زمینه رای گیری اشاره داشته اما هیچ تخلف محرزی را ثابت نکرده است. به طور مثال او رای فرانس بکن بائر را زیر سوال برده اما هیچ توصیه ای برای ابطال آن نداشته است. گارسیا به تاکتیک های قطری ها نظیر اسپانسر شدن برای کنفرانس کنفدراسیون فوتبال آفریقا در آنگولا در سال 2010 یا دیدار پسر امیر قطر با نیکولاس سارکوزی، رئیس جمهور وقت فرانسه و میشل پلاتینی، رئیس سابق یوفا اشاره کرده اما هیچ سندی در مورد خریدن رای پیدا نکرده است.

یکی دیگر از افرادی که در مورد پرونده میزبانی جام جهانی 2022 قطر مورد بررسی قرار گرفته، وراوی ماکودی، رئیس فدراسیون تایلند و عضو فدراسیون فوتبال قطر است. گارسیا به ایمیل های یک تاجر به نام "هونگ چیه سیم" دسترسی پیدا کرده که در مورد خرید و فروش گاز طبیعی با قطر در ارتباط بوده اما در مورد ارتباط وی با رئیس فدراسیون تایلند و خریدن رای هیچ سند ثابت شده ای وجود ندارد.

دیگر موضوع مورد بحث در گزارش گارسیا مربوط به مذاکره  اعضای هیئت میزبانی جام جهانی قطر با بارسلوناست. آنها که عضو شرکت سرمایه گذاری قطر بودند با بارسلونا به توافق رسیدند تا برای پنج فصل اسپانسر پیراهن این تیم شوند. گارسیا در این باره هم توضیح داده که با وجود حضور اعضای هیئت میزبانی جام جهانی قطر در مذاکرات نظیر علی التوادی و ناصر الخاطر، هیچ سندی در مورد نقش داشتن بارسا در میزبانی قطر وجود نداشته است. شرکت سرمایه گذاری قطر با رئال مادرید هم در مورد احداث شهربازی با برند این تیم در قطر مذاکراتی داشته که البته در نهایت این سرمایه گذاری به سرانجام نرسیده است.

رسانه های انگلیس همچنین در سالهای اخیر ادعا کرده بودند که اسپانیا و پرتغال برای میزبانی جام جهانی توسط قطر تبانی کرده اند تا به نفع کشور عربی کنار بروند اما گارسیا در گزارش خود اشاره کرده است که قطر در تمامی مراحل رای گیری همواره بالای ده رای داشته در حالی که میزبانی مشترک اسپانیا و پرتغال در هر دو مرحله رای گیری هفت رای داشته است. در حقیقت هیچ رایی از سبد اسپانیا-پرتغال به سود قطر عوض نشده است.

گارسیا تائید کرده که سران فوتبال روسیه به طور کامل تماس های خود با اعضای کمیته اجرایی فیفا را گزارش نداده اند و در این زمینه قانون را دورزده اند اما هیچ سندی در مورد تاثیرگذاری روی آرای کمیته اجرایی یا اهدای رشوه به آنها پیدا نکرده است.

انتشار این سند بیشتر از همه گرگ دیک، رئیس سابق فدراسیون فوتبال انگلیس را شرمنده خواهد کرد. وی در سال 2014 مدعی شده بود که انتشار چکیده سند یک مغالطه بزرگ بوده است. در انتشار چکیده سند گارسیا در سال 2014، انگلیس به قانون شکنی و تماس با برخی اعضای کمیته اجرایی فیفا نظیر جک وارنر متهم شده بود. وارنر در حال حاضر به اتهام تخلفات گسترده به صورت مادام العمر از فعالیت های فوتبالی محروم شده است. انتشار گزارش کامل گارسیا نشان می دهد که انگلیس برای پذیرفته شدن پیشنهاد میزبانی جام جهانی 2018 به خواست وارنر پروژه های مختلف را به یکی از نزدیکان وی در ومبلی و باشگاه تاتنهام هاتسپر سپرده است.  

البته مهمترین تفاوت بین خلاصه سند منتشر شده در سال 2014 و گزارش کامل مربوط به انتقادات گارسیا از سپ بالاتر، رئیس وقت فیفاست. گارسیا به صراحت اشاره کرده که بلاتر قوانین کمیته اخلاق فیفا را نقض کرده است. گارسیا همچنین اشاره کرده که انتخاب دو میزبان به صورت همزمان برای میزبانی جام جهانی احتمال تخلف را افزایش داده است. وی همچنین سخاوت بلاتر در زمینه اهدای پاداش 200 هزار دلاری به اعضای کمیته اجرایی را زیر سوال برده که جالب آن که آموس آدامو و رینولد تماری، دو عضو تعلیق شده فیفا هم این پاداش را دریافت کرده اند.

