گزارش آماری/ حمله پرسپولیس قهرمان به رکوردهای تاریخ لیگ برتر

گزارش آماری/ حمله پرسپولیس قهرمان به رکوردهای تاریخ لیگ برتر

وب سایت رسمی  برنامه نود- پرسپولیس بالاخره قهرمان شد تا پایانی باشد بر 9 سال انتظار هواداران این تیم.

به گزارش سایت نود، این قهرمانی چند هفته زودتر از پایان رسیدن فصل محقق شد. شاید این مسئله باعث کاهش انگیزه های این تیم در هفته های پیش رو شود ولی پرسپولیس تا اینجای فصل موفق شده چندین رکورد را بشکند و به جز این در مسیر شکستن چندین رکورد دیگر هم قرار دارد. به همین مناسبت رکوردهایی که پرسپولیس در این فصل ثبت کرده و در ادامه می تواند هم ثبت کند مورد بررسی قرار گرفته است.

تعداد برد: پیروزی پرسپولیس برابر پدیده بیستمین پیروزی پرسپولیس در لیگ شانزدهم محسوب می شود پیش از این تیمهای فولاد در لیگ چهارم، استقلال در لیگ هشتم، سپاهان لیگ نهم، سپاهان، تراکتورسازی و استقلال در لیگ یازدهم، استقلال در لیگ دوازدهم موفق به کسب 19 پیروزی شدند با ابن توضیح که در بین تیمهای اشاره شده، فولاد تنها تیمی است که در لیگ شانزده تیمی موفق به ثبت چنین رکوردی شده است و بقیه تیمها این رکورد را در لیگ هجده تیمی از خود به جای گذاشتند که در هر صورت این رکورد توسط پرسپولیس در لیگ شانزدهم شکسته شد.

برد پیاپی در بازیهای خانگی: بخش مهمی از نتایج درخشان پرسپولیس ناشی از عملکرد فوق العاده این تیم در بازیهای خانگی است. این تیم پس از آنکه در دربی رفت برابر استقلال با تساوی بدون گل متوقف شد در تمام بازیهای خانگی به پیروزی رسید و با 11 پیروزی پیاپی در بازیهای خانگی رکورد تاریخ این مسابقات را شکست.

تعداد مساوی:آخرین تساوی پرسپولیس به هفته یازدهم مقابل پیکان بر می گردد هر چند که از آن بازی زمان زیادی می گذرد ولی تساویهای زیاد پرسپولیس در هفته های نخستین لیگ کار پرسپولیس را برای ثبت رکورد کم تساوی ترین تیم تاریخ لیگ برتر غیر ممکن کرد. پرسپولیس تا هفته یازدهم 5 تساوی داشت در شرایطی که سپاهان در لیگ دوم با 4 تساوی کم تساوی ترین تیم تاریخ این مسابقات است.

کمترین تعداد باخت: کم شکست ترین تیمهای تاریخ لیگ برتر ، پرسپولیس دوره اول ، پاس و استقلال در لیگ سوم ،استقلال لیگ پنجم و استقلال خوزستان با 3 شکست هستند. پرسپولیس تا این جای مسابقات نیز 3 بار مغلوب شده است و برای قرار گرفتن در جمع رکوردداران تاریخ لیگ برتر باید در 2 بازی آینده شکست نخورد.

شکست در بازیهای خانگی: پرسپولیس تنها تیم بی شکست در بازیهای خانگی است پیش از این تیمهای فولاد و پاس در لیگ سوم ، استقلال در لیگ پنجم، مس کرمان در لیگ هشتم، سپاهان در لیگ دهم پرسپولیس در لیگ سیزدهم و سپاهان در لیگ چهاردهم، لیگ را بدون شکست در بازیهای خانگی به پایان رساندند و پرسپولیس لیگ شانزدهم برای قرار گرفتن در جمع رکوردداران باید در تنها بازی خانگی باقیمانده خود برابر ذوب آهن شکست نخورد. ذوب آهن از زمان حضور برانکو در پرسپولیس بهترین آمار را برابر این تیم داشته و هرگز برابر این تیم شکست نخورده و برای کسب سهمیه نیز کاملا با انگیزه است.

