باشگاهی که ستارگانش را می‌فروشد

باشگاهی که ستارگانش را می‌فروشد

رم در تابستان گذشته بود که میرالم پیانیچ را به یوونتوس واگذار کرد و پنجره نقل و انتقالات در این سال‌ها برای طرفداران رم دردناک بوده است.

به گزارش "ورزش سه"، هرچند که آمریکایی‌ها شش سال پیش رم را خریدند اما این باشگاه از آن هنگام تاکنون، تقریبا هر سال یک بازیکن بزرگش را فروخته است.فروش پیانیچ نشان از روند رم داشت. ساخت ورزشگاه جدید رم (و درآمد بالای باشگاه از آن) سرابی بیش نیست و جیمز پالوتا، رییس باشگاه می‌خواهد که رم خرج خودش را درآورد. به همین دلیل بود که پیانیچ را در 15 دقیقه فروختند.

هرچند که پنجره انتقالات تازه باز شده اما همین حالا هم خبر از جدایی قریب‌الوقوع محمد صلاح و آنتونیو رودیگر می‌رسد. لیورپول تنها به دلیل قیمت صلاح تاکنون او را نخریده و اینتر به‌شدت به دنبال رودیگر است.

طرفداران البته با آمدن مونچی، ستاره نقل و انتقالات سویا به باشگاه خوشحال شدند اما او هم راه والتر ساباتینی، مدیر ورزشی سابق باشگاه را خواهد پیمود، یعنی جذب بازیکنانی که استعدادشان کشف نشده، و فروش آنها با قیمتی بالاتر.

نمونه‌ای عالی در این زمینه مارکینیوش است که با قیمت 2/7 میلیون یورو در سال 2012 خریداری شد و او را دو سال بعد با قیمت 4/31 میلیون یورو به پاری سن‌ژرمن فروختند.

مثال دیگر خرید آلیسون (ملی‌پوش برزیلی) و لوکاژ اسکروپسکی است. اسکروپسکی که فصل گذشته به امپولی قرض داده شد، در ده بازی کلین‌شیت کرد که برای یک تیم سقوط‌کرده، آماری عالی به شمار می‌رود. این دو نفر جانشینان خوبی برای وویچیخ شزنی خواهند بود که دستمزدش 3 میلیون یورو در سال است.

مونچی گفته که رم سوپرمارکت نیست اما تاریخ نشان می‌دهد که رم در واقع باشگاهی فروشنده بوده است.

خرید هکتور مورنو، بازیکن خوب مکزیکی (با قیمت تنها 7/5 میلیون یورو) می‌تواند نشان خوبی برای رم باشد اما با حضور این مدافع میانی، از میان رودیگر و کاستاس مانولاس (که باشگاه‌های لیگ برتری او را می‌خواهند)، احتمالا یکی از رم خواهد رفت.

 از دست دادن هر کدام از این دو نفر ضربه سختی به رم خواهد بود. مانولاس در رم تبدیل به یکی از بهترین مدافعان اروپا شده و رودیگر حتی با وجود بازگشت از جراحی رباط صلیبی، عملکرد خوبی حتی در پست مدافع کناری داشت و در دفاع میانی هم عالی کار کرد.

رم به این معروف است که مدافعان ارزان‌قیمت را می‌خرد و آنها را تبدیل به بازیکنانی بزرگ می‌کند اما در هر حال این باشگاه همیشه جواهراتش را می‌فروشد و نمی‌تواند استمرار داشته باشد و یوونتوس را بر سر فتح اسکودتو به چالش بکشد.

مونچی هم در سویا کار می‌کرد که هرگز برای قهرمانی در لیگ اسپانیا نجنگید و طرفداران رم هم اصلا انتظار ندارند که تیمشان این فصل مدعی فتح سری آ باشد.

رم البته در نگه داشتن کوین استروتمن موفق عمل کرده و راجا نایینگولان هم احتمالا خواهد ماند اما آنها احتیاج به خریدهای بزرگ دارند.

ناپولی بازیکنان بزرگش را از دست نمی‌دهد (مگر فوزی غلام را) و رقابت با این تیم بر سر دومی هم دشوار می‌شود.

پالوتا شش سال است که رییس رم است و هنوز دارد تلاش می‌کند بین نیازهای باشگاه و رویاهای طرفداران تعادل برقرار کند. این کار آسانی نیست.

ادو دالمونته منبع: ‌فوتبال ایتالیا