نوستالژی/ مقدماتی جام جهانی 1998؛ ایران 4 - چین 1 ؛ با کمک چین هم زجر کشیدیم

نوستالژی/ مقدماتی جام جهانی 1998؛ ایران 4 - چین 1 ؛ با کمک چین هم زجر کشیدیم

وبسایت رسمی برنامه نود - تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه برای دومین بار با چین همگروه شد. 

به گزارش وب سایت نود، اولین حریف ایران چین بود که در دیدار رفت این تیم را در خانه خودش شکست داد، و در اولین بازی دور برگشت هم در تهران میزبان چینی ها بود. مهرماه سال 1376،  در دیدار برگشت مقدماتي جام جهاني ٩٨، ايران ٤ بر یک چین را شکست داد. برای ایران علیرضا منصوريان، کریم باقري، علی اصغر مديرروستا و علی دايي گلزنی کردند.

بازیکنانی را که در عکس می بینید، یازده مرد اصلی ایران بودند که توسط محمد مایلی کهن سرمربی وقت تیم ملی برای این دیدار انتخاب شدند. ایستاده از راست؛ علی دایی، حمید استیلی، علی اصغر مدیر روستا، رضا شاهرودی، علیرضا منصوریان، افشین پیروانی. نشسته از راست: احمدرضا عابدزاده، مهدی مهدوی کیا، کریم باقری، محمد خاکپور، علی اکبر استاد اسدی. 

در آن دوره از رقابتها چین کاملاً در خدمت ایران بازی می کرد؛ به جز 8 گل خورده و دو باختی که برابر ایران متحمل شد، چین در بازی رفت عربستان مهم ترین رقیب ایران در راه صعود به جام جهانی را شکست داد و در بازی برگشت هم با این تیم مساوی کرد تا ایران بهترین خاطراتش در بازی های آن دوره را از تیم چین داشته باشد. ایران پس از پیروزی برابر چین در اولین بازی دور برگشت، صدرنشین گروه شد و امید اول صعود به جام جهانی به حساب می آمد اما پس از این بازی، روند نزولی شاگردان مایلی کهن آغاز شد و با وجودی که در شش بازی آخر در مرحله گروهی و پلی آف هیچ بردی را به دست نیاورد، اما سرانجام به جام جهانی صعود کرد.

2081