تقابل کلوپ و ونگر؛ نبردی برای تحقق رؤیای حضور در لیگ قهرمانان اروپا!

تقابل کلوپ و ونگر؛ نبردی برای تحقق رؤیای حضور در لیگ قهرمانان اروپا!

وبسایت رسمی برنامه نود - لیورپول و آرسنال در شرایطی به مصاف یکدیگر می روند که هیچ کدام از دو تیم اوضاع جالبی نداشته و به شدت تحت فشار هستند.

به گزارش وبسایت نود، جدال تیم های لیورپول و آرسنال در هفته بیست و هفتم لیگ برتر را باید نبردی برای بقاء دانست، بقاء در جمع 4 تیم بالای جدول و پایان کابوس 2017.

وقتی که آرسنال در سپتامبر 2012 به مرسی ساید سفر کرد تا در ورزشگاه آنفیلد با تیم لیورپول رو به رو شود، تقریباً شرایطی مشابه با مسابقه امروز برقرار بود. لیورپول بدترین شروع فصل را با برندن راجرز تجربه می کرد و شروع آنها برای اولین بار پس از سال ها، به اندازه فصل 63-1962، مفتضحانه بود. آرسنال در آن بازی به لطف گلزنی دو بازیکن تازه وارد خود یعنی لوکاس پودولسکی و سانتی کازورلا به پیروزی دست یافت. از آن پیروزی ارزشمند آرسنال در آنفیلد بیش از 4 سال می گذرد و توپچی ها طی 22 بازی بیرون خانه در زمین Big 6 (شش تیم بزرگ لیگ برتر) فقط دو بار به پیروزی رسیده اند.

حال آرسنال در این روزها خوش نیست

اگر چه برخی از تساوی های آرسنال در زمین تیم های مطرح لیگ، نتایج بدی نبودند اما شاگردان آرسن ونگر طی 5 فصل اخیر، شکست های بدی را در خانه بزرگان متحمل شدند. در همین فصل، آرسنال دو باخت تلخ را در زمین منچستر سیتی و چلسی تجربه کرد. به اعتقاد آرسن ونگر، دو فاکتور «بازی روان» و «آرامش» نزد شاگردانش کم رنگ شده و شکست های اخیر آرسنال را رقم زده است. آرسنال طی 21 روز اخیر در لیگ به میدان نرفته و او نگران این وقفه طولانی بوده و بازگشت سریع تیمش به شرایط مسابقه را حائز اهمیت می داند.

به اعتقاد دیوید هایتنر نویسنده گاردین، آرسن ونگر از آن دسته مربیانی نیست که اتوبوس را جلوی دروازه تیمش پارک کند اما این مربی فرانسوی معترف شده که می بایست به رویکرد تدافعی در ورزشگاه آنفیلد متوسل گردد. 3 برد آرسنال در بازی های بیرون خانه مقابل Big 6 از فصل 13-2012 تاکنون، با کلین شیت توپچی ها به پایان رسیده که حاکی از رویکرد تدافعی وی برای کسب موفقیت در خانه بزرگان است. ونگر می گوید که در صورت دفاع اتوبوسی، عملاً تیمش از وجود مسوت اوزیل درون زمین محروم می شود زیرا اوزیل بازیکنی پا به توپ بوده و در صورت مالکیت توپ توسط تیم آرسنال، توانایی های این بازیکن ظهور می یابد. مسوت اوزیل طی هفته های اخیر دچار افت فاحشی شده و در مجموع، فصل خوبی را سپری نمی کند اما ونگر معتقد است که مهم ترین دلیل افت اوزیل، عدم حضور سانتی کازورلا در ترکیب آرسنال می باشد.

در آخرین ساعات اعلام شده که مسوت اوزیل به علت سرماخوردگی به مرسی ساید سفر نکرده و بدین ترتیب، این ستاره آلمانی غایب بزرگ مسابقه خواهد بود. برای پُر کردن جای اوزیل در پشت مهاجم، گزینه هایی همچون الکسیس سانچز، الکس آکسلید چمبرلین و آرون رمزی وجود دارد. به تازگی فاش شده که اختلاف مسوت اوزیل با ژوزه مورینیو و پدرش مصطفی باعث جدایی وی از رئال مادرید گردید و خودش شخصاً با آرسن ونگر تماس گرفت تا به آرسنال ملحق شود. پس از این اتفاق، مسوت اوزیل ترجیح داد تا پدرش را از مدیریت برنامه های خود کنار گذاشته و اختلافات وی با پدرش منجر به حذف حساب توئیتر مسوت اوزیل توسط پدرش شد!

