دربی کلاسیکر؛ اوج هنر فوتبال آلمانی

دربی کلاسیکر؛ اوج هنر فوتبال آلمانی

وبسایت رسمی برنامه نود - تیم های بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند در جذاب ترین و هیجان انگیز ترین مسابقه فصل بوندس لیگا موسوم به «کلاسیکر» به مصاف یکدیگر می روند.

به گزارش وبسایت نود، تیم های بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند در چارچوب هفته بیست و هشتم بوندس لیگا و در ورزشگاه آلیانز آرنا با یکدیگر رو به رو می شوند. رقابت جذاب این دو تیم طی چند سال اخیر باعث شده تا این بازی را در زمره مسابقات کلاسیکی قرار دهند که اخیراً در دنیای فوتبال، مُد شده است، همچون «ال کلاسیکو» در اسپانیا [رئال مادرید-بارسلونا] و یا «سوپر کلاسیکو» در آرژانتین [بوکا جونیورز-ریور پلاته]

احیای رقابت بایرن و دورتموند

پس از پایان سال های شکوهمند دورتموند و آغاز سال های افت، عملاً هیجان رویارویی های این دو تیم از بین رفت اما دورتموندِ احیاء شده در فصل 11-2010 و در چارچوب هفته 24 بوندس لیگا به مونیخ در جنوب آلمان سفر کرد و پس از 20 سال، موفق به شکست بایرن در باواریا گردید. اشتباه باستین شواین اشتایگر باعث شد تا توپ به کوین گروس کرویتس رسیده و در نهایت لوکاس باریوس این توپ را تبدیل به گل نخست زنبورها کرد. بایرن در آن بازی حریف پرسینگ بالای حریف نشد و سرانجام ضربه دیدنی نوری شاهین از فاصله 20 یاردی به متس هوملس رسید تا محصول باشگاه بایرن، با پیراهن دورتموند در باواریا گلزنی کرده و نخستین پیروزی قهرمانی زنبورها در بوندس لیگا را از سال 2002 رقم بزند.

سال های دورتموند

یکی از بهترین دوران تاریخ باشگاه دورتموند با یورگن کلوپ رقم خورد. آنها توانستند به 2 قهرمانی پیاپی بوندس لیگا رسیده و 4 بار پیاپی مقابل بایرن مونیخ پیروز شوند. اوج رقابت این دو تیم در آن زمان، به فینال جام حذفی آلمان در فصل 12-2011 مربوط می شود. گل دقیقه سوم شینجی کاگاوا توسط آرین روبن پاسخ داده شد ولی باز هم مردان یوپ هاینس مقهور هنرنمایی متس هوملس گردیدند. هوملس از روی نقطه پنالتی گلزنی کرد. هت تریک روبرت لواندوفسکی برای دورتموند، به معنای فتح دوگانه برای شاگردان کلوپ و ادامه کابوس برای بایرن مونیخ بود. البته ماه کابوس وار بایرن به برلین ختم نشد و باواریایی ها در فینال لیگ قهرمانان اروپا آن هم در آلیانز آرنا، مقابل چلسی شکست خورده و یک جام دیگر را نیز از دست دادند.

رؤیای سه گانه

در فصل 13-2012، بایرن مونیخ با سیاست جوان گرایی و خرید چهره هایی مانند خاوی مارتینز، ماریو مانژوکیچ و دانته یکی از بهترین فصول تاریخ خود را سپری کرد. شاگردان یوپ هاینکس در فاصله 6 هفته مانده به پایان آن فصل بوندس لیگا، مقام قهرمانی خود را قطعی کرده و در اولین فینال تمام آلمانی لیگ قهرمانان اروپا، با بوروسیا دورتموند در ومبلی رو به رو شدند. بایرن با گلزنی ماریو مانژوکیچ پیش افتاد ولی ایلکای گوندوعان بازی را به تساوی کشاند. رؤیای قهرمانی بایرن در ومبلی با ضربه تمام کننده آرین روبن در دقایق پایانی بازی تکمیل گردید. پایان دراماتیک این فصل برای بایرن در ایستگاه آخر یعنی برلین بود که یاران هاینکس با شکست اشتوتگارت در فینال جام حذفی، تاریخ فوتبال آلمان را با «سه گانه رؤیایی» خویش، دگرگون ساختند.

