ورود کمیته اخلاق به فساد جدید در فوتبال ایران/ سوالات آزمون کارگزاری فوتبال دو بار به فروش رفت؟

ورود کمیته اخلاق به فساد جدید در فوتبال ایران/ سوالات آزمون کارگزاری فوتبال دو بار به فروش رفت؟

وب سایت رسمی برنامه نود – در حالیکه هنوز تکلیف ماجراهای مربوط به آی تی سی و اتفاق هایی که برای تیم های استقلال و تراکتورسازی در جذب بازیکن افتاد، مشخص نشده است، یک اتفاق دیگر به بدنه مدیریتی فوتبال کشور شوک داد.

به گزارش سایت نود، از سال 94 که فیفا کارگزاری فوتبال را برای همه آزاد کرد، فدراسیون فوتبال ایران در تماسهای مکرر با فیفا خواست تا به خاطر شرایط ویژه فوتبال ایران، انتخاب کارگزاران فوتبال با فیلترهایی همراه شود. به عنوان مثال از داوطلب ها آزمون گرفته شود، کمترین مدرک تحصیلی کارگزاران لیسانس باشد، سوپیشینه نداشته باشند و زبان انگلیسی آنها در سطح مناسبی باشد. قبل از آزمون سال 94، فدراسیون فوتبال در سال 89 از داوطلبان امتحان می گرفت چرا که مجوز کارگزاری 5 ساله بود اما پس از اینکه فیفا کارگزاری را آزاد کرد، در سالهای 94 و 95 فدراسیون فوتبال دو امتحان را برگزار کرد.

اما خبرها حاکی از آن است که در امتحانات کارگزاری فدراسیون فوتبال نه تنها هیچ کدام از موارد فوق رعایت نشده بلکه تخلفاتی هم قبل و بعد از امتحان هم رخ داده است. کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال پس از حضور تورک معاون دادستان تهران در راس کمیته اخلاق در حال بررسی پرونده هایی است که ابهامات زیادی درباره آنها مطرح شده است. در جدیدترین اتفاق قرار است به پرونده فروش سوالات کارگزاری فوتبال به داوطلبان و اعطای مجوز دلالی پس از اخذ پولهای میلیونی (20 تا 30 میلیون تومان برای هر مجوز) رسیدگی شود. بهنام ابوالقاسم پور عضو کمیته اخلاق در گفت و گو با سایت نود از پیگیری این ماجرا خبر داد.

ظاهرا قرار است در این پرونده هم به ماجرای امتحان سال 94 ورود می کند و هم به ماجرای امتحان سال 95!

داستان از چه قرار است؟

حدود دو سال پیش بود که یک گفت و گو از علی کفاشیان روی خروجی یکی از خبرگزاریها قرار گرفت و تیتر جالبی داشت:« دلالی در فوتبال آزاد شد!» این معنی آزاد شدن دلالی یعنی اینکه هر کس و از هر صنفی که دوست داشت بیاید و ایجنت شود. کارگزاران داخلی هم زیر نظر فدراسیون فوتبال امتحان بدهند و اگر قبول شدند زیر نظر فدراسیون فوتبال کار کنند. البته این در نوع خودش بد نیست که دلالها زیر نظر فدراسیون وبا شناسنامه و پرونده و ورودی و خروجی کار کنند اما انتظارها این است که اگر امتحانی هم گرفته می شود در صحت و سلامت باشد و رویش کارشناسی صورت پذیرفته باشد. ظاهرا هدف فدراسیون فوتبال کنترل دلالهاست اما در امتحان کارگزاری سال 94 اتفاق های عجیبی می افتد. اتفاق هایی که حالا کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال روی آن اتفاقها و حتی روی اتفاقهای سال 95 زوم کرده است. در روزهای گذشته چند خبر به کمیته اخلاق می رسد. خبرهایی که قطعا تایید و یا حتی اثبات آنها سخت به نظر می رسد. اینکه سوالات در هر دو دوره لو رفته و در هر دو دوره فروش رفته است. مبالغی هم از 20 تا 30 میلیون تومان از داوطلب ها گرفته شده و حتی در دوره دوم نمرات قبول شدگان آنقدر بالا بوده که خود کمیته اخلاق هم به ماجرا مشکوک شده است. یکی از شایعات و شائبه هایی که مطرح شده این است که برخی طراحان سوالها به رفقای ایجنتشان سوالها را فروخته اند. در این میان برخی افراد هم در امتحان کارگزاری داخلی قبول شده اند که یک کلمه هم زبان بلد نیستند. به عنوان مثال کسی در این آزمون قبول شده که در ورزشگاه آزادی در روزهای بازی، دکه های فروش تنقلات و ساندویچ داشته و حالا به یک ایجنت داخلی تبدیل شده است!

