گزارش ویژه/ چه کسی گل پنجمین صعود تیم ملی را می‌زند؟

گزارش ویژه/ چه کسی گل پنجمین صعود تیم ملی را می‌زند؟

وبسایت رسمی برنامه نود -تیم ملی فوتبال کشورمان امشب در صورت غلبه بر ازبکستان برای پنجمین بار به جام‌جهانی فوتبال صعود خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار وبسایت نود، تیم ملی فوتبال کشورمان امشب از ساعت 21:15 دقیقه در ورزشگاه آزادی میزبان ازبکستان خواهد بود. تیم ملی که در حال حاضر با 17 امتیاز در صدر جدول گروه خود قرار دارد، در صورت پیروزی مقابل ازبکستان، دو هفته مانده به پایان رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی، صعود خود به این رقابت‌ها را قطعی خواهد کرد.

شاگردان کی‌روش که تا اینجای مسابقات عملکردی فوق‌العاده داشته‌اند، این شانس را دارند تا با غلبه بر حریف سرسخت خود، تاریخ‌ساز شده و دومین صعود متوالی ایران به جام‌جهانی را قطعی کنند. تیم ملی فوتبال کشورمان تاکنون هیچگاه موفق نشده است در دو دوره متوالی در جام‌جهانی حضور داشته باشد و در صورت قطعی شدن صعود در بازی امشب، این اتفاق برای بار اول در تاریخ فوتبال ایران رخ خواهد داد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره بکنیم، زننده گل صعود تیم ملی به جام‌جهانی خواهد بود. در چهار دوره گذشته که تیم ملی موفق به کسب جواز صعود به جام‌جهانی شده است، هربار یک بازیکن موفق به تاریخ‌سازی با زدن گل سرنوشت‌ساز و پیروزی‌بخش تیم ملی شده است و باید دید در دیدار امشب مقابل ازبکستان کدام بازیکن این شانس نصیبش خواهد شد تا گل صعود تیم ملی به جام‌جهانی 2018 را وارد دروازه ازبک‌ها کند.

به همین بهانه در زیر نگاهی خواهیم داشت به چهار گل سرنوشت‌سازی که منجر به چهار صعود گذشته تیم ملی به جام‌جهانی شده‌اند:

مقدماتی جام‌جهانی 1978 آرژانتین

شاگردان حشمت مهاجرانی، برای صعود به جام‌جهانی، نیاز به کسب یک تساوی مقابل استرالیا در تهران داشتند. ایران در بازی رفت استرالیا را با یک گل مغلوب کرده بود و همه چیز در تهران برای برپایی جشن اولین صعود آماده بود. ایران حاکم بلامنازع زمین بود و بعد از چند حمله بالاخره موفق شد توسط غفور جهانی، مهاجم ملوانی تیم ملی به گل برسد. همین تک گل غفور جهانی به استرالیا در پایان منجر به پیروزی یک بر صفر ایران مقابل کانگوروها شد تا ایران ضمن گرفتن انتقام شکست چهار سال قبل از استرالیا، برای اولین بار راهی جام‌جهانی شود.

مقدماتی جام‌جهانی 1998 فرانسه

بعد از صعود به جام‌جهانی 78، ایران دیگر هرگز موفق به کسب جواز حضور در جام‌جهانی نشده بود تا اینکه در پایان ماراتن مقدماتی جام‌جهانی 98، بالاخره موفق شدیم طلسم شکنی کنیم و برای دومین بار راهی جام‌جهانی شویم. این بار هم راه صعود تیم ملی از استرالیا می‌گذشت. تیم ملی بعد از پشت سر گذاشتن چند ماه پرالتهاب و پراسترس در حالی که در دور گروهی در آستانه صعود قرار داشت، با شکست مقابل قطر همه چیز را از دست رفته دید و سپس با شکست تلخ برابر ژاپن، به سخت‌ترین و شاید غیرممکن‌ترین مرحله از راه صعود رسید. جایی که باید تیم پرستاره استرالیا که نسل طلایی آنها بود را برای رسیدن به فرانسه شکست می‌داد. بازی رفت در تهران 1-1 تمام شد. همه چیز به بازی برگشت کشیده شد. شنبه 8 آذر سال 1376، استرالیا در عرض 50 دقیقه طوفانی موفق به زدن دو گل شد و در آستانه صعود قرار داشت.