سوپر جام یعنی بازگشت دورتموند به زندگی

بایرن مونیخ پس از فتح سه گانه و جدایی یوپ هاینس، حال و هوای متفاوتی را با پپ گواردیولا سرمربی جدید خود در فصل 14-2013 تجربه می کرد. رویارویی با دورتموند در سوپر جام آلمان، یکی از نخستین محک های جدی گواردیولا در بایرن بود. تاکتیک پرسینگ شدید دورتموند باز هم کارساز واقع گردید و زنبورها انتقام شکست ومبلی را از بایرن گرفتند. مارکو رویس گل نخست بازی را در دقیقه 5 به ثمر رساند. آرین روبن توانست تلخی گل به خودی دنیل فان بویتن را با گل خود بکاهد اما گل انفرادی و بسیار زیبای ایلکای گوندوعان و سپس گلزنی مجدد مارکو رویس باعث شد تا دورتموند با پیروزی 4-2 در سوپر جام آلمان، اندکی مرهم را بر زخم شکست ومبلی بگذارد.

بازگشت گوتسه

اوج داستان ماریو گوتسه در «کلاسیکر» به فصل 14-2013 مربوط می شود. هواداران دورتموند بابت تصمیم گوتسه مبنی بر جدایی از تیم محبوبشان، در جوش و خروش بودند. آرین روبن و توماس مولر در آن بازی درخشیدند و هواداران دورتموند لحظه ای از نفرت پراکنی علیه گوتسه غافل نشدند. بایرن در آن فصل رکورد زد و در هفته 27 توانست قهرمانی خود در بوندس لیگا را قطعی ساخته و سپس در فینال جام حذفی نیز تیم دورتموند را شکست داد.

و باز هم روبن و لواندوفسکی

دورتموند در شروع فصل 15-2014 توانست بایرن را در سوپر جام با اتکا به درخشش اوبامیانگ و مخیتاریان شکست بدهد. بدین ترتیب رکورد شکست ناپذیری بایرن در دربی کلاسیکر پس از 6 بازی، به پایان رسید. در همان فصل تیم بایرن توانست در بوندس لیگا با نتیجه 2-1 پیروز شود. روبرت لواندوفسکی دروازه تیم سابقش را گشود. لواندوفسکی در آوریل 2015 نیز تک گل پیروزی بخش بایرن را مقابل زنبورها زد هر چند که در نیمه نهایی جام حذفی، همه چیز به سود دورتموند خاتمه یافت. لواندوفسکی برای سومین بازی پیاپی دروازه دورتموند را گشود اما در ضربات پنالتی، بازیکنان بایرن از جمله گوتسه ضربات بدی زده و در نهایت مردان یورگن کلوپ راهی فینال شدند.

اوج قدرت نمایی گواردیولا

بدون شک برتری 5-1 بایرن مقابل دورتموند در فصل 16-2015 را می توان اوج هنر گواردیولا در مونیخ دانست. لواندوفسکی دو گل به حریف زد و توماس توخل شروع بدی در کلاسیکر داشت. بازی برگشت در همان فصل به تساوی بدون گل انجامید و این دو تیم دو بار دیگر در فینال جام حذفی و سوپر جام آلمان نیز در سال 2016 با یکدیگر رو به رو شدند.

بازگشت اوبامیانگ

دورتموند پس از این که در 4 بازی پیاپی بوندس لیگا نتوانست دروازه بایرن را فرو بریزد، در مسابقه رفت فصل 17-2016 بوندس لیگا به مصاف حریف باواریایی خود رفت. تک گل اوبامیانگ در نیمه اول باعث شد تا نخستین پیروزی توخل در دربی کلاسیکر رقم بخورد. حال توماس توخل به دنبال این است که همچون یورگن کلوپ، یک دابل تاریخی را ممقابل بایرن به ثبت برساند.

وبسایت رسمی بوندس لیگا

4464