یک ایرانی در بین شگفتی سازان لیگ قهرمانان اروپا

یک ایرانی در بین شگفتی سازان لیگ قهرمانان اروپا

در فصل 01-2000 تیم اشتروم گراتس اتریش، یکی از شگفتی سازان لیگ قهرمانان اروپا بود.

به گزارش کاپ، این تیم در حالی وارد مرحله گروهی مسابقات شد که پیش از شروع مسابقات مجبور شد در دو مرحله مسابقات انتخابی رقابت ها حضور پیدا کند و پس از برد(5-1) مقابل هاپوئل تل آویو به مصاف فاینورد روتردام رفت. کار بزرگ این تیم برتری (3-2) مقابل نماینده هلند بود که سبب شد اشتروم گراتش به بزرگ ترین افتخار تاریخ خود دست یابد.

ویدئوی مسابقه را می توانید اینجا ببینید.

این تیم در گروه چهارم رقابت ها قرار گرفته بود و وقتی در روز 12 سپتامبر 2000 با 5 گل در خانه گلاسکو رنجرز اسکاتلند شکست خورد، به نظر رسید که نماینده اتریش به سقف آرزوهای خود رسیده است و در این مرحله تنها بازیچه دست بزرگان خواهد بود.

اما در روز دوم مسابقات اشتروم گراتس در بیستم سپتامبر در خانه با 3 گل مقابل گالاتاسرای به برتری دست یافت تا امیدهای این تیم برای صعود زنده شود. در این روز مهرداد میناوند از ابتدا در ترکیب تیم خود حضور داشت تا اولین حضور 90 دقیقه وی در لیگ قهرمانان با برتری خاطره انگیز اشتروم گراتس همراه شود.

 با این وجود حکایت بازیهای ضعیف یک در میان نماینده اتریش ادامه یافت. این تیم در روز 27 سپتامبر در خانه موناکو به میدان رفت. میناوند باز هم در طول 90 دقیقه یکی از نفرات ثابت تیم خود بود. اما او نیز نتوانست مانع از شکست اشتروم گراتس شده و این تیم یک بار دیگر با 5 گل در خانه حریف باخت!

در دور برگشت نماینده اتریش این شانس را داشت که دو بازی اول خود را در خانه برگزار کند. ابتدا در روز 17 اکتبر در برابر موناکو در غیاب میناوند. در این بازی اشتروم 2 بر صفر برد و مارکوس شوپ با دو گلی که زد، تعداد گلهای خود را به عدد 4 رساند. هشت روز بعد اشتروم گراتس این بار در خان مقابل رنجرز قرار گرفت. نیمه اول یک بر صفر شد و نیمه دوم میناوند هم وارد میدان شد. مسابقه تا واپسین ثانیه با همین یک گل به سود میزبان پیش می رفت تا این که گل دقیقه 4+90 گیلبرن پریلاسینگ برد(2-0) نماینده اتریش را رقم زد. حالا هر 4 تیم برای روز آخر امید داشتند. برد هر یک از آنها، تیم برنده را به مرحله بعد می فرستاد و همین مساله سبب شد تا در ساعت 20:45 روز 7 نوامبر، دو فینال گروه برگزار شود. در ترکیه میناوند از ابتدا در ورزشگاه علی سامی ین به میدان رفت. گالا دو بار پیش افتاد اما دو گل از یوران(64) و هاکان اونسال( گل به خودی- 80) اشتروم گراتس را در آستانه شگفتی بزرگ قرار داد. میناوند در دقیقه 87 از زمین بیرون رفت و لحظات بیم و امید را از روی نیمکت تماشا کرد. در سوی دیگر رنجرز هم دو بار از موناکو پیش افتاد اما کوشتینیا و سیمونه بازی را به تساوی کشیدند. این بازی هم 2 بر 2 شد.

به این ترتیب اشتروم گراتس 10 امتیازی، صدرنشین گروه خود شد و گالاتاسرای هم با 8 امتیاز به عنوان تیم دوم راهی دور بعد شد.رنجرز 8 امتیازی هم راهی جام یوفا شد و موناکو با 7 امتیاز زا سعود به دور دوم بازماند.

این بزرگ ترین افتخار نماینده اتریش بود. میناوند و هم تیمی هایش راهی دور دوم مسابقات شدند و در برابر تیمهای منچستریونایتد، والنسیا و پاناتینایکوس یونان به میدان رفتند. افتخاری که قبل و بعد از این رقابت ها هرگز نصیب اشتروم گراتس نشد.