گفت و گوی ویژه کاپ با علی پروین/ فکرش را هم نکنید به فوتبال برگردم

گفت و گوی ویژه کاپ با علی پروین/ فکرش را هم نکنید به فوتبال برگردم

پیشکسوت پرسپولیس گفت: می خواهم با طاهری و با برانکو درباره رضاییان صحبت کنم تا این بچه به تیم برگردد.

حسین جمشیدی-کاپ، بدون شک وقتی صحبت از اسطوره در باشگاه پرسپولیس می شود، همه به یاد علی پروین می افتند. شخصی که با این باشگاه افتخارات زیادی به دست آورده و حالا به قول قدیمی ها حرفش در این میان هواداران،‌ بازیکنان و حتی مدیران باشگاه «برو» دارد. همیشه گفت و گو با علی پروین به خاطر بی پرده بودن صحبت های او شیرین است. در روزهای پایانی سال با اسطوره باشگاه پرسپولیس که سالهاست دیگر به نیمکت هیچ تیمی فکر نمی کند، همکلام شدیم تا درباره مسائل روز این باشگاه و همچنین برخی موضوعات دیگر با او صحبت کنیم.

* پرسپولیسی ها فکر نکنند قهرمان شده اند

* سروش را خیلی دوست دارم چون باشخصیت است

* طارمی گل نزن نیست، بازهم آقای گل می شود

* این پرسپولیس می تواند قهرمان آسیا شود

* با برانکو و طاهری صحبت می کنم رضاییان برگردد

* تلخ ترین اتفاق سال 95 درگذشت پورحیدری بود

* امیدوارم وضع اقتصادی مردم در سال 96 بهتر شود

* کی روش با بازیکنان خسته چطور قطر و چین را ببرد؟

* ما هم مثل همه خانواده ها جنگ قرمز و آبی داریم

* اصلا فکرش را هم نکنید به فوتبال برگردم

* بارها گفتم استقلال تیم دومم است

* نمی گذارم کسی 60 تا سرعت بیشتر برود!

در ادامه مشروح گفت و گوی خبرنگار کاپ با علی پروین را می خوانید:

* از بازی پرسپولیس مقابل نفت تهران شروع کنیم که با یک برد دیگر برای تیم شما همراه بود؟

پرسپولیس با اینکه چند بازیکن اصلی اش را نداشت اما مثل همیشه با نقشه هایی که برانکو داشت، برنده بازی پرسپولیس بود. البته نفت هم به خاطر اخراج دروازه بانش به هم ریخت وگرنه تیم دایی هم خوب است. فعلا کمتر تیمی می تواند مقابل پرسپولیس بایستد.

* به نظر می رسد قهرمانی پرسپولیس تقریبا قطعی شده است؟

به نظر من قهرمانی پرسپولیس تا 70 درصد قطعی است اما بازیکنان و برانکو نباید فکر کنند که همه چیز تمام شده و مغرور شوند. 7 بازی دیگر هنوز مانده که هر بازی هم سخت است. اگر بازیکنان بخواهند شل بگیرند، قطعا به مشکل می خورند. باید تا موقعی که قهرمانی شان قطعی نشده، بی خیال نشوند.

* سروش رفیعی هم یک گل زیبا زد و آن را بعد از بازی به شما تقدیم کرد؟

گل رفیعی خیلی قشنگ بود و از آن خیلی لذت بردم. سروش بچه خیلی خوبی است و از شخصیتش لذت می بردم. من خیلی از سروش خوشم می آید. اگر در زمین نگاه کنید، هر کسی که زمین می خورد، رفیعی دستش را می گیرد و بلندش می کند. این کارها از خود بازی هم مهمتر است.

* قبل از بازی هم انگار با شما صحبت کرده بود؟

بله، قبل از بازی سروش به من زنگ زد و من هم به او روحیه دادم. البته نه تنها سروش بلکه 8، 9 بازیکن پرسپولیس به من زنگ می زنند و با آنها در تماس هستم. همه بازیکنان پرسپولیس را دوست دارم چون باشخصیت هستند.

* مهدی طارمی هم خودش را به صدر جدول گلزنان نزدیک می کند؟

گل طارمی هم در این بازی خیلی قشنگ بود. دائما از این بچه ایراد می گیرند که چرا گل نمی زند اما به نظر من یک فوروارد باید 10 موقعیت خراب کند و یکی گل بزند. مطمئن باشید که طارمی امسال هم آقای گل می شود چون یکی از بهترین فورواردهای ایران است. اصلا شک نکنید که طارمی چند گل دیگر تا پایان لیگ می زند.

* پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا هم کار سختی دارد. به نظرتان در آن مسابقات هم تیم برانکو موفق می شود؟

من فکر می کنم نه تنها پرسپولیس بلکه هر 4 تیم ایرانی از گروهشان بالا می آیند. به جز ذوب آهن که بدشانسی آورده، سایر تیم ها نتایج خیلی خوبی گرفتند و امیدوارم این روند ادامه دار باشد. پرسپولیس که تیمش خیلی خوب است و با ادامه این روند می تواند تا مراحل پایانی هم بالا برود.

* باشگاه پرسپولیس قرارداد برخی از بازیکنان را تمدید کرده و با برانکو هم برای سال بعد صحبت کرده است.

این کار خوبی است که طاهری انجام می دهد. اگر بازیکنان قرارداد داشته باشند، خیال پرسپولیس برای سال بعد هم راحت است. البته برانکو که حتما باید بماند و تیمش را حفظ کند. اگر این تیم و این بازیکنان را حفظ کنند، پرسپولیس تا قهرمانی آسیا هم پیش می رود.

* تنها حاشیه این روزهای پرسپولیس بحث اخراج رضاییان است؟

رامین رضاییان به من زنگ زد و با او صحبت کردم. به این بچه گفتم چرا اینقدر خودت را به حاشیه می بری؟ رامین هم برای من توضیح داد و دلایل خودش را آورد. من می خواهم هم با طاهری و هم با برانکو درباره رضاییان صحبت کنم تا اگر می شود، برای این 5، 6 بازی باقی مانده رضاییان کنار تیم برگردد.

* دوران شما هم بازیکنی بود که چنین حاشیه هایی ایجاد کند؟

 این اتفاقات در هر دوره ای پیش می آید و طبیعی است. دوران ما هم بود و الان هم رخ داده اما نباید خیلی سخت گرفت. این بازیکنان جوان هستند و اشتباه می کنند. بدی ماجرای رضاییان این بود که علیپور بعد از درگیری بازهم سر تمرین رفت اما رضاییان سر تمرین نرفت. برانکو هم حق دارد که 2 بازیکن سر تمرین دعوا می کنند، آنها را اخراج کند. شنیدم می گویند کریم باقری این کار را کرده اما او هم حق دارد چون مربی تیم است. وقتی باقری این صحنه را دیده و به عنوان یک مربی گفته که شما بیرون بروید. کریم باقری را همه دیدند و او را می شناسند که چقدر پسر خوبی است.

* از ماجراهای پرسپولیس بگذریم و به خودتان برسیم. سال 95 برای شما چطور گذشت؟

سال خوبی نبود. اتفاقات تلخی هم برای ورزش و هم در سطح کشور رخ داد. تلخ ترین اتفاق هم درگذشت منصور پورحیدری بود که همه ما را ناراحت کرد. نبود منصور، همایون بهزادی، غلامحسین مظلومی و ناصر حجازی برای من خیلی تلخ است چون دوران شیرینی با همه اینها داشتم.

* به نظر می رسد از مسائل غیرورزشی هم گلایه هایی دارید؟

من حرفم، حرف دل مردم است. وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست و همه گرفتار هستند. الان شب عید است و همه نشستند و یکدیگر را نگاه می کنند. انشاالله سال 96 طوری باشد که مردم از این گرفتاری بیرون بیایند. انتخابات را هم در پیش داریم که امیدوارم مردم حضور پرشوری داشته باشند.

* از نظر شما سال 95 برای فوتبال ما سال موفقیت آمیزی بود؟

برای فوتبال سال بدی نبود و تیم ملی ما پرقدرت در مسابقات حاضر شد. فوتسال ما هم در سطح جهان مقام خوبی به دست آورد و روی سکو رفت. نظم و انضباط و برگزاری مسابقات خیلی بهتر از سال های قبل بود، اگرچه گاهی اوقات لیگ تعطیل می شد و همه به کی روش انتقاد می کردند. به هر حال تیم ملی ایران نتیجه خوبی گرفت و مردم هم از کی روش راضی هستند. فوتبال ما رو به رشد است و امیدوارم سال 96 نیز به همین شکل تیم ملی ادامه دهد و به جام جهانی صعود کند.

