پرونده ای برای 39 سالگی جیجی بوفون؛ سوپرمن دروازه بان ها

پرونده ای برای 39 سالگی جیجی بوفون؛ سوپرمن دروازه بان ها

وبسایت رسمی برنامه نود – جیانلوئیجی بوفون اخیرا به شوخی گفته که می خواهد تا 65 سالگی به فوتبال ادامه بدهد. کاپیتان  محبوب یوونتوس و تیم ملی ایتالیا امروز 39 سالگی خود را جشن می گیرد.

به گزارش وبسایت نود، بوفون که لقب "سوپرمن دروازه بان ها" را به خود اختصاص داده محبوبیت زیادی در میان هواداران یوونتوس و تیمهای دیگر دارد. سایت یوفا به مناسبت 39 سالگی بوفون در پرونده ای نسبتا مفصل به بررسی موفقیت های این دروازه بان 39 ساله پرداخته ، دروازه بانی که بیش از دو دهه در سطح اول فوتبال جهان درخشیده است.

نظر برخی از بزرگان دنیای فوتبال در مورد بوفون:

لئوناردو بونوچی، هم تیمی بوفون در یوونتوس و تیم  ملی ایتالیا:"برایم شگفت انگیز است که جیجی هرگز توپ طلا را نبرده است. او به خاطر کارهایی که کرده لیاقتش را دارد چرا که بهترین دروازه بان تاریخ است. او یک نماد فوتبالی و یک اسطوره واقعی است."

ایکر کاسیاس، دروازه بان پورتو:"این که جیجی بوفون در سن کمی فوتبالش را آغاز کرد به من هم کمک کرد. وقتی می بینی دروازه بانی مثل او با سن کمی در پارما می درخشد و به تیم ملی ایتالیا فراخوانده می شود، این باور را پیدا می کنی که تو هم می توانی مثل او باشی. من هم در سن 17-18 سالگی به سطح بزرگسالان منتقل شدم و هر دوی ما همچنان به مسیرمان ادامه می دهیم. هر زمان که فرصتش باشد با هم صحبت می کنیم. رفاقت من و او یک رفاقت قدیمی است."

مارچلو لیپی، مربی اسبق تیم ملی ایتالیا:"بوفون مرد شماره 1 دروازه بان های دنیاست. او در دوران فوتبالش همیشه بهترین بوده است. 20 سال پیش هم همین جمله را گفته بودم : وقتی یک دروازه بان عادی اشتباه می کند کسی حرفی نمی زند اما وقتی بوفون اشتباه می کند خبرساز می شود. نمی توانی از بوفون انتقاد کنی، بوفون همیشه بوفون بوده است، نامبر وان."

کلیدهای شهرت:

پارما بوفون در سن 17 سالگی در 19 نوامبر 1995 اولین بازی خود در سطح حرفه ای را انجام داد که دروازه اش را در تساوی بدون گل مقابل میلان بسته نگه داشت و عملکرد درخشانی مقابل مهاجمانی نظیر ژرژ وه آ و روبرتو باجو داشت. جیجی پس از مهار پنالتی رونالدوی برزیلی در اینتر در سال 1997 و نشان دادن تی شرت سوپرمن به هواداران به "سوپرمن دروازه بان ها" ملحق شد. بوفون در سال 1999 قهرمان جام یوفا شد و در فینال در پیروزی سه بر صفر پارما مقابل مارسی کلین شیت کرد. او در همان فصل کوپا ایتالیا را برد.

یوونتوس این دروازه بان در تابستان 2001 تبدیل به گرانقیمت ترین دروازه بان دنیا شد. یوونتوس برای خرید وی 50 میلیون یورو هزینه کرد. بوفون در اولین فصلش در یووه قهرمان لیگ ایتالیا شد. او در فصل 03-2002 با یووه به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید و در جریان بازی با تساوی بدون گل مقابل میلان دروازه را بسته نگه داشت. بوفون در ضربات پنالتی  دو ضربه را مهار کرد اما در نهایت روسونری ها قهرمان شدند.بخش اعظمی از محبوبیت بوفون در میان هواداران یوونتوس به خاطر زمانی است که تورینی ها به خاطر ماجرای کالچوپولی به سری B  سقوط کردند اما بوفون نه تنها از یووه جدا نشد بلکه به بازگشت بیانکونری ها به سری آ کمک کرد. بوفون در دوران موفق یوونتوس با کونته و آلگری در سالهای اخیر هم نقشی کلیدی داشت و در سال 2015 مجددا به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید هر چند که یووه این بار مغلوب بارسلونا شد. بوفون در مارس 2016 در سن 38 سالگی به رکورد شگفت انگیز 974 دقیقه گل نخوردن در سری آ رسید.

تیم ملی ایتالیا بوفون در 29 اکتبر 1997 در سن 19 سالگی برای اولین بار  برای آتزوری ها بازی کرد و در بازی رفت راهیابی به جام جهانی 1997 مقابل روسیه در هوای برفی مسکو جانشین پالیوکا شد. او در آن بازی عملکرد درخشانی داشت. بوفون در جام جهانی 2006 با دریافت یک گل به خودی و یک پنالتی نقشی کلیدی در قهرمانی لاجوردی پوشان داشت. او در یورو 2012 هم به عنوان کاپیتان تیم ملی ایتالیا به فینال کیف رسید هر چند که تیمش با نتیجه چهار بر صفر مقابل اسپانیا شکست خورد. بوفون در حال حاضر با 167 بازی ملی در کنار کاسیاس رکورد دار تاریخ فوتبال اروپا از نظر تعداد بازی ملی است.