طراحان سوال چه کسانی بوده اند؟

فیفا طراحی سوالات و گرفتن امتحان و حتی تصحیح برگه های امتحانی را به خود فدراسیون ها واگذار کرده بود. در امتحان سال 94، سه طراح به نامهای هوشنگ نصیرزاده، مصطفی شهبازی و محمدرضا کسرایی نفری 20 سوال طرح می کنند که در نهایت 15 سوال از داخل این 20 سوال انتخاب می شود. آن زمان محمد رضا کسرایی مسئول کمیته بین الملل سازمان لیگ بود. مسئولیتی که در حال حاضر هم در اختیار او قرار دارد. شب امتحان یکی دو نفر از داوطلبان با تماس هایی که با هوشنگ نصیرزاده می گیرند به او اطلاع می دهند که سوالات لو رفته است و برخی از آنها در تماس با نصیرزاده به این ماجرا  اعتراض می کنند و حتی یکی دو سوال را هم به نصیرزاده می گویند و رئیس وقت کمیته حقوقی و تدوین مقررات که سوالات را دیده است متوجه می شود که سوالات لو رفته است و با رئیس حراست فدراسیون فوتبال تماس می گیرد و ماجرا را عنوان می کند. پس از مشورات با دبیرکل و در یک تصمیم فوری، هوشنگ نصیرزاده برای طراحی سوالات جدید انتخاب می شود و او همان شب ۲۰ سوال طراحی می کند و صبح روز امتحان و حوالی ساعت ۷ صبح، سوالات را به حراست فدراسیون برای تایپ تحویل می دهد. در حالیکه قرار بوده امتحان حوالی ساعت ۹ صبح شروع شود، سوالات تازه ۷ صبح تایپ می شوند و به همین دلیل با غلطهای املایی و گزینه های عجیب و غریب مقابل داوطلبان قرار می گیرد. زمان برگزاری امتحان هم عقب می افتد. همین ماجرا باعث درگیری بین محمدرضا کسرایی و هوشنگ نصیرزاده می شود و آنجا حمیسی رئیس کمیته حراست فدراسیون فوتبال میانجیگری می کند. نصیرزاده مرتب از کسرایی می پرسد چرا از عوض شدن سوالات ناراحت است؟ و طوری این سوال را می پرسد که انگار یک عده با عوض شدن سوالات نمی توانستند در امتحان قبول شوند! به همین دلیل محمدرضا کسرایی از هوشنگ نصیرزاده به دبیرکل، کمیته انضباطی و کمیته اخلاق وقت شکایت می کند و حتی نصیرزاده به این کمیته احضار می شود و در این باره توضیح می دهد.

نصیرزاده در این باره به سایت نود می گوید:« درباره لو رفتن سوالات نمی توانم نظر قطعی بدهم اما یکی دو سوال که به من اطلاع داده شد و در برگه سوالات بود و من هم ماجرا را به دبیرکل و حراست اطلاع دادم و آن زمان ترجیح دادند که سوالات عوض شود و به همین دلیل برای اینکه شائبه ای پیش نیاید، ۲۰ سوال جدید طرح کردم.» سوالی که گفتند لو رفته بود چه بود؟ نصیرزاده پاسخ می دهد:«سوالی که اول گفته شد لو رفته است این بود که تعداد کمیته های فیفا چند کمیته است که البته همان سوال هم در نمونه سوالات اول وجود نداشت اما سوال دیگری که لو رفته بود تعداد کنفدراسیون های زیر نظر فیفا بود که سوال بسیار راحتی هم بود. در هر حال حراست فدراسیون هم پیگیر بود ساعت ۷ صبح هم سوالات تایپ شد و چون کار کمی عجله ای شد چند اشتباه تایپی هم پیش آمد و در نهایت دو-سه سوال غلط تایپی داشت که همانجا برای داوطلبان درستش کردیم. همان زمان سوالات خوب تنظیم شده بود و زیاد هم راحت نبود.» نصیرزاده نوشتن نامه کسرایی علیه خودش را تایید کرد اما توضیح بیشتری در این باره نداد:«نمی خواهم دراین باره صحبت کنم اما علیه من طرح دعوی شد.»

