ضربه دوم تلویزیون آلمان به IOC؛ چه کسی دوپینگ غول‌ها را مخفی کرد؟

ضربه دوم تلویزیون آلمان به IOC؛ چه کسی دوپینگ غول‌ها را مخفی کرد؟

وبسایت رسمی برنامه نود - یک هفته بعد از انتشار اولین گزارش تلویزیون آلمان درباره همکاری کمیته بین‌المللی المپیک برای مخفی کردن دوپینگ دونده‌های جامائیکا در المپیک پکن، اوضاع برای IOC و آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ بدتر هم شد.

به گزارش سایت نود، شبکه ARD تلویزیون آلمان که پیشگام افشای دوپینگ گسترده در روسیه و بعد از آن کشورهای دیگر است، در گزارشی ابعاد جدید این پرونده پیچیده را مشخص کرد. 

"آدام شرژونسکی" کانوئیست (قایقران) لهستانی که به علت دوپینگ در المپیک پکن دو سال از حضور در میادین بین‌المللی محروم شد در گفت‌وگو با این شبکه نکات مهمی مطرح کرده است. این ورزشکار به دلیل استفاده از همان ماده‌ای محروم شد که در نمونه ادرار دونده‌های جامائیکا دیده شده است. کمیته بین‌المللی المپیک هفته گذشته در پاسخ به گزارش شبکه ARD اعلام کرد میزان ماده "کِلن بوترول" کشف شده در نمونه‌های ورزشکاران جامائیکایی "بسیار کم" بوده و احتمالا به دلیل استفاده از غذا بوده است. این کمیته اعلام کرد ورزشکاران چندین کشور در آن زمان نمی‌خواسته‌اند از غذاهای چینی استفاده کنند و از گوشت‌هایی استفاده‌ کرده‌اند که برای نگه‌داری از آن‌ها از ماده‌ای حاوی "کِلن بوترول" استفاده میشده است. 

"آدام شرژونسکی" در این‌باره به ARD می‌گوید:

رفتار کمیته بین‌المللی المپیک یک بحران واقعی است. من همان زمان هم گفتم که دوپینگ نکرده‌ام اما کسی حرف من را گوش نداد. آن‌ها می‌گویند برخی ورزشکاران با وجود داشتن این ماده در نمونه‌هایشان محروم نشده‌اند اما من را به دلیل داشتن همین ماده محروم کردند. من چند وکیل استخدام کرده‌ام و درحال بررسی موضوع هستیم.

کمیته ملی المپیک لهستان هم اعلام کرد از ورزشکار این کشور کاملا حمایت خواهد کرد.

IOC دروغ می‌گوید؟

مدیران ارشد آزمایشگاه کنترل دوپینگ شهر کل به شبکه ARD می‌گویند تشخیص اینکه این ماده از کجا وارد نمونه ورزشکارها شده است سخت نیست. یکی از مدیران این آزمایشگاه همچنین می‌گوید هیچ‌کدام از کدهای مبارزه با دوپینگ بین‌المللی به مقامات اجازه نمی‌دهد با این توجیه که میزان ماده ممنوعه در نمونه یک ورزشکار کم است این نمونه را بررسی نکند. 

"رنی شرلی" مدیر اجرایی سابق کمیته ملی مبارزه با دوپینگ جامائیکا و یکی از معدود منتقدان مشهور دوپینگ در ورزش جامائیکا هم در این‌باره به شبکه ARD می‌گوید:

وقتی این را می‌شنوم که می‌گویند غذا باعث این مسئله شده به این نتیجه می‌رسم که این مسئله یک برنامه است. این سوال در ذهنم ایجاد می‌شود که آیا چنین نقشه‌هایی از کمپ‌های آماده‌سازی خارج می‌شود؟

کمیته بین‌المللی المپیک در نامه‌ای که برای اعلام محرومیت دو ساله "آدام شرژونسکی" به کمیته ملی المپیک لهستان ارسال کرده به صراحت اعلام کرده این مسئله که ممکن است ماده "کِلن بوترول" از طریق آب یا غذا وارد خون ورزشکاری شده باشد ممکن نیست!

مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک تمایلی به اظهارنظر درباره این مسئله نداشته‌اند.

39046