گل زده: بهترین خط حمله تاریخ لیگ برتر استقلال لیگ هشتم با 70 گل زده است و فاصله آمار گلزنی پرسپولیس در این فصل با این رکورد به حدی است  که بیشتر باید به کسب عنوان بهترین خط حمله این فصل بسنده کند تا به فکر رکورد شکنی در این زمینه باشد. استقلال لیگ هشتم علاوه بر بهترین خط حمله ، بهترین خط دفاع لیگ آن دوره را به صورت مشترک کسب کرد این شرایط را سپاهان در لیگ دهم هم داشت و اگر پرسپولیس موفق به کسب عنوان بهترین خط حمله لیگ شانزدهم شود تنها تیم تاریخ لیگ برتر می شود که در یک دوره به تنهایی عنوان بهترین خط حمله و خط دفاع را بدون شریک از آن خود ساخته است.

گل خورده: بخش عمده ای از اقتدار پرسپولیس در لیگ شانزدهم مدیون ساختار دفاعی قدرتمند این تیم است پرسپولیس که قهرمانی در لیگ پانزدهم را به خاطر ضعف در کار دفاعی از دست داد در لیگ شانزدهم بیشترین تغییر نفرات را در این پست داشت که حاصل این دگرگونی باعث شد تا پرسپولیس تا هفته 28 تنها به اندازه انگشتان دو دست گل خورده باشد. رکورد کم ترین گل خورده برای استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم است که 14 گل خورد اگر پرسپولیس در 2 بازی باقیمانده کمتر از 4 گل بخورد موفق خواهد شد که به تنهایی رکورددار تاریخ لیگ برتر شود.

کلین شیت: خط دفاعی و دروازه بان خوب پرسپولیس باعث شد آمار کلین شیت بی نظیری برای تیم ثبت شود. استقلال قهرمان لیگ دوازدهم موفق به ثبت 21 کلین شیت در آن دوره شد که رکورد تاریخ لیگ برتر است. اگر پرسپولیس در 2 بازی آینده دروازه اش را بسته نگه دارد به تنهایی رکورددار این مسابقات خواهد شد و اگر در یک بازی کلین شیت کند در کنار رقیب آبی پوش رکورددار تاریخ لیگ برتر خواهد شد.البته رکورد استقلال در لیگ 18 تیمی ثبت شده که معادل کلین شیت در 61 درصد بازیهاست که حتی اگر پرسپولیس در 2 بازی آینده هم دروازه اش باز شود با 66 درصد کلین شیت در بازیهای یک دوره رکورددار تاریخ این مسابقات است.

رکورد بسته نگه داشتن دروازه در بازیهای خانگی: یک از رکوردهای عجیب پرسپولیس در لیگ شانزدهم بسته نگه داشتن دروازه در بازیهای خانگی است پرسپولیس از هفته دوم در اولین بازی خانگی که دروازه اش برابر فولاد باز شد تا هفته بیست و دوم که برابر سپاهان دروازه اش از روی نقطه پنالتی باز شد در 9 بازی خانگی پیاپی دروازه اش را بسته نگه داشت و توانست این رکورد را به نام خود ثبت کند.

تفاضل گل: خط دفاع عالی و خط حمله خوب پرسپولیس باعث شده تا این تیم صاحب تفاضل گل ممتازی شود.سپاهان در لیگ نهم با تفاضل گل 37+ رکورددار بهترین تفاضل گل در تاریخ لیگ برتر است و حال اگر پرسپولیس که یک قهرمانی را به خاطر تفاضل گل از دست داد اگر در دو بازی باقیمانده بتواند مجموعا با اختلاف بیش از 4 گل از پیش رو بردارد به تنهایی رکورددار تاریخ لیگ برتر می شود که این امر نه غیر ممکن ولی تا حدی سخت به نظر می رسد.

