خواندنی های هفته بیست و چهارم بوندس لیگا؛ شکار عقاب ها در باواریا، اوج رقابت گلزنی «لوا» و «اوبا»

خواندنی های هفته بیست و چهارم بوندس لیگا؛ شکار عقاب ها در باواریا، اوج رقابت گلزنی «لوا» و «اوبا»

وبسایت رسمی برنامه نود - هفته 24 بوندس لیگا با برگزاری 9 بازی به پایان رسید. نگاهی متفاوت خواهیم داشت به وقایع این هفته از مسابقات بوندس لیگا

به گزارش وبسایت نود، هفته بیست و چهارم بوندس لیگا با اتفاقات مهمی همچون برتری قاطع بایرن مونیخ مقابل آینتراخت فرانکفورت، شکست بوروسیا دورتموند و لایپزیگ دو رقیب اصلی بایرن مونیخ در صدر جدول و توقف طلسم ناکامی های شالکه توأم شد. بدین ترتیب برای اولین بار در فصل جاری، اختلاف بایرن با سایر رقبا در صدر جدول، به فاصله ایمن 10 امتیاز افزایش یافت. نگاهی متفاوت به رویدادهای هفته 24، تقدیم به هواداران بوندس لیگا

تقدیر از یانی هایمس هوادار فقید دارمشتات در سالگرد درگذشت وی

هرتا برلین 2-1 بوروسیا دورتموند

این بار وداد ایبیشویچ یک پاس گل داد تا سالامون کالو دروازه دورتموند را فرو بریزد و ماروین پلاتنهارت نیز یک بار دیگر، هنر خود در زدن ضربات ایستگاهی را نشان داد تا تنها گل پیر امریک اوبامیانگ برای دورتموند خنثی شود و هرتا پس از 7 بازی رسمی، بالاخره مقابل دورتموند پیروز شود. هرتا با این پیروزی توانست انتقام شکست در جام حذفی را از زنبورها بگیرد و نخستین پیروزی بانوی پیر مقابل وستفالنی ها در دوران مربیگری پال داردای رقم بخورد.

نقطه قوت هرتا برلین در بازی های خانگی و نقطه ضعف دورتموند در بازی های بیرون خانه است. دورتموند طی 10 بازی اخیر بیرون خانه در بوندس لیگا، فقط 2 برد را به دست آورده و هرگز به دو برد متوالی در بیرون خانه، نرسیده است. اما هرتا برلین فقط 6 گل را در خانه دریافت کرده و مجموع امتیازات خانگی پایتخت نشین ها، 22 امتیاز بیشتر از امتیازات بیرون خانه می باشد.

وداد ایبیشویچ که 6 بار در فصل جاری بوندس لیگا، گل نخست بازی را برای هرتا به ثمر رسانده و از این حیث رکورد دار بود، این بار توانست پاس گل نخست تیمش را ارسال کند. هر 7 گل بوندس لیگایی ماروین پلاتنهارت از طریق ضربات ایستگاهی به ثمر رسیده اند!

پیر امریک اوبامیانگ با اولین گلزنی خود در ورزشگاه المپیک برلین، توانست برای بیست و دومین بار در فصل جاری بوندس لیگا، دروازه حریفان را فرو ریخته و رقابت داغ خود با روبرت لواندوفسکی و آنتونی مودست را در صدر جدول گلزنان ادامه بدهد. لواندوفسکی و مودست نیز در این هفته، موفق به گلزنی شدند. اوبامیانگ تا پایان هفته 24 فصل گذشته نیز، دقیقاً 22 گل برای دورتموند زده بود. مهاجم گابونی دورتموند با زدن 76 گل در بوندس لیگا با پیراهن دورتموند، از رکورد گلزنی لواندوفسکی برای زنبورها (74 گل) عبور کرده و اکنون، پنجمین گلزن برتر تاریخ باشگاه دورتموند در بوندس لیگا محسوب می شود.