داوطلبان: سوالات لو رفته بود چون آن را فروخته بودند

اما یکی دو ایجنت در گفت و گو با سایت نود علاوه بر اینکه نخواستند نامشان فاش شود حسابی به برگزاری امتحان کارگزاری اعتراض داشتند و گفتند:«می گفتند سوالات لو رفته چون طراحان سوال با برخی ایجنت ها و دلالها دوست هستند. ضمن اینکه سوالات پر از غلط املایی بود. البته ما خبر نداشتیم که سوالها عوض شده اما با همین ذهنیت وارد جلسه امتحان شدیم. اصلا سوالها در قرنطینه نبود و تازه فقط یک سری سوال طرح شد و همه از دست هم زدند. آخر کدام امتحان مهم است که فقط یک سری سوال تستی برایش طرح می شود؟ برخی سوالات گزینه هایش شبیه به هم بود و اصلا وضعیتی بود که نگویید و نپرسید. در امتحان سال 95 هم بعضی ها خیلی زود از سر جلسه پا شدند و رفتند، تقلب هم به راحتی انجام می شد و ممتحن ها اصلا کاری به کار داوطلبان نداشتند.آخر سر هم همه با نمرات بالا قبول شدند. بعد هم که بیرون آمدیم گفتند سوالات را فروخته اند و لو رفته است. حتی برخی داوطلبان با اینکه سابقه زندان و سوپیشینه داشتند، اما در امتحان شرکت کردند و مثل آب خوردن قبول شدند!»

هوشنگ نصیرزاده ضعف اینکه چرا یک سری سوال طرح شده است را قبول دارد و می گوید بایستی دو یا سه سری سوال طرح می شد:« یک سوال بود که تعداد نمایندگان لیگ یک در مجمع عمومی فدراسیون را پرسیده بود و گزینه درست که هشت بود دوبار تکرار شده بود که من همانجا درستش کردم. امتحان هم همان سال در آکادمی برگزار شد و بین شرکت کنندگان یک صندلی قرار داشت و من نمی دانم درباره تقلب چه بگویم. کسانی که امتحان گرفته اند باید پاسخ دهند.»

رئیس حراست فدراسیون فوتبال:فرایند ایمنی رعایت نشد

حمیسی رئیس کمیته حراست فدراسیون فوتبال درباره این اتفاق ها به سایت نود می گوید:« ماجرای سال 94 را حل کردیم و جلوی لو رفتن سوالات را گرفتیم. آقای نصیرزاده سوالات را مجددا طرح کرد. در واقع در امتحانهای آن سال، به نظر من سوالات لو نرفت، بلکه فرایند ایمنی رعایت نشده بود و سوالات در قرنطینه قرار نداشت. فدراسیون هم در لحظه ای که خبر لو رفتن سوالات منتشر شد، سوالات را پالایش کرد. یادم هست که درآن زمان دبیرکل ورود کرد و به همین دلیل نصیرزاده سوالات را دوباره طرح کرد.» حمیسی درباره آزمون سال 95 و چند و چون لو رفتن و فروخته شدن سوالات ابراز بی اطلاعی کرد اما گفت اگر موردی باشد هم حراست وهم کمیته اخلاق به ماجرا ورود می کنند و اگر تخلفی رخ داده بود، رکن قضایی فدراسیون فوتبال ورود می کند.

چند سوال مهم

اینکه فدراسیون فوتبال این امتحان را اینطور برگزار می کند یک معنی بیشتر ندارد. اگر استاتوس های فیفا راچک کنید متوجه می شوید که فیفا از سال گذشته برای کارگزاران داخلی هیچ امتحانی نگذاشته و گفته هر کس دوست دارد ایجنت و کارگزار داخلی شود. حتی شما دوست عزیز! همه این ماجراها نشان می دهد که امتحان گرفتن تنها یک ابزار است برای کنترل دلالان. البته با توجه به اتفاق های چند وقت گذشته هم نباید زیاد تعجب کرد از اینکه فدراسیون فوتبال ایران نتواند یک امتحان مهم را درست و حسابی برگزار کند. امتحانی که میلیاردها تومان توسط قبولشدگانش جابجا می شود و بازیکنان و مربیان توسط این افراد در فوتبال ایران حضور پیدا می کنند.

