طرح جدید فیفا: ترتیب ضربات پنالتی مثل تنیس می شود

طرح جدید فیفا: ترتیب ضربات پنالتی مثل تنیس می شود

وبسایت رسمی برنامه نود - صد و سی و یکمین جلسه هیئت بین المللی فوتبال دیروز در ومبلی با حضور هشت عضو فیفا و فدراسیون های فوتبال در بریتانیا برگزار شد که در مورد جدیدترین تغییرات در قوانین فوتبال جهان بحث شد.

به گزارش وبسایت نود، مهمترین تصمیم این جلسه مربوط به تغییر ترتیب  در ضربات پنالتی بود.  امار می گوید که 60 درصد تیمهایی که پنالتی اول را در فوتبال می زنند برنده مسابقه بوده اند. فیفا برای برگزاری عدالت در نظر دارد که ترتیب پنالتی زدن را مشابه ضربات "تای برک" (تساوی شکنی) در پایان بازیهای تنیس تغییر دهد. در این سیستم ترتیب بر اساس ABBA خواهد بود. بر این اساس که تیمی که پنالتی اول را می زند، منتظر می ماند تا تیم دوم دو پنالتی بزند. بعد از ان تیم اول دوباره دو پنالتی می زند و این ترتیب تا پایان ضربات پنالتی حفظ خواهد شد. این قانون احتمالا به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد تا در مورد تصویب رسمی آن در جلسات بعدی هیئت بین المللی فوتبال تصمیم گیری شود.

بحث در مورد مسائل دیگری نظیر کارت نارنجی (اخراج موقت بازیکنان به مدت 10 تا 15  دقیقه) از دیگر رویدادهای این جلسه بود.  این قانون در بازیهای رده های پایه مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا در صورت موفقیت در رده بزرگسالان هم اجرا شود.

در جلسه هیئت بین المللی فوتبال در مورد نقش کاپیتان تیمها در مورد بهبود رابطه بازیکنان و داوران و همچنین استفاده از GPS برای بازیکنان بحث شد. قرار است که GPS به کادر پزشکی تیم ها کمک کند تا شرایط بدنی بازیکنانشان را بسنجند تا ریسک مصدومیت های شدید کاهش یابد و بر اساس آن زمانی که بازیکنی از نظر بدنی در خطر قرار دارد از زمین خارج شود.

در این جلسه در مورد عملکرد داور ویدئویی در یک سال اخیر گل بحث شد. داور ویدئویی قرار است که در جام کنفدراسیون های 2017 هم مورد آزمایش قرار گیرد تا در صورت موفقیت این تکنولوژی در جام جهانی 2018 هم مورد استفاده قرار گیرد.

از دیگر مصوبات این جلسه مربوط به صحنه های پنالتی که در آن از موقعیت 100 درصد گلزنی جلوگیری شده بود. بر این اساس در صورتی که با هدف زدن توپ از موقعیت جلوگیری شده باشد کارت زرد کافی است و نیازی به نشان دادن کارت قرمز از جانب داور نیست.

در جلسه هیئت بین المللی فوتبال به فدراسیون ها آزادی عمل داده شد تا تعداد تعویض ها را در رده های پایه به میزان دلخواه افزایش دهند.

1140