پیر امریک اوبامیانگ پس از ناکامی در گلزنی طی 4 بازی پیاپی، به تازگی و در 4 بازی اخیر توانسته 8 گل را برای دورتموند در کلیه رقابت ها به ثمر برساند. وی توانست با زدن دوازدهمین گل بیرون خانه برای دورتموند در فصل جاری لیگ، به رکورد گل های بیرون خانه توسط لوکاس باریوس مهاجم زنبورها در فصل 10-2009 دست یابد. بوروسیا دورتموند برای نهمین بار تحت هدایت توماس توخل در بوندس لیگا شکست خورد. تعداد شکست های زنبورها در فصل جاری بوندس لیگا از کل تعداد شکست های فصل گذشته تجاوز کرده است.

حضور ماتیاس گینتر در قلب خط دفاعی دورتموند جالب توجه بود. اشتباه گینتر منجر به گل نخست هرتا شد تا دلایل نیمکت نشینی های گینتر مشخص گردد. بازگشت آندره شورله و شینجی کاگاوا به ترکیب اصلی و نیمکت نشینی عثمان دمبله و کریستین پولیسیچ، غافل گیر کننده بود. شینجی کاگاوا که هرگز مورد علاقه توماس توخل نبوده، تنها برای ششمین بار در فصل جاری بوندس لیگا، وارد ترکیب اصلی دورتموند شد و دومین پاس خود در این فصل را نیز ارسال کرد.

بایرن مونیخ 3-0 آینتراخت فرانکفورت

در صدمین تقابل رسمی ای دو تیم، روبرت لواندوفسکی دو گل زد تا به باشگاه صدتایی های بایرن مونیخ اضافه شود. داگلاس کاستا نیز در روزهایی که برای افزایش دستمزد تقلا می کند، یک گل به موقع را به ثمر رساند تا هفته 24 کاملاً بر وفق مراد بایرن مونیخ باشد و به رکورد 12 مسابقه پیاپی بدون باخت مقابل عقاب ها دست یابد. تنها پیروزی فرانکفورت مقابل بایرن طی 35 بازی اخیر، به نوامبر 2000 باز می گردد.

فرانکفورت برای پنجمین بازی متوالی در زمین بایرن، موفق به گلزنی نشد تا یک رکورد ناخواسته در تاریخ این باشگاه ثبت شود. فرانکفورت که طی 3 بازی پیشین مقابل بایرن فقط 3 گل خورده بود، در این بازی 3 گل دریافت کرد. عقاب ها تنها تیم در فصل جاری بوندس لیگا هستند که بیش از یک گل را درون دروازه بایرن مونیخ قرار داده اند.

فرانکفورت با پذیرفتن پنجمین باخت پیاپی در بوندس لیگا، اوضاع خوبی ندارند. بازگشت نیکو کوواچ به مونیخ و تقابل وی با تیم سابقش، با ناکامی توأم شد. حضور داوید آبراهام مدافع آرژانتینی در ترکیب اصلی و بازگشت مارکو روس به میادین فوتبال پس از غلبه بر بیماری سرطان، از نکات بارز این مسابقه بود.

داوید آلابا توانست چهارمین پاس گل خود را در فصل جاری بوندس لیگا ارسال کند. او 2 گل نیز در این فصل برای بایرن زده است. جروم بواتنگ نیز پس از مدت ها مصدومیت، برای اولین بار در سال 2017 به میدان رفت و یاسوا کیمیش 90 دقیقه روی نیمکت نشست تا نارضایتی خویش را علنی سازد. توماس مولر دهمین پاس گل خود را ارسال کرد که دقیقاً دو برابر فصل گذشته است.

روبرت لواندوفسکی طی 7 بازی رسمی اخیر، 10 گل برای بایرن به ثمر رسانده و با ثبت رکورد 100 گل طی 136 بازی بوندس لیگا با پیراهن باواریایی ها، از رکورد گلزنی لوتار ماتیوس عبور کرد. بایرن برای چهل و ششمین بازی خانگی پیاپی، موفق به گلزنی شد که بهترین روند گلزنی های پیاپی این تیم طی بازی های خانگی در 25 سال اخیر است.

