به مناسبت سالگرد تولد مجار جادویی/ نوت موزون سمفونی باشکوه

به مناسبت سالگرد تولد مجار جادویی/ نوت موزون سمفونی باشکوه

یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال 90 سال پیش به دنیا آمد.

به گزارش کاپ، برای یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال، فوتبال وسیله‌ای برای فراموش کردن آلام کودکی و رسیدن به افتخار و لذت بود. مادر فرانس پوشکاش بزرگ برای اینکه خود را از شر اذیت‌های کودکانه پسر رها کند، یک توپ به او می‌داد و فرانس، ساعت‌ها مشغول بازی با آن می‌شد. فرانس در دوران نوجوانی خود تصمیم گرفت به فوتبال بازی کردن در خیابان‌های بوداپست پایان دهد و به صورت حرفه‌ای به فعالیت ورزشی خود بپردازد؛ به همین دلیل تصمیم گرفت به تیم نوجوانان «کیس‌پست» بپیوندد.  او پس از مدتی به تیم بزرگسالان این باشگاه ملحق شد. اسم سیاسیدر سال‌1949 وزارت دفاع مجارستان، نقش اسپانسر باشگاه کیس‌پست را به عهده گرفت و از آن به بعد، نام این تیم به «هانود» تغییر پیدا کرد. پس از این تغییر نام، برای تشکر از تمام بازیکنان هانود، به آنها درجه‌های نظامی تعلق گرفت که پوشکاش هم درجه سرگردی گرفت. او از همان زمان، به خاطر سرعت زیاد لقب «سرگرد تیزرو» را گرفت. 

اولین بازی ملی

پوشکاش اولین بازی ملی‌اش را روز 20آگوست 1945 برابر اتریش  انجام داد و اتفاقا با به‌ثمررساندن یکی از گل‌های تیمش، نقش مؤثری در پیروزی 5 بر 2 مجارستان مقابل اتریش ایفا کرد. پوشکاش و هم‌تیمی‌هایش موفق شدند 32 بازی ملی و رسمی را بدون شکست پشت سر بگذارند و رکورد شکست‌ناپذیری در دیدارهای ملی را به خود اختصاص دهند. پوشکاش در 84 بازی ملی 83گل به ثمر رساند؛ یعنی رکورد میانگین 98 صدم درصدگل در هر بازی. دومین گلزن برتر تاریخ فوتبال ملی دنیا پس از آنکه از «هانود» جدا شد، تصمیم گرفت فوتبال باشگاهی‌اش را در اسپانیا ادامه دهد؛ به همین دلیل به اسپانیول پیوست اما در هیچ‌کدام از بازی‌های رسمی این تیم به میدان نرفت. پیش از آن‌که فرصت بازی در یکی از دیدارهای رسمی اسپانیول را پیدا کند، با محرومیتی 2ساله از سوی UEFA مواجه شد که او را از حضور در بازی‌های باشگاه‌های اروپایی منع می‌کرد.

در آستانه خاتمه‌یافتن دوران محرومیت او، .میلان و یوونتوس تمایل زیادی به عقد قرارداد با ستاره گلزن تیم ملی مجارستان نشان دادند. در نهایت سران رئال مادرید در سال‌1958 پوشکاش 31ساله را جذب کردند.

 درخشش ابدی

پوشکاش در اولین فصل حضور در لالیگا 4بار هت‌تریک کرد تا رکورد دیگری به نام خود ثبت کرده باشد. پوشکاش در مدت حضور خود در رئال، موفق شد با این تیم 5عنوان قهرمانی در لالیگا، یک قهرمانی در جام حذفی، 3قهرمانی در جام‌های اروپایی و یک قهرمانی در رقابت‌های بین‌قاره‌ای به دست آورد.

هنرنمایی پوشکاش در رئال آن‌قدر تاثیرگذار بود که به تیم ملی اسپانیا هم دعوت شد و در جام جهانی‌1962 برای این تیم به میدان رفت اما در 4بازی برای اسپانیا پایش به گل باز نشد.

پوشکاش در سال1971 به جرگه مربیان پیوست و بزرگ‌ترین افتخارش در این دوره، رساندن پاناتینایکوس به فینال جام باشگاه‌های اروپا بود.

 سبد افتخارات

از سایر افتخارات پوشکاش می‌توان به برگزیده‌شدن او به عنوان ششمین بازیکن برتر قرن اشاره کرد.

در سال2002 هم ورزشگاه «نپ استادیون» بوداپست به افتخار پوشکاش به ورزشگاه «فرانس پوشکاش» تغییر نام داد و او سرانجام 17 نوامبر  2006 در بیمارستانی در بوداپست به علت عارضه قلبی و عروقی و مشکلات تنفسی در سن 79سالگی درگذشت.