لیورپول و کابوس 2017

لیورپول با 301.8 میلیوپن پوند درآمد و 19.8 میلیون پوند ضرر، اخیراً از سوی Deloitte، در فهرست 10 باشگاه ثروتمند دنیا قرار گرفت اما قرمزها تنها باشگاه در این فهرست 10 تایی هستند که جایی در لیگ قهرمانان اروپا ندارند. کسب تنها 6 امتیاز طی مسابقات لیگ در سال 2017 باعث شده تا هواداران لیورپول از عرش به فرش برسند. لیورپول با یورگن کلوپ توانست شروعی توفانی در این فصل را تجربه کرده و ضمن ارائه فوتبال جذاب و هجومی، نتایج خوبی هم بگیرد اما با شروع بازی های فشرده کریسمس و پس از آن، افت شدید لیورپول آغاز شد و حالا دیگر نه تنها هواداران این تیم به قهرمانی چشم دوخته اند، بلکه شانس حضور در جمع 4 تیم بالای جدول و کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را نیز بسیار دشوار تصور می کنند.

در صورت شکست لیورپول مقابل آرسنال، عملاً اختلاف یاران کلوپ با جایگاه کسب سهمیه لیگ قهرمانان به 4 امتیاز رسیده و آرسنال با یک بازی کمتر، فراری بزرگ را برای حضور در جمع بالانشین ها آغاز خواهد کرد. لیورپول با شکست هفته گذشته مقابل لستر سیتی به بدترین شکل ممکن تنبیه گردید. چه تنبیهی بزرگ از این که از جمع 4 تیم برتر دور شده و رؤیای حضور در لیگ قهرمانان نیز مخدوش شود؟

البته باید گفت که قرمزها در این فصل همچون رابین هود عمل کرده و از اغنیاء امتیاز می گیرد و به ضعفاء امتیاز می بخشد. مردان کلوپ تاکنون مقابل Big 6 شکست نخورده اند و تنها پیروزی آنها در لیگ برتر در سال 2017 نیز، مقابل تاتنهام (ضلع ششم Big 6) رقم خورد. شکست از لستر سیتی نگون بخت و بدون مربی موجب به اوج رسیدن انتقادها علیه یورگن کلوپ شد و بسیاری از کارشناس ها معتقد بودند که وی نمی بایست از لوکاس لیوا به عنوان دفاع وسط و یار مقابل جیمی واردی استفاده می کرد.

بحث درباره آینده دنیل استاریج یکی دیگر از معضلات کلوپ بوده و کسی منکر این واقعیت نیست که روابط بین آنها چندان گرم نیست. استاریج در فصل جاری لیگ برتر، تنها 5 بار در ترکیب اصلی قرار گرفته و کلوپ به تازگی گفته که طی تابستان آینده، تکلیف مهاجم ملی پوش تیمش را برای ادامه حضور یا جدایی از آنفیلد مشخص خواهد کرد. به اعتقاد اندی هانتر نویسنده گاردین، انتقادها به کلوپ نه تنها به استفاده از لیوا و استاریج بلکه به انفعال لیورپول در پنجره زمستانی نقل و انتقالات، تاکتیک های اتخاذ شده و وضعیت روحی تیم مربوط می شود.

هر 5 باخت لیورپول در فصل جاری لیگ برتر در برابر تیم هایی رقم خورد که در نیمه پایین جدول حضور دارند و جالب این که 4 تیم از این 5 تیم نیز پیش از بازی با لیورپول در منطقه سقوط قرار داشتند. لیورپول بیشترین تعداد گل دریافتی را در بین 8 تیم بالای جدول داشته و وضعیت خط دفاعی قرمزها، همواره یکی از بزرگ ترین نقاط ضعفشان در فصل جاری بوده است. لیورپول در مقابل تیم هایی که دفاع عمقی داشته و به ضد حملات تکیه دارند، به مشکلات اساسی برخورد می کند. 6 باخت طی 12 بازی در سال 2017 و یک برد طی 10 بازی برای لیورپول قابل توجیه نیست. 

کارشناس ها چه می گویند؟

به اعتقاد کارل مچت کارشناس وبسایت thisisanfield، مبادله پاس های سرعتی در حفره های دفاعی حریفان به ویژه در فاصله بین مدافعین وسط، مدافعین کناری و هافبک های تخریبی، یکی از مهم ترین ترفندهای آرسنال برای خلق موقعیت می باشد. جالب این که ایان رایت اسطوره آرسنال می گوید که لیورپولی ها باید از پیروزی خود مقابل آرسنال مطمئن باشند چرا که آرسنال در بازی های بیرون خانه بسیار ضعیف است. جیمی کرگر اسطوره لیورپول اخیراً به SKY گفته نه تنها بابت حضور لیورپول در جمع 4 تیم برتر، بلکه درباره بالاتر ایستادن از اورتون در پایان فصل نیز مشکوک است!

استیون جرارد غیبت جردن هندرسون را خسرانی بزرگ برای لیورپول می داند ولی فیل تامسون سرمربی اسبق لیورپول اعتقاد چندانی به هندرسون نداشته و معتقد است که لیورپول به هافبکی همچون روی کین یا گرام سونس نیاز دارد. به اعتقاد سم لادبروک نویسنده وبسایت 90min، چهار برخورد کلیدی این بازی عبارتند از: سادیو مانه با ناچو مونرئال، الکسیس سانچز با ژوئل ماتیپ (دیان لاورن)، جردن هندرسون با گرانیت ژاکا و الکس آیوبی با ناتانیل کلاین

4464