میانگین امتیاز در هر بازی:پرسپولیس هم اکنون با 65 امتیاز در صدر جدول رده بندی قرار دارد.حتی اگر پرسپولیس در دو بازی آینده شکست بخورد با میانگین 2.16 امتیاز در هر بازی بهترین عملکرد تاریخ لیگ برتر را به نام خود ثبت کرده است.پیش از این فولاد لیگ چهارم با میانگین 2.15 امتیاز در هر بازی این عنوان را در اختیار داشت.

مجموع امتیاز:سپاهان در لیگ نهم و استقلال در لیگ دوازدهم موفق به کسب 67 امتیاز در یک دوره شدند که رکورد تاریخ لیگ برتر است هر چند این دو تیم این آمار را در لیگ 18 تیمی ثبت کردند پرسپولیس با کسب 3 امتیاز در 2 بازی پیش رو در لیگ شانزده تیمی موفق به شکستن رکورد تاریخ لیگ برتر می شود.

بیشترین فاصله با تیم دوم جدول: در تاریخ لیگ برتر ، در لیگ دوم سپاهان موفق شد لیگ را با 7 امتیاز اختلاف با تیم دوم به پایان برساند که این رکورد تا این دوره ، رکورد تاریخ لیگ برتر محسوب می شود. فاصله پرسپولیس با تراکتورسازی تیم دوم جدول در حال حاضر 12 امتیاز است.حتی اگر تراکتورسازی در دو بازی آینده به پیروزی برسد پرسپولیس با کسب تنها 2 امتیاز از 2 بازی آینده نیز می تواند این رکورد را تصاحب کند.

زودهنگام ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر: بسیاری بر این باورند که قهرمانی پرسپولیس زودترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر است ولی پرسپولیس در این عنوان یک شریک دارد.سپاهان لیگ دوم هم مثل پرسپولیس 3 هفته قبل از پایان فصل قهرمانی اش را جشن گرفت ولی کار سپاهان از این جهت ارزشمند تر است که این موفقیت را در لیگ چهارده تیمی و تنها در 26 هفته بازی بدست آورد.

بیشترین تعداد هفته صدرنشینی: سالیان سال، دوری طولانی مدت پرسپولیس از صدر جدول ، سوژه کری خوانی رقبا بود تا اینکه در لیگ پانزدهم پرسپولیس موفق شد چند هفته ای در صدر جدول قرار گیرد. ولی پرسپولیس این فصل به گونه ای عمل کرد که کمتر تیمی حتی مزه صدرنشینی را تجربه کندو با توجه به صدرنشینی این تیم تا انتهای فصل ،پرسپولیس از 30 هفته لیگ 25 هفته در صدر جدول قرار گرفت و این رکورد تاریخ لیگ برتر را به نام خود ثبت کرد.

پر تماشاگرترین تیم: پیروزیهای متعدد و متوالی پرسپولیس از لیگ پانزدهم باعث آشتی دوباره سکوها با این تیم شد و در بازیهای خانگی پرسپولیس به طور متوسط حدود 52 هزار تماشاگر حضور داشتند و حتی اگر در تنها بازی باقیمانده این تیم ورزشگاه پر شود باز هم از نظر تعداد تماشاگر به پرسپولیس هیجان انگیز افشین قطبی در لیگ هفتم نخواهد رسید. پرسپولیس لیگ هفتم با متوسط 59 هزار تماشاگر، پر تماشاگرترین تیم تاریخ لیگ برتر است و پس از آن پرسپولیس لیگ شانزدهم قرار دارد. شاید اگر ظرفیت استادیوم آزادی به خاطر صندلی گذاری طبقه دوم کم نمی شد پرسپولیس لیگ شانزدهم در این زمینه هم می توانست رکورد شکنی کند.

پرسپولیس تا همین جای فصل رکوردهای زیادی را توانسته ثبت کند احتمالا سرنوشت رکورددهای باقیمانده لیگ برتر به سرنوشت این تیم به دیدار فوق العاده حساس الهلال بستگی داشته باشد. در صورت پیروزی این تیم برابر حریف عربستانی و حفظ امید برای ادامه رقابتهای آسیایی تمرکز روی این مسابقات نسبت به رکورد شکنی مهم تر به نظر می رسد.

60610