نگاهی تحلیلی به جدال سرنوشت ساز اتلتیکو مادرید - بارسلونا؛ همه چیز به جز مساوی!

نگاهی تحلیلی به جدال سرنوشت ساز اتلتیکو مادرید - بارسلونا؛ همه چیز به جز مساوی!

وبسایت رسمی برنامه نود - دو تیم بزرگ لالیگا یعنی اتلتیکو مادرید و بارسلونا برای چهارمین بار در فصل جاری به مصاف یکدیگر می روند. هر 3 بازی اخیر این دو تیم مملو از شور و شعف، جذابیت و پر حادثه بود و 4 کارت قرمز در این 3 بازی از جیب داورها بیرون آمد. چهارمین جدال اتلتی و بارسا در این فصل، آخرین مسابقه تاریخ آنها در ورزشگاه ویسنته کالدرون خواهد بود.

به گزارش وبسایت نود، تیم های اتلتیکو مادرید و بارسلونا در شرایطی با یکدیگر رو به رو می شوند که وضعیت متفاوتی را در این روزها تجربه می کنند. روخی بلانکو پس از شروع مأیوس کننده این فصل، به تدریج اوج گرفت و شاگردان دیگو سیمئونه با پیروزی قاطع اخیر مقابل بایر لورکوزن در لیگ قهرمانان اروپا، شرایط روحی بسیار خوبی دارند.

اما شکوه و  ابهت بارسلونا پس از شکست تحقیر آمیز در پارک دو پرنس، به یک باره فرو ریخت و لوئیز انریکه وارد بحران بزرگی شد. شایعاتی مبنی بر وجود تنش و نارضایتی در رختکن بارسلونا شنیده می شود. آبی و اناری ها هفته گذشته در ورزشگاه نیوکمپ مقابل تیم تازه وارد لگانس هم به مشکل خورده و یک پیروزی بسیار دشوار را به لطف پنالتی دقیقه 90 لیونل مسی به دست آوردند.

معمولاً رویارویی های این دو تیم علاوه بر جنبه بارز فوتبال فیزیکی و برخوردهای متعدد به ویژه از سوی تیم اتلتیکو مادرید، شامل جاذبه های دیگری همچون فوتبال احساسی و گرم نیز می شود. برخورد فلیپه لوئیز با لیونل مسی در مسابقه برگشت دو تیم در فصل گذشته لالیگا، یکی از نمونه های بارز این فوتبال فیزیکی است. با این که آمار به طرز بی رحمانه ای به سود بارسلونا رأی می دهد اما باید معترف شد که هیچ گاه اتلتیکو مادرید یک رقیب آسان برای آبی و اناری ها نبوده است. در همان بازی شاهد یک نمایش عالی از سوی اتلتیکو مادرید بودیم هر چند که در نهایت، 3 امتیاز به بارسلونا رسید.

در تقابل اخیر آنها در کوپا دل ری به ویژه در مسابقه برگشت که از قضا در نیوکمپ هم برگزار می شد، اتلتی نمایشی بسیار جسورانه را ارائه داد و با بدشانسی، از رسیدن به فینال باز ماند. هنوز هم فراموش نکرده ایم که اتلتیکو چگونه در هفته آخر لالیگا در فصل 14-2013، با کسب یک تساوی در ورزشگاه نیوکمپ مقابل بارسلونای تاتا مارتینو، به یک قهرمانی تاریخی دست یافت. در نخستین فصل حضور لوئیز انریکه که به «سه گانه» ختم شد، آبی و اناری ها ظرف 17 روز توانستند 3 شکست را به اتلتیکو مادرید تحمیل کنند و انتقام 6 ناکامی قبلی را از آنها بگیرند.

انتظار می رود که به علت حساسیت بالای بازی و شرایط خاص دو تیم در جدول لالیگا، باز هم یک بازی جذاب، هجومی، پُر شور و احساسی را شاهد باشیم. واقعیت این است که مساوی به درد هیچ کدام از آنها نمی خورد و هر دو تیم باید به فکر پیروزی باشند تا از لغزش اخیر رئال مادرید، نهایت استفاده را ببرند. یکی از جالب ترین تقابل های قابل انتظار در این بازی، بین جرارد پیکه و آنتوان گریزمن است. پیکه از لحاظ بازی فیزیکی و هوایی نسبت به ستاره فرانسوی اتلتی برتر بوده اما تکنیک و نبوغ گریزی، شاید بلای جان پیکه شود. گریزمن اگر در جای درستی به بازی گرفته شود، با تکیه بر سرعت، تکنیک و هنر تمام کنندگی اش تبدیل به بازیکنی بی رحم شده که هیچ اشتباهی را از مدافعان حریف نمی بخشد.

شاید مأموریت مهار لیونل مسی برای مدافعان اتلتیکو، یکی از ناکام ترین مأموریت های تاریخ فوتبال بوده است. برای مهار مسی، یک مدافع کافی نیست و احتمالاً فلیپه لوئیز به همراه استفان ساویچ و شاید دیگو گودین باید به یاری یکدیگر بشتابند. اما مهار مسی تنها دغدغه مدافعان اتلتی نیست و نیمار نیز دردسری بزرگ برای آنها تلقی می شود. نیمار یکی از معدود بازیکن های آماده بارسلونا در این روزهای نه چندان خوب بوده و احتمالاً به عنوان بال چپ هجومی به میدان می رود که در این صورت، شیمه ورسالیکو کار دشواری برای مهار وی در پیش خواهد داشت.