کمتر کسی امید به بازگشت ایرانی‌ها داشت اما نسل طلایی فوتبال ایران در کمتر از 15 دقیقه معجزه ملبورن را خلق کرد. ابتدا کریم باقری گل اول را زد و سپس خداداد عزیزی پاس استثنایی علی دایی را در لحظه‌ای تاریخی و فراموش نشدنی گل دوم ایران را از روی پاهای مارک بوسنیچ وارد دروزاه استرالیا کرد تا ایران در عین ناباوری تمام دنیا، با خلق حماسه‌ای فراموش نشدنی و غیرقابل تصور در خاک استرالیا، برای دومین بار راهی جام‌جهانی شود.

مقدماتی جام‌جهانی 2006 آلمان

بدون در نظر گرفتن وضعیت فعلی تیم ملی در مقدماتی جام‌جهانی 2018، بدون تردید سومین صعود ایران به جام‌جهانی را باید بدون دغدغه‌ترین صعود تیم ملی به جام‌جهانی دانست. بعد از ناکامی تلخ در راه رسیدن به جام‌جهانی 2002، برانکو ایوانکوویچ هدایت تیم ملی را در دست گرفت و در عرض چهار سال تیمی را آماده کرد که به راحتی راهی جام‌جهانی شد. ایران در آن دوره در یک هفته مانده به پایان مرحله مقدماتی در تهران موفق شد با تک گل سرنوشت‌ساز محمد نصرتی بحرین را مغلوب کند تا نه تنها انتقام شکست تلخ 4 سال قبل را که منجر به از دست رفتن شانس صعود به جام‌جهانی شده بود را بگیرد، بلکه یک هفته مانده به پایان مسابقات صعود بدون دردسر خود به جام‌جهانی آلمان را قطعی کند.

مقدماتی جام‌جهانی 2014 برزیل

بعد از ناکامی در راه رسیدن به جام‌جهانی 2010، کارلوس کی‌روش پرتغالی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. ایران که در آن زمان روزهای خوبی را در فوتبال تجربه نمی‌کرد برای صعود به جام‌جهانی لحظات بسیار سختی را پشت سر گذاشت و به همین دلیل می‌توان صعود به جام‌جهانی را در این دوره به نوعی مشابه صعود به جام‌جهانی فرانسه دانست. بعد از شکست مقابل لبنان در بیروت و سپس باخت ناامید کننده برابر ازبکستان در تهران، برای صعود به جام‌جهانی نیاز به سه برد از سه بازی باقی مانده مقابل قطر، لبنان و کره‌جنوبی داشتیم که به دلیل بیرون از خانه بودن دو بازی از این سه مسابقه و شرایط حاکم بر فوتبال کشور در آن دوران، کمتر کسی شانس صعود مستقیم برای تیم ملی قائل بود. ولی با این حال شاگردان کی‌روش موفق به خلق این شگفتی شدند و بعد از پیروزی یک بر صفر مقابل قطر در دوحه و سپس برد پرگل 4-0 برابر لبنان در تهران، در یک روز فراموش نشدنی موفق شدند در شهر اولسان، میزبان خود کره‌جنوبی را با تک گل رضا قوچان‌نژاد مغلوب کنند تا صعودی رویایی به جام‌جهانی 2014 داشته باشیم. تک گل گوچی در این بازی چهارمین صعود ایران به جام‌جهانی را رقم زد.

مقدماتی جام‌جهانی 2018 روسیه

بعد از صعود به جام‌جهانی 2014، کارلوس کی‌روش قرارداد خود را با تیم ملی تمدید کرد و اگرچه مشکلات زیادی در راه آماده‌سازی تیم ملی پیش رو داشت، موفق شد به لطف تجربه زیاد خود و نسل طلایی شکوفا شده در فوتبال کشورمان، یک تیم آماده، جوان و منسجم را برای مرحله مقدماتی جام‌جهانی آماده کند. ملی‌پوشان کشورمان که البته شروعی نه چندان خوب و متزلزل در ابتدای مسابقات داشتند، در حال حاضر با 17 امتیاز و بدون حتی یک گل خورده در 7 بازی گذشته خود با اقتدار در صدر جدول گروه خود قرار دارند و امشب می‌توانند با شکست ازبکستان در تهران برای دومین بار متوالی و در مجموع برای پنجمین بار راهی جام‌جهانی شوند.

حالا باید دید در دیدار امشب تیم ملی مقابل ازبکستان، کدام بازیکن موفق خواهد شد بعد از غفور جهانی، خداداد عزیزی، محمد نصرتی و رضا قوچان‌نژاد، گل سرنوشت‌ساز پنجمین صعود ایران به جام‌جهانی را به ثمر برساند. سردار آزمون، مهدی طارمی، کریم انصاری‌فر، علیرضا جهانبخش، اشکان دژاگه، وحید امیری یا باز هم رضا قوچان‌نژاد؟ کدامیک امشب حماسه‌ساز تهران خواهند بود؟

6017