سوال اول این است که چرا نباید قرنطینه ای برای طراحان سوال آزمون کارگزاری و خود سوالات وجود داشته باشد؟

سوال دوم این است که چرا طراحی سوالات در فضای باز بین سه نفر انجام می شود و هر کدام از طراحان اگر بخواهند سوالاتشان را لو می دهند؟ به عنوان مثال اگر از 20 سوال، 5 سوال طراحان وارد امتحان نهایی شود،آن وقت اگر یک داوطلب با دو طراح سوال توافق برسد، آن وقت می تواند به 10 سوال از 15 سوال دسترسی پیدا کند.تازه طراحان از نحوه سوال طرح کردن هم با خبر هستند و حتی می توانند از سوالهای طراح دیگری هم با خبر شوند و همه شرایط تخلف و فروختن سوالات و لو رفتن امتحان وجود دارد.

سوال سوم این است که متولی برگزاری آزمون ایجنتی کدام کمیته است؟ کمیته بین الملل فدراسیون فوتبال؟ کمیته بین الملل سازمان لیگ؟ کمیته حقوقی و تدوین مقررات؟ کمیته حراست؟ یا بخش دبیرکلی؟

سوال چهارم این است با وجود اینکه همه از کمیته نقل انتقالات، هم از کمیته بین الملل سازمان لیگ و هم از کمیته حراست و هم از کمیته حقوقی و تدوین مقررات، نماینده در طراحی سوالات وجود داشته، چرا سوالات لو رفته است؟

سوال پنجم این است که چرا در آزمون سال 95، اکثریت قریب به اتفاق شرکت کنندگان (حتی بوفه دار ورزشگاه آزادی!) باید در امتحان قبول شود؟ البته برای شغل فروشندگی مواد غذایی و ارائه خدمات به تماشاگران فوتبال احترام قائل هستیم، اما اینکه در امتحام سال 95 همه قبول شده باشند، کاملا شائبه برانگیز است!

سوال ششم این است این چه فیلتری است که افراد بدون تسلط به زبان انگلیسی، داشتن سوپیشینه و تخلف در فوتبال، در این امتحان قبول می شوند؟ این ماجرا نشان می دهد که هیچگونه نظارتی در این بخش وجود ندارد و اتفاقا فوتبال ایران از این ماجرا به شدت در حال ضربه خوردن است.

سوال هفتم این است که چرا رئیس کمیته بین الملل سازمان لیگ پس از لو رفتن سوالات از رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات وقت فدراسیون فوتبال شکایت می کند و حتی پای او را به رکن قضایی فدراسیون فوتبال باز می کند؟ مگر برای او چه فرقی می کرده که سوالات عوض و بدل شود؟ تکلیف شکایت کسرایی از نصیرزاده چه شد؟

سوال هشتم این است که چرا ممتحن ها در حین برگزاری آزمون امسال در جلسه امتحان نبوده اند و کارگزاران کاربلد هم خیلی راحت به داوطلبان بی سواد این آزمون جواب سوالات را رسانده اند؟

سوال نهم این است که چرا فقط یک سری سوال برای آزمونی به این اهمیت طرح شده است؟ این روزها در امتحانات سطح پایین ترین دانشگاههای کشور هم چند سری سوال (اگر تستی باشد) در اختیار دانشجویان قرار می گیرد، اما در فدراسیون فوتبال حتی این مورد هم رعایت نمی شود؟

سوال دهم این است که تکلیف مجوزهای کارگزاران داخلی فدراسیون فوتبال چه می شود؟ آیا با این وضعیت این مجوزها نباید در آستانه لغو قرار بگیرند؟

سوال یازدهم، آیا اراده ای برای برخورد با تخلفات اینچنینی در فدراسیون فوتبال وجود ندارد؟ با توجه به شائبه های سال 94 درباره طرح سوالات، چرا باز هم همان افراد سوالات سال 95 را طرح کرده اند؟

چیا فوادی