کمیته اخلاق فیفا همچنان زیر نظر ایکرت فعالیت می کند. در سالهای اخیر بلاتر و پلاتینی هر دو از هر گونه فعالیت فوتبالی محروم شده اند. بیلد اخیرا اعلام کرده بود که یک نسخه کپی شده از گزارش گارسیا را دارد و قصد افشای آن را دارد. به همین خاطر اینفانتینو، رئیس فیفا به کمیته اخلاق دستور داد که گزارش کامل را منتشر کنند و در نهایت این گزارش خیال قطر و روسیه را راحت کرد چرا که هیچ مدرکی برای گرفتن میزبانی از آنها وجود ندارد.

در مورد میزبانی جام جهانی 2022، در گزارش گارسیا به دلخرجی های امیر قطر و پسرش و استفاده از تجهیزات آکادمی اسپایر قطر اشاره شده اما هیچ مدرکی برای خریده شدن رای وجود ندارد. گارسیا در این گزارش ادعای دولت قطر ر این باره که محمد بن همام (رئیس سابق AFC که مدارک دریافت و پرداخت رشوه توسط او ثابت شده است) هیچ ارتباطی به پیشنهاد دولت قطر برای  میزبانی جام جهانی نداشته را پذیرفته است. گارسیا همچنین تائید کرده که پرداخت رشوه توسط بن همام به برخی فدراسیون های فوتبال در قاره آفریقا  ارتباطی به میزبانی قطر در جام جهانی 2022 نداشته است. بلاتر در سال 2011 برای انتخابات ریاست فیفا با بلاتر رقابت می کرد که در همان زمان به پرداخت رشوه متهم و از فعالیت های فوتبالی محروم شد.

در مورد میزبانی جام جهانی 2022 که به حمایت رومن آبراموویچ، مالک چلسی انجام شد هم روسیه از هر گونه تخلف مبرا شده است. در گزارش گارسیا اشاره شده که آبراموویچ، رایانه هایی را به دولت روسیه برای میزبانی جام جهانی قرض داده که پس از پایان کار آنها را پس گرفته و نابود کرده است. به گفته این سند، مالک چلسی به جز قرض دادن رایانه ها هیچ کمک مالی دیگری به دولت روسیه نداشته است.

در مورد بکن بائر به همکاری وی با استرالیا برای جام جهانی 2022 اشاره شده است. بکن بائر که برای انتخاب میزبان حق رای هم داشته است، مدتها به عنوان مشاور و همکار تجاری با فدراسیون فوتبال روسیه همکاری می کرده است. گارسیا توصیه کرده که بکن بائر به علت نقض قوانین باید مورد بازجویی قرار گیرد.

پنج نکته مهم در مورد انتشار گزارش کامل گارسیا: 1- فدراسیون فوتبال انگلیس شرمنده شد: همکاری با جک وارنر، عضو فاسد فیفا که اهل ترینیداد و توباگوست نکته تاریک انگلیسی هاست. وارنر از مدیران فوتبال انگلیس خواسته تا برای ریچارد سوبرو، پسر حسابدارش کار پیدا کنند. سبرو پروژه هایی را در تاتنهام و ومبلی انجام داده که مبلغ خوبی نصیبش شده است.

2- فساد تیکشیرا: ساندرو راسل، مدیر اسبق بارسلونا که در حال حاضر در زندان بسر می برد، دو میلیون یورو به حساب دختر ده ساله ریکاردو تیکشیرا، عضو سابق فیفا واریز کرده است. البته هیچ سندی وجود ندارد که این مبلغ برای میزبانی قطر واریز شده است یا نه.

3- جف تامپسون: پس از اعلام میزبانی انگلیس برای جام جهانی، رئیس وقت فدراسیون فوتبال انگلیس با چونگ مونگ جون از کره جنوبی برای خرید رای به توافق رسیده است.

4- عدم همکاری: فقط پنج تا از 22 عضو کمیته اجرایی فیفا که برای میزبانی جام جهانی رای دادند با گارسیا برای این گزارش همکاری کردند. اعضای کمیته اجرایی فیفا بیش از هر کسی در زمینه رشوه و فساد اطلاعات دارند. گارسیا در گزارش خود اشاره کرده که بسیاری از اعضای کمیته اجرایی فیفا حاضر نشده اند که رای خود را به او لو بدهند.

5- سخاوت فیفا: سپ بلاتر، رئیس فیفا به عنوان فردی سخاوتمند معرفی شده است. به طور مثال چهار شب اقامت ریکاردو تیکشیرا در قطر در سال 2010 مبلغ 23.900 دلار هزینه داشته است. این سفر مربوط به بازی برزیل و آرژانتین در سال 2010 در دوحه است. تیکشیرا در میان اردوی دو تیم تنها عضو کمیته اجرایی فیفا و فرد صاحب حق رای بود. البته گارسیا در گزارش خود اشاره کرده که پرداخت هزینه های سفر تیکشیرا الزاما نمی تواند به معنی خریدن رای برای میزبانی جام جهانی قلمداد شود.

1140