گفت‌وگوی ویژه با یک منتقد جدی فدراسیون والیبال؛ "عهد دقیانوس که نیست!"

گفت‌وگوی ویژه با یک منتقد جدی فدراسیون والیبال؛ "عهد دقیانوس که نیست!"

وبسایت رسمی برنامه نود - تیم ملی والیبال ایران در پایان هفته دوم لیگ جهانی با 3 برد از 6 بازی در رده هشتم جدول 12 تیمی سطح اول این رقابت‌ها قرار گرفت. جواد محتشمیان گزارشگر و مفسر والیبال، یکی از جدی‌ترین منتقدهای فدراسیون که در جریان این رقابت‌ها هم انتقادهایی مطرح کرد در گفت‌وگوی مفصل با سایت نود سیاست‌های فدراسیون در تیم ملی را نقد کرد. او گفت کولاکویچ و کواچ تفاوت زیادی باهم ندارند و هر دو روند اشتباهی پیش رو گرفته‌اند.

زمان حضور کواچ در ایران شما یکی از منتقدان او بودید؛ حالا بعد از این چندبازی نظرتان دربار کولاکویچ چیست؟او هم کپی کواچ است. من ایراد را از جای دیگر می‌دانم. سوال من از ایشان این است که مقابل لهستان چرا آن تعویض‌ها انجام شد؟ مشخص است که آن تعویض‌ها اختیاری نبود و به خاطر مصدومیت و مریض شدن بازیکن‌ها بود. سرمربی تیم ناچار بود تعویض انجام بدهد و اگر ناچار نبود این کار را انجام نمی‌داد. کولاکویچ هم مثل کواچ براساس آمار تصمیم نمی‌گیرد. زمان کواچ گفتم او تا زمانی که بازیکن با برانکارد از زمین خارج نشود تعویض نمی‌کند؛ کولاکویچ هم همینطور است. عهد دقیانوس نیست. تیم آنالیز کنار کادرفنی هست و باید از کار آن‌ها استفاده کرد. چرا کولاکویچ اینقدر در ایجاد تغییر حتی در جریان بازی وسواس دارد؟لیگ جهانی یک تدارکات خوب است برای مسابقات مهم اما برای ما هدف شده. همه تیم‌ها در لیگ جهانی تغییرات زیادی در تیم‌های‌شان ایجاد کرده‌اند تا نفراتشان را بشناسند و امتحان کنند. در تیم ایران هم اسامی جدیدی دیده می‌شود.بله دیده می‌شود اما آیا این نفرات بازی هم می‌کنند؟ خودت گفتی کولاکویچ وسواس دارد در تعویض کردن. ما اگر اسامی جدیدی به تیم ملی دعوت کردیم باید به آن‌ها فرصت هم بدهیم؛ بازهم می‌گویم اختیاری نه اینکه بازیکن مصدوم یا مریض شود تا ما به نفر بعد از او فرصت بازی بدهیم. زمانی به این بازیکن‌ها فرصت داده شده، آن‌ها هم لیاقت داشته‌اند و از آن استفاده کرده‌اند اما تیم ملی اداره نیست که وقتی وارد شدی تا آخر عمر آنجا بمانی. تیم ملی جای حضور بازیکن‌های جوان هم هست. بازیکن‌های جوان ایران نشان داده‌اند که لیافت دارند. دیگر کشورها از بازیکن‌های ما الگو می‌گیرند اما خود ما از آن‌ها درست استفاده نمی‌کنیم. در دو هفته اول لیگ جهانی فراز و فرودهای زیادی داشتیم. می‌شود از این دو هفته راضی بود؟اصلا. تیم ایران نمایش خوبی نداشت. در ایتالیا و مقابل لهستان اگر آن مصدومیت‌ها و مریضی‌ها نبود و سرمربی مجبور به تعویض نمیشد باتوجه به عملکردی که داشتیم احتمال شکست‌مان در هر سه بازی بود. در تهران هم که مقابل صربستان حرفی نداشتیم و مقابل آرژانتین هم به سختی برنده شدیم.