* تیم ملی در عید نوروز 2 بازی حساس در پیش دارد. شما وضعیت تیم ملی را چطور می بینید؟

به نظرم کی روش حق دارد که بخواهد برای تیم ملی اردو بگذارد. این تیم الان می خواهد 3 فروردین با قطر بازی کند اما شنیدم فقط چند جلسه قبل از این بازی تمرین می کند. نه به آن موقع که لیگ را یک ماه تعطیل می کردند، نه به الان که برای یک بازی مهمی یک هفته هم نمی توانند تمرین کنند. تمام بازیکنان هم از بازی های باشگاهی خسته هستند و فشار زیادی روی آنهاست. چه کاری از دست کی روش برمی آید. واقعا کار برای کی روش و تیم ملی سخت است.

* به نظر می رسد اختلاف کی روش و برانکو هم بالاخره به پایان رسیده؟

خدا را شکر که این 2 مربی با هم آشتی کردند. این به سود فوتبال ماست و من از اول هم گفتم که هر 2 نفر حق دارند. بالاخره تاج و طاهری کاری کردند که سوءتفاهمات حل شود و این 2 نفر آشتی کنند.

*‌ از خودتان غافل نشویم. عید نوروز را کجا می گذرانید؟

ما مثل هر سال 15 روز به شمال می رویم و در کنار خانواده استراحت می کنیم. هر سال برنامه ما همین است و همه می دانند. امیدوارم مردم هم روزهای خوبی را داشته باشند.

* یک نوه استقلالی داشتید که گفته بودید شاید پرسپولیسی شود. هنوز هم رنگش آبی است؟

2 تا نوه دارم که همیشه پیش من هستند و آنها را خیلی دوست دارم. والارضا استقلالی است و من هم اصراری ندارم پرسپولیسی شود. برعکس والارضا، نازگل که دیگر نوه ام است، حسابی پرسپولیسی است و از آن دوآتشه هاست.

* حتما با همدیگر دعوا هم می کنند؟

گاهی کری فوتبالی با هم می خوانند. اتفاقا خوب است و من دوست دارم که برای هم کری خوانی می کنند. در هر خانه ای که ببینید، چند نفر پرسپولیسی هستند و چند نفر استقلالی. این فقط مربوط به خانه ما نیست. در هر صورت از فوتبال دیدن در کنار هم لذت می بریم.

* خیلی ها دوست دارند بدانند ممکن است بازهم علی پروین به فوتبال برگردد، حالا چه در مقام مربی چه مدیر؟

اصلا فکرش را هم نکنید که من بخواهم دوباره مربی شوم یا مدیریت باشگاهی را قبول کنم. من دیگر کشش این کارها را ندارم و از من گذشته است. من کارم را در این فوتبال کردم و برایم بس است.

* اما در میان مردم هنوز هم خیلی محبوب هستید؟

بله، مردم همیشه به من محبت داشتند و من هم از این بابت خیلی خوشحالم. پرسپولیس مثل خانه من می ماند و قرار نیست حتما پستی در باشگاه بگیرم که آنجا باشم. می بینید که گاهی اوقات به تمرین می روم و با بازیکنان هم دائما در ارتباط هستم.

* شما یک پرسپولیسی تمام عیار هستید اما جالب است که گاهی اوقات از استقلال هم حمایت می کنید؟

من همیشه گفتم که بعد از پرسپولیس، استقلال را دوست دارم و تیم دومم استقلال است. همیشه با استقلالی ها هم رفیق بودیم و دوست دارم آنها نیز موفق باشند.

* در روزهای پایانی سال با مردم صحبتی دارید؟

 جا دارد در ابتدا فرا رسیدن سال جدید را به همه مردم پیشاپیش تبریک بگویم. فقط یک خواهش از آنها دارم که در رانندگی کاری نکنند که عیدشان برایشان عزا شود. کمی با احتیاط رانندگی کنند چون هر سال من مسافرت که می روم، می بینم چند نفر تصادف کردند و حرص می خورم. اگر همه رعایت کنند، قطعا این اتفاقات بد برای مردم نمی افتد.

* خودتان هم هنوز پشت فرمان می نشینید؟

من گاهی می نشینم اما بیشتر سعی می کنم بچه ها پشت فرمان ماشین باشند. البته من که 60 کیلومتر بیشتر سرعت نمی روم و هر کسی هم که کنارم پشت فرمان بنشیند، نمی گذارم بیشتر از 60 تا برود.