بررسی آماری هفته بیستم لیگ برتر؛ از حضور هواداران فیصل شایسته تا فولادی که با آقای گل هم گل نمی زند

بررسی آماری هفته بیستم لیگ برتر؛ از حضور هواداران فیصل شایسته تا فولادی که با آقای گل هم گل نمی زند

وبسایت رسمی برنامه نود - هفته بیستم رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران با برگزاری چهار دیدار در شهرهای مختلف پیگیری شد.

به گزارش وب سایت نود، در روز دوم از هفته بیستم لیگ برتر، دو بازی در تهران برگزار شد که در یکی از بازیها پیکان میزبان سپاهان بود و در پایان موفق شد با نتیجه 3 بر 2 بر میهمان خود غلبه کند. در دیگر دیدار برگزار شده، سایپا برای سومین هفته متوالی با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسید و فولاد خوزستان را با شکست بدرقه کرد. در ادامه برخی نکات ویژه آماری این دو بازی را بررسی می کنیم.

پیکان- سپاهان؛ برد نوبرانه آقا معلم در نیم فصل دوم

پیکان جلالی که در نیم فصل اول نتایج بسیار خوبی کسب کرده بود، در نیم فصل دوم شروع خوبی نداشت. پیکان در بازی روز گذشته به نخستین پیروزی خود در نیم فصل دوم دست یافت. در این بازی شاگردان جلالی موفق شدند پس از چهار سال سپاهان را مغلوب کرده و روند شکست ناپذیری زرد پوشان اصفهانی را پس از 9 بازی متوقف کنند. پیکان به لطف درخشش گادوین منشا ابتدا با 3 گل از سپاهان پیش افتاد اما در ادامه دو بار دروازه رحمان احمدی باز شد؛ منشا در این بازی دو گل برای پیکان به ثمر رساند. منشا با هشت گل زده بهترین گلزن خارجی لیگ برتر است؛ همچنین وی پس از لوسیانو ادینیو و لوسیانو پریرا، سومین بازیکن خارجی لیگ شانزدهم است که در یک بازی دو بار گلزنی می کند. این بازی سومین پیروزی پیکان در پنج بازی خانگی آخر آنها به حساب می آید. از بین شش تیم بالای جدول، پیکان با کمترین گل زده و هم بیشترین گل خورده، ضعیف ترین آمار را به خود اختصاص داده است. 

از سوی دیگر سپاهان که از شش بازی آخر خود، چهار تساوی و یک برد داشته، در این بازی گرچه توانست دو گل حریف را پاسخ دهد، اما در مجموع عملکرد دفاعی ضعیفی داشت. تیم های پیکان و سپاهان با 23 گل خورده بدترین خط دفاعی در میان شش تیم بالای جدول را دارند. نتایج زرد پوشان اصفهانی در بازی های خارج از خانه به هیچ وجه برای ویسی و شاگرانش قابل قبول نیست. سپاهان در هفت بازی آخر خود در خارج از خانه، سه تساوی و سه شکست داشته است. در بین شش تیم بالای جدول، سپاهان بیشترین باخت را متحمل شده و تا هفته بیستم شش بار مغلوب رقبای خود شده است.

سایپا – فولاد خوزستان؛ بردهای ناپنالتونی سایپا و قحطی گل در تیم آقای گل

 سایپا که در نیم فصل اول روزگار خوشی نداشت و در رده چهاردهم قرار گرفته بود، نیم فصل دوم را خوب شروع کرد و از پنج بازی نیم فصل دوم سه برد و یک تساوی کسب کرد. فولاد خوزستان سومین حریف متوالی سایپا بود که با نتیجه یک بر صفر مغلوب شد. شاگردان فرکی برای دومین هفته متوالی با یک گل از روی نقطه پنالتی سه امتیاز ارزشمند بازی را به اندوخته های خود اضافه کردند. این سومین برد متوالی سایپا با نتیجه یک بر صفر بود، و البته سومین پیروزی فصل آنها که با ضربه پنالتی به دست آمد. نارنجی پوشان که در نیم فصل اول در هیچ بازی خانگی پیروز نشده بودند، در دو بازی آخر خود در خانه به دو پیروزی خانگی دست یافت. سایپا گرچه چهارمین خط حمله ضعیف لیگ برتر را در اختیار دارد، اما در سه بازی آخر خانگی خود کلین شیت کرده و با بسته نگه داشتن دروازه خود توانست به وضعیتش در جدول سر و سامانی بدهد. شاگردان فرکی تا این هفته چهار بار به مصاف تیم های خوزستانی رفته و دو برد و یک تساوی حاصل کار آنها بوده است.

حریف سایپا در هفته بیستم لیگ برتر، ضعیف ترین تیم نیم فصل دوم بود. فولاد خوزستان تنها تیمی است که در نیم فصل دوم هنوز موفق نشده گلی به ثمر برساند. شاگردان نعیم سعداوی 507 دقیقه را بدون گل زده در لیگ پشت سر گذاشته اند که بیشترین دقایق بدون گل زده برای یک تیم در لیگ شانزدهم به حساب می آید. آخرین گل زده فولادی ها به آخرین بازی نیم فصل اول بر می گردد. فولاد در این فصل در بازی های خارج از خانه عملکرد مطلوبی نداشت و تنها به یک پیروزی برابر استقلال خوزستان در اهواز دست یافت که این دیدار هم به نوعی دیدار خانگی محسوب می شود. قرمزپوشان اهواز از چهار بازی آخر خود در خانه حریف، سه بار با شکست زمین را ترک کردند. فولاد خوزستان با شش تساوی خارج از خانه پس از تیم گسترش فولاد (با 7 تساوی) بیشترین مساوی در بازی های خارج از خانه را رقم زده است.

محمد قاضی زاده - احمد تقی زاده