آرژانتین خیلی پیشرفت کرده یا ما درجا می‌زنیم؟هر دو. آرژانتین پیکانی بود که به متخصص خبره سپرده شد و ایران سمندی بود که به متخصص سپرده نشد. آن پیکان باوجود ضعف‌هایی که داشت با تمام توان آمد و با سمندی که قوی‌تر بود پایاپای رقابت کرد و با اختلاف کم باخت.چطور می‌شود این عملکرد نه چندان خوب را تحلیل کرد؟سرمربی ایران گزارش آنالیزورهایش را برای سطل آشغال می‌خواهد. سوال من از آقای کولاکویچ این است که چرا از این آمارها استفاده نمی‌کند؟ آماری که منتشر شده را ببینید. دو بازیکن سرعتی آرژانتین بیشترین امتیازهای این تیم را آورده‌اند و دو بازیکن سرعتی ما عملکرد بدی داشته‌اند. چرا برای مقابله با این موضوع حرکتی انجام نشد؟ نمی‌خواهم نام بیاورم اما آمار را ببینید. یک بازیکن ما در بازی که 5 ست داشته و همه ست‌هایش 50 امتیاز و 60 امتیاز ردو بدل شده، 5 امتیاز و 7 امتیاز گرفته‌اند و دقایق زیادی هم بازی کرده‌اند؛ این یعنی آقای کولاکویچ از آمار و کارهای گروه آنالیز هیچ استفاده‌ای نمی‌کند. اگر بازیکنی در یک بازی به هر دلیلی خوب نیست، اصلا آن شب شب او نیست باید تعویض شود. بازیکن جوانی که مقابل لهستان خودش را نشان داده چرا نباید مقابل آرژانتین هم همان فرصت را داشته باشد؟ شاید سرمربی هدف‌های دیگری به جز نتیجه دارد.اگر همه بازی‌ها را هم با این شرایط می‌بردیم من بازهم همین حرف‌ها را می‌زدم. خروجی که از این باز‌ی‌ها گرفته می‌شود مناسب نیست. معنوی‌نژاد بازیکنی بود که او را به تیم ملی راه نمی‌دادند اما مقابل لهستان فریاد زد که من هم هستم. مربی صربستان مقابل ایران دو بازیکن جوانش را بازی داد و باخت اما ما هیچ‌وقت این کار را نکردیم تا زمانی که مصدوم دادیم. 

می‌شود گفت این انحصاری که در تیم ملی ایجاد شده زنگ خطر برای آینده است؟قطعا اما این مال الان نیست. زمان کواچ هم فریاد زدیم که تیم ملی با 8 نفر به لیگ جهانی نرود. آن زمان 23 نفر و الان 21 نفر برای لیگ جهانی می‌توانیم لیست بدهیم. فدراسیون جهانی به این دلیل این فرصت را به تیم‌ها داده که می‌خواهد آن‌ها از بازیکن‌هایشان استفاده کنند و نفرات جدید را ببینند. هدف فدراسیون جهانی این است که تیم‌ها با یک ترکیب متوسط رو به بالا وارد این مسابقات شوند و بازیکن‌های جوان‌شان را محک بزنند نه اینکه همه نفراتشان را خسته و مصدوم کنند. الان محمد موسوی و شهرام محمودی و چند نفر دیگر از زمان کواچ مصدوم هستند چون زیاد به آن‌ها فشار وارد شد. من از فدراسیون می‌خواهم دیگر تیم آنالیز همراه تیم ملی به مسابقات نفرستد چون سرمربی تیم نیازی به آن‌ها ندارد. کار سرمربی تیم ملی شده پاره کردن برگه‌های آنالیز. در بازی مقابل آرژانتین ولاسکو چند بار درخواست ویدئوچک بازیکن‌هایش را رد کرد چون قانون او این است که حرف آخر را خودش بزند. شاید اصلا بازیکن درست هم بگوید اما ولاسکو این را به او ثابت کرده که فقط باید در زمین کارش را بکند و بقیه مسائل با سرمربی تیم است. اینطرف زمین برعکس بود. منتظر بودند بازیکن چیزی بگوید و انجام بدهند. گفته می‌شود موسوی به دلیل همین مصدومیت‌ها و فشارها گفته در بازی‌های خارج از ایران حاضر نخواهد بود؛ پس حق با اوست.نمی‌دانم چنین حرف‌هایی صحت دارد یا نه اما اگر صحت داشته باشد نه حق با او نیست. آقایان در فدراسیون باید به جوان‌ترها فرصت بدهند نه اینکه بازیکنی برای تیم ملی تصمیم بگیرد. من بازهم معنوی‌نژاد را مثال می‌زنم که مقابل لهستان و آرژانتین بهترین عملکرد را داشت. این بازیکن را به ناحق از لیست المپیک خط زدند تا بازیکن‌های دیگر بروند اما او حالا خودش را نشان می‌دهد. اگر آن زمان این بازیکن فرصت پیدا کرده بود خودش را نشان دهد، شرایط به مراتب متفاوت بود.گفتید معنوی‌نژاد خط خورد تا بازیکن‌های دیگر بروند. در تیم ملی باند هم داریم؟دوست ندارم درباره این موضوع‌ صحبت کنم. اما نسبت مشکلاتی که در والیبال هست و نقدهایی که می‌شود تفاوت زیادی وجود دارد. این حاصل فعالیت‌های یک باند نیست؟من فقط یک چیز می‌گویم. بروید از خبرنگارهای خانم بپرسید چه رفتاری در لیگ جهانی با آن‌ها شد. برای خیلی از آن‌ها کارت ورود به سالن صادر نشد و بعضی‌ها را هم راه ندادند؛ گروه خاصی اجازه ورود به سالن برای بازی‌های لیگ جهانی داشتند.

39046