چیزهایی که شاید در مورد بوفون ندانید:

* ورزش در خون بوفون است. مادرش ماریا 17 سال رکورد دار پرتاب دیسک در ایتالیا بود. پدرش آدریانو هم در رشته پرتاب وزنه فعالیت می کرد. خواهرانش گوئندالینا و ورونیکا والیبال بازی می کردند. گوئندالینا با باشگاه ماترا قهرمان اروپا شد. لورنزو بوفون بازیکن اسبق میلان و ایتالیا هم عموی پدربزرگ جیانلوئیجی بود.

* بوفون در آلمان طرفدار بورسیا مونشن گلادباخ است. وقتی یووه فصل گذشته در لیگ قهرمانان به مصاف آلمانی رفت، بوفون یک جفت از دستکش هایش را به هواداران گلادباخ تقدیم کرد و باشگاه آلمانی هم در ازای آن یک پرچم به او هدیه داد.  بوفون به شوخی گفته که در کودکی به سختی اسم مونشن گلادباخ را تلفظ می کرده است.

* بوفون از زنبورها می ترسید. این فوبیا باعث شد که کاپلو به خط زدن او از ترکیب در یکی از بازیهای یووه فکر کند اما جیانلوئیجی نمی خواست بازی را از دست بدهد و به همین خاطر به ترسش غلبه کرد و به میدان رفت.

* بوفون دوران فوتبالش را به عنوان یک هافبک آغاز کرد اما به خاطر علاقه اش به توماس انکونو، دروازه بان اسبق تیم ملی کامرون و اسپانیول به درون دروازه کوچ کرد. او نام پسر اولش را به افتخار این دروازه بان لوئیز توماس گذاشته است. نامگذاری پسر دومش دیوید لی هم به افتخار دیوید لی روث، خواننده گروه فن هالن صورت گرفته است.

* بوفون علاوه بر این دو پسر که متعلق به ازدواج اولش با آلنا سردوا، مدل اهل جمهوری چک است، با زوج جدیدش الیاریا ده آمیکو صاحب فرزندی به نام "لئوپولدو ماتیا" شده است . اخیرا در یک برنامه تلویزیونی همسر بوفون و آلگری، سرمربی یووه با شکل جدید سبیل این بازیکن شوخی کردند.

* بوفون سه سال رئیس باشگاه شهرش "کارارسه" بود. سال گذشته این باشگاه ورشکسته و منحل شد.

جملات معروف بوفون:

"وقتی که خبر مرگت را اعلام می کنند و تو مجبور می شوی اشتباهشان را ثابت کنی خیلی بامزه است. حالا برخی می توانند به مراسم ختم من بروند اما کسی را آن جا پیدا نمی کنند.  من برای همین زندگی می کنم. برای این که کاری کنم تا مردم حرفشان را قورت بدهند." (واکنش به انتقادات شدید)

"باخت های زیادی در زندگی ام نداشتم اما شکست ها بیش از بردها به من درس آموخته اند. هر زمان می بازم روی قدرت حریفانم و اشتباهات خودم تمرکز می کنم. توجیه نکردن بهترین کار است."

"هنوز خودم را یک پیرمرد 38 ساله نمی دانم. ده یا پانزده سال دیگر از فوتبال خداحافظی می کنم؟ کسی چه می داند. شاید در سن 65 سالگی بازنشسته شوم."

"مهمترین نکته برای یک دروازه بان ایجاد حس اطمینان به دیگران است. باید این حس را به بقیه صرفنظر از حسی که خودت داری منتقل کنی. حتی اگر به خودت مطمئن نیستی باید بقیه را به این باور رسانی که شرایط تحت کنترل توست. یک دروازه بان نگران به معنی یک تیم نگران است."

" یک دروازه بان خوب را پس از واکنشی که پس از یک اشتباه دارد می توان تشخیص داد. وقتی که نگرانی افزایش یافته است. هر چقدر بیشتر اشتباه کنی اوضاع بدتر می شود چون اعتماد به نفست از بین می رود. من برعکس هستم.  وقتی بیشتر مورد توجه باشم بیشتر انرژی می گیرم."

رکوردهایی که هنوز می تواند بشکند * بوفون که 606 بازی در سری آ داشته فقط 41 بازی تا رکورد تاریخی پائولو مالدینی فاصله دارد. * بوفون 669 بازی در لیگ و جام حذفی ایتالیا، 144 بازی در مسابقات اروپایی و 167 بازی ملی دارد تا به رکورد 980 بازی رسمی برسد (بدون در نظر گرفتن سوپرجام ها). او فقط 20 بازی تا رسیدن به عدد 1000 فاصله دارد. * بوفون در کنار آنتونیو کارباخال مکزیکی و لوتار ماتیوس آلمانی سه بازیکنی هستند که در پنج جام جهانی مختلف حضور داشته اند. فقط 18 ماه تا جام جهانی روسیه مانده است... * بوفون فقط 17 بازی تا رکورد 184 بازی ملی احمد حسن مصری فاصله دارد. * جیجی می تواند به رکورد شش قهرمانی پیاپی در سری آ برسد و هشتمین قهرمانی خود در ایتالیا را بدست بیاورد. * بوفون می تواند رکورد دقایق دل پیرو برای یوونتوس را بشکند. البته با 602 بازی برای تورینی ها خیلی تا رکورد 705 بازی دل پیرو فاصله دارد.

1140