یک دقیقه سکوت برای بزرگ ترین افتخار ملی ایران!

یک دقیقه سکوت برای بزرگ ترین افتخار ملی ایران!

تیم ملی کشورمان در سال 1951 اولین افتخار خود را در بازیهای آسیایی کسب کرد.

به گزارش کاپ، اولین دوره بازیهای آسیایی در سال 1329 ش. در دهلی نو برگزار شد. در این بازیها بیشتر مسابقات ورزشی اولین دوره بازی‌های آسیایی در ورزشگاه بزرگ و 50000 نفره دهلی نو برگزار گردید. مثلاً همزمان با مسابقه فوتبال، که در زمین چمن جریان داشت، در قسمتی دیگر از ورزشگاه مسابقه بسکتبال دریک محوطه با ز درحال انجام شدن بود.

تیم فوتبال ایران یکی از 6 تیمی بود که در فوتبال بازی‌های آسیایی شرکت کرده بود. فوتبالیستهای ایران پس ازیک پیروزی (2-0) در برابر برمه، رو در روی ژاپن ایستادند. مسابقه دو تیم با نتیجه (0-0) به پایان رسید تا طبق قوانین بازی‌های دهلی، تیم پیروز دردیدار تکراری تعیین گردد. این دیدار در فاصله 24 ساعت پس از دیدار دو تیم و در روز 17 اسفند 1329 برگزار گردید.

ایران درمسابقه تکرار (3-2) پیروز شد و به فینال راه یافت. اما در پایان مسابقه مسؤولین از تمامی اعضای تیم ایران خواستند که به پا خاسته و یک دقیقه سکوت کنند.

بازیکنان تا آن لحظه فکر می‌کردند که مسؤولین می‌خواهند از آنها تقدیر به عمل آورند. اما مسؤولین اعلام کردند که حاجعلی رزم آرا نخست وزیر کشور به قتل رسیده است و سکوت بازیکنان به یاد روح وی بوده است.  رزم آرا در روز شنبه 16 اسفند ماه در مسجد شاه مورد اصابت گلوله‌های خلیل طهماسبی یکی از اعضای گروه فداییان اسلام قرار گرفت و کشته شد. به این ترتیب اولین صعود ایران به فینال بازیهای آسیایی با یک دقیقه سکوت همراه شد!