یکی از بهترین اتفاقات برای اتلتیکو در آستانه این بازی، بازگشت یان اوبلاک از مصدومیت دو ماهه است. میگل آنخل مویا دروازه بان اتلتیکو مادرید با ضعف مفرط خویش به ویژه در توپ های هوایی، هرگز سنگربان قابل اطمینانی محسوب نمی شد اما با حضور اوبلاک، خیال سیمئونه بابت دروازه تیمش راحت می شود.

علامت سؤال بزرگ پیرامون ترکیب تیم اتلتیکو مادرید به خط حمله آنها مربوط می گردد. در حالی که تمرکز عمده مدافعان حریف به آنتوان گریزمن معطوف می شود، فرصت و فضای بهتری برای کوین گامیرو به وجود می آید. با توجه به آمادگی مفرط کوین گامیرو طی چند بازی اخیر و زدن 4 گل در دو بازی گذشته، چاره ای برای «ال چولو» جز نیمکت نشین کردن فرناندو تورس و استفاده از زوج کوین گامیرو- آنتوان گریزمن باقی نمانده است. آیا «ال نینو» این بازی را از روی نیمکت آغاز خواهد کرد؟ آیا پسر محبوب ویسنته کالدرون بلای جان کاتالان ها خواهد شد؟ آیا ساموئل اوتیتی موفق به مهار گامیرو می شود؟

یکی از بزرگ ترین انتقادها علیه تیم بارسلونا، به خط هافبک مربوط می شود. مصدومیت های گاه و بی گاه و دوری آندرس اینیستا از روزهای اوج باعث شده تا صلابت خط هافبک شاگردان لوئیز انریکه طی چند ماه اخیر از بین برود. حتی سرخیو بوسکتس نیز با روزهای اوج فاصله داشته و استفاده از آندره گومز به جای ایوان راکیتیچ یکی دیگر از ایرادهایی است که منتقدین «لوچو» مطرح می کنند. برخی از کارشناس های فوتبال اسپانیا، استفاده از سیستم چرخشی و خریدهای نه چندان موفق لوئیز انریکه در تابستان گذشته را مهم ترین علل ناکامی بارسلونا در روزهای اخیر می دانند.

عدم همگونی بین خط دفاع و خط هافبک بارسلونا باعث شده تا تیم های حریف با تکیه بر خشونت زیاد، به طور بیرحمانه ای تیم بارسلونا را تحت پرسینگ گذاشته و به اهداف مطلوب خویش دست یابند. اتلتیکو مادرید در این فصل کمی با آن تیم همیشگی دیگو سیمئونه متفاوت بوده و رویکرد دیگری دارد. در مقایسه با فصل گذشته، اتلتیکو بیشتر گل می زند و البته بیشتر نیز گل می خورد.

11 گل زده طی 3 بازی اخیر، گواه همین مدعاست. اتلتی ظرف 3 دقیقه توانست 2 گل به ثمر برساند و باخت 2-1 مقابل سلتا ویگو را با پیروزی شیرین 3-2 در واپسین دقایق بازی تعویض نماید و هفته بعد نیز با هت تریک تاریخی کوین گامیرو ظرف 5 دقیقه، یک پیروزی قاطع دیگر را مقابل اسپورتینگ خیخون جشن گرفت. درباره توفان شاگردان سیمئونه در ورزشگاه بای آرنا و ارائه یک فوتبال ناب و زدن 4 گل به بایر لورکوزن هم هر چه بگوییم، کم گفته ایم.

بر خلاف خط هافبک بارسلونا، اوضاع خط هافبک اتلتیکو کاملاً متفاوت بوده و حضور هافبک های خلاقی همچون گابی، کوکه و سائول باعث شده تا سیمئونه کمترین دغدغه را در میانه زمین داشته باشد. در مسابقه ای که سرشار از یک بازی متفکرانه است، هیچ چیز به اندازه رویارویی شطرنج وار کوکه و اینیستا دو هافبک خلاق و طراح اتلتی و بارسا، جالب نخواهد بود. این دو هافبک با تجربه کمی عقب تر بازی می کنند تا به سایر بازیکن ها اجازه داد شود که به عرض رفته و در جلوی آنها، قوای تهاجمی مورد نظر فراهم گردد.

اتلتیکو مادرید را نباید همان تیم گذشته دانست که یک فوتبال دفاعی، خسته کننده و موذیانه را ارائه می داد و منتظر واکنش حریفان می نشست و در یک فرصت مقتضی، به یک گل می رسید و سپس بازی را می بست و اداره می کرد. به نظر می رسد که تفکرات «ال چولو» در فصل جاری دچار تحول شده و او علاوه بر کسب نتیجه، به ارائه فوتبال زیبا نیز می اندیشد. این مربی آرژانتینی به خوبی می داند که هیچ چیز به اندازه فوتبال زیبا و تماشاگر پسند، موجب افزایش اعتبار و محبوبیت او در دنیای فوتبال نخواهد شد.

خبرهای درز کرده از اردوی بارسلونا در روزنامه های اسپانیا حاکی است که لوئیز انریکه قصد تغییر تاکتیک و استفاده از سیستم 1-3-2-4 به جای سیستم همیشگی 3-3-4 را دارد. علی رغم کلیه انتقادات وارده به لوئیز انریکه، این نکته قابل کتمان نیست که وی همواره راه شکست دادن اتلتیکو مادرید و دیگو سیمئونه را خوب بلد است. آیا باز هم «چولو» مقابل «لوچو» تسلیم خواهد شد؟

4464