فیلیپ لام توانست در دقیقه 20 بازی، 30000اُمین لمس توپ خود در این فصل بوندس لیگا را رقم بزند. داگلاس کاستا در این بازی برای چهارمین بار در فصل جاری گلزنی کرد که دقیقاً برابر با تعداد گل های وی در کل فصل گذشته بوندس لیگا است.

لایپزیگ 0-1 وولفسبورگ

باز هم سریال گلزنی های ماریو گومز تحت هدایت آندریس یونکر ادامه یافت تا دومین شکست خانگی لایپزیگ رقم بخورد. ماریو گومز برای پنجمین بار در این فصل، با گلزنی خود توانست وولفسبورگ را 1-0 پیش بیاندازد. او طی 7 بازی تحت هدایت یونکر در بایرن و وولفسبورگ، جمعاً 11 گل زده است. وولفسبورگ تحت هدایت یونکر متحول شده و با 122.6 کیلومتر دوندگی در این بازی، بهترین رکورد دوندگی این تیم از فصل 14-2013 به ثبت رسید.

فرایبورگ 1-1 هوفنهایم

پنالتی خراب شده ماکسیمیلیان فیلیپ در برگشت توسط خودش درون دروازه هوفنهایم قرار گرفت ولی آندری کراماریچ در نیمه دوم، تیمش را از شکست مقابل فرایبورگ نجات داد و هر دو گلزن بازی، 8 گله شدند. هوفنهایم از سال 2012 تاکنون به فرایبورگ نباخته است.

در حالی که ساندرو واگنر طی 5 بازی اخیر برای هوفنهایم گل نزده است، آندری کراماریچ و آدام ژالای در نیم فصل دوم به ترتیب با 5 و 4 گل زده، جور او را کشیده اند. سباستین رودی برای دویستمین بار در بوندس لیگا به میدان رفت و با 185 بازی برای هوفنهایم، دومین بازیکن تاریخ باشگاه از لحاظ تعداد بازی در بوندس لیگا شد.

بایر لورکوزن 1-1 وردر برمن

گل کوین فولاند باعث شد تا همگان منتظر نخستین پیروزی لورکوزن در نخستین حضور تایفون کورکوت روی نیمکت «ورکسلف» باشند اما کلودیو پیزارو تعویض طلایی الکس نوری لقب گرفت و با زدن 191اُمین گل بوندس لیگایی اش پس از 3 دقیقه حضور در زمین، همه نقشه های لورکوزن را نقش بر آب کرد. «پیزا» پس از 863 دقیقه، باز هم برای برمن گل زد تا مسن ترین گلزن فصل جاری بوندس لیگا شود. پیزارو توانست شانزدهمین گل خویش به عنوان یار تعویضی را در تاریخ بوندس لیگا به ثمر برساند و تنها با 2 گل دیگر به عنوان یار تعویضی، به رکورد الکساندر سیکلر مهاجم اسبق بایرن مونیخ خواهد رسید.

بزرگ ترین افسوس تیم ده نفره لورکوزن، پنالتی بر باد رفته عمر توپراک در واپسین ثانیه های بازی بود. برمن پس از 3 برد پیاپی در بوندس لیگا، در این بازی متوقف شد. لورکوزن پایین ترین میزان امتیاز طی 14 سال اخیر و بدترین خط دفاعی خود را طی 32 سال اخیر دارد. چیچاریتو برای پنجاهمین بار با پیراهن لورکوزن در بوندس لیگا به میدان رفت.

 فلیکس ویدوالد دروازه بان برمن با 6 مهار توپ و دفع یک ضربه پنالتی برای اولین بار در بوندس لیگا، قهرمان این بازی بود. البته لورکوزن هم استاد خراب کردن پنالتی بوده و برای پنجمین بار در این فصل، ضربات پنالتی یاران لورکوزن تبدیل به گل نشد.

دارمشتات 2-1 ماینتس

دو گل زودهنگام آیتاچ سولو و سیدنی سم (پنالتی) باعث شد تا نخستین گل رابین کوایسون خرید زمستانی ماینتس بی اثر شده و در سالگرد درگذشت یوناتان هایمس، نخستین پیروزی دارمشتات مقابل ماینتس از سال 1992 رقم بخورد. هر دو تیم در این بازی 10 نفره شدند. جان کوردوبا برای پنجاهمین بار با پیراهن ماینتس در بوندس لیگا به میدان رفت.

البته دارمشتات شانس چندانی برای فرار از سقوط ندارد. کسب یک برد طی 9 بازی اخیر بیرون خانه، به هیچ وجه برای ماینتس قابل قبول نیست. هر 15 امتیاز دارمشتات در فصل جاری، طی بازی های خانگی به دست آمده و نیلوفرها همه بازی های بیرون خانه را باخته اند!

اینگولشتات 2-2 کلن

دو گل آنتونی مودست هم موجب نشد تا کلن به 3 امتیاز بازی دست یابد. برای اولین بار از اکتبر، داریو لزکانو چهارمین گل فصل را برای اینگولشتات به ثمر رساند و رومن برژری مدافع پیش تاخته نیز «شانتزر» را از شکست خانگی نجات داد. کلن طی 13 بازی اخیر بوندس لیگا فقط 2 بار پیروز شده است.

برژری طی 4 بازی اخیر، 2 گل برای اینگولشتات زده است. همه گل های کلن مقابل اینگولشتات در تاریخ بوندس لیگا توسط آنتونی مودست به ثمر رسیده است. (6 گل طی 4 تقابل با اینگولشتات) مودست با 19 گل زده، مدعی جدی آقای گلی بوندس لیگا بوده و رکورد 18 گل دیتر مولر برای کلن در فصل 80-1979 را پشت سر گذاشت.

شالکه 3-0 آگزبورگ

دو خرید زمستانی شالکه یعنی گیدو بورگشتالر (2 گل) و دنیل کالیجوری توانستند با گل های خود، آگزبورگ را به زانو در آورده و مارکوس واینتسیرل را مقابل تیم سابقش، سر بلند کنند. شالکه پس از 4 بازی، بالاخره آگزبورگ را شکست داد و بورگشتالر برای اولین بار در بوندس لیگا 1، «دو گُله» کرد آن هم پس از 7 بار لمس توپ!

اریک ماکسیم شوپو-موتینگ در دویستمین بازی بوندس لیگایی خود، یک پاس گل داد و کالیجوری برای اولین بار با پیراهن شالکه در بوندس لیگا گلزنی کرد. شالکه پس از زدن 102 ضربه کرنر در فصل جاری بوندس لیگا، سرانجام از این طریق به گل دست یافت. پل فرهاخ سلطان پنالتی در بوندس لیگا، برای دومین بار در تاریخ این مسابقات، پنالتی خود را از دست داد. رالف فارمن نخستین دروازه بانی شد که پنالتی فرهاخ را دفع کرد.

هامبورگ 2-1 بوروسیا مونشن گلادباخ

یک گل و یک پاس گل از فیلیپ کوستیچ باعث شد تا تک گل آندریاس کریستنسن برای گلادباخ خنثی شده و روزهای خوب هامبورگ ادامه یابد. بابی وود با گل دیر هنگام خویش، 3 امتیاز را در بندر هامبورگ حفظ کرد و انتقام شکست مقابل گلادباخ در جام حذفی را گرفت. کوستیچ نخستین گل خود در سال 2017 و نخستین گل خود با ضربه سر را به ثمر رساند. فابین جانسون برای صدمین بار با پیراهن گلادباخ به میدان رفت.

هامبورگ طی 5 تقابل اخیر با گلادباخ و طی 7 بازی خانگی اخیر در بوندس لیگا شکست نخورده است. گلادباخ پس از 3 برد پیاپی در بیرون خانه، بالاخره شکست خورد تا اولین باخت دیتر هکینگ مقابل هامبورگ (به عنوان سرمربی) ثبت شود.

4464