ژانویه سیاهِ قرمزها؛ چه بلایی بر سر لیورپول آمده است؟

ژانویه سیاهِ قرمزها؛ چه بلایی بر سر لیورپول آمده است؟

وبسایت رسمی برنامه نود - سال نو میلادی به بدترین شکل ممکن برای لیورپول آغاز شد و کابوس قرمزها با شکست در مرحله نیمه نهایی جام اتحادیه به اوج رسید.

به گزارش وبسایت نود، هنگامی که شاگردان یورگن کلوپ در آخرین روز سال 2016 در مقابل منچستر سیتی پیروز شدند، اغلب رسانه های انگلیس شروع به تعریف و تمجید از لیورپول کرده و این فصل را «فصل قرمزها» نامیدند اما فقط چند ساعت بعد، سال 2017 آغاز شد و انگار تکمیل گردش زمین به دور خورشید، برای لیورپولی ها یک طالع نحس را به ارمغان آورد. لیورپول در سال 2017 در مقابل هیچ تیمی پیروز نشده به جز پلیموث آرگایل!

به این می گویند «بحران» آقای کلوپ!

دو شکست مشابه 1-0 مقابل ساوتهمپتون در نیمه نهایی جام اتحادیه (لیگ کاپ) کافی بود تا دیگر به این باور برسیم که لیورپول در حال سپری کردن روزهای بحرانی است. دو باخت ظرف 5 روز در ورزشگاه آنفیلد مقابل سوانسی سیتی و ساوتهمپتون در حالی رقم خورد که قرمزها حدود یک سال در خانه شکست ناپذیر بودند. باخت 3-2 به سوانسی سیتی و تکرار باخت 1-0 مسابقه رفت مرحله نیمه نهایی جام اتحادیه مقابل قدیس ها باعث شد تا کاسه صبر صبورترین هواداران دنیا نیز لبریز شود. اگر برد ناپلئونی مقابل تیم دسته چهارمی پلیموث را در نظر نگیریم، بدون شک نمی توانیم از 6 ناکامی شاگردان کلوپ طی 7 بازی در سال 2017 چشم پوشی کنیم. به نظر شما نباید این روند نتایج را «بحران» نامید؟

مشکل از کجاست؟

یورگن کلوپ به دلایل مختلف، از ماه نوامبر تاکنون نتوانسته همان ترکیب دلخواه خویش را به میدان بفرستد اما مشکل واقعی قرمزها در این روزها چیست؟ جیمی کرگر مدافع اسبق لیورپول می گوید که امره چان و جوردن هندرسون در کنار یکدیگر خوب بازی نمی کنند و فقط به درد بازی های دشوار بیرون خانه همچون رویارویی با آرسنال یا منچستر یونایتد می خورند.

برخی دیگر معتقدند که کلوپ باید از فرصت طلایی در آخرین روزهای ژانویه استفاده کرده و چند خرید خوب را در پنجره زمستانی انجام دهد. در روزهایی که به تلخی برای هواداران لیورپول می گذرد، خبر تمدید 5 ساله قرارداد فیلیپه کوتینیو تنها چیزی بود که اندکی لبخند را بر لب آنها نشاند. شاید اشاره به غیبت سادیو مانه در ترکیب لیورپول به علت حضور در جام ملت های آفریقا نیز یک بهانه عقلانی و منطقی برای چنین نتایجی نباشد.

اندی کلی یکی از فوتبال نویس های هوادار لیورپول می گوید که یورگن کلوپ باید مجدداً از زوج ژوئل ماتیپ و دیان لاورن در خط دفاعی استفاده کند تا مشکلات اساسی این ناحیه از زمین به حداقل برسد. وی پیشنهاد داده که ترنت الکساندر-آرنولد به جای دفاع کنار، در خط هافبک به بازی گرفته شود.

پرواز قوها بر فراز آنفیلد

لیورپول پس از شکست خانگی مقابل سوانسی در لیگ، توسط برخی از هواداران در آنفیلد هو شده و حتی یورگن کلوپ نیز مورد انتقاد قرار گرفت. تعجب نکنید که ادامه این روند موجب لق شدن پایه های تاج و تخت «آقای معمولی» بشود. دیگر خبری از آن خط حمله آتشین و حملات بی امان لیورپولی ها روی دروازه حریفان نیست. در دیدار مقابل قوها، مثلث خط هافبک قرمزها یعنی امره چان-جوردن هندرسون-جینو واینالدوم از خلاقیت و پویایی چندانی برخوردار نبودند.

لیورپول علی رغم برتری در مالکیت توپ طی نیمه اول، عملاً نتوانست دروازه سوانسی را تهدید کند در حالی که قوها یکی از بدترین خطوط دفاعی لیگ برتر را دارند. اشتباه مرگبار راگنار کلاوان در نیمه دوم باعث گردید که همه زحمات روبرتو فیرمینو بر باد رفته و دو گل وی که منجر به بازگشت قرمزها به بازی شده بود، هیچ و پوچ شود. شاید به همین دلیل، یورگن کلوپ در بازی مقابل ساوتهمپتون از ماتیپ به جای کلاوان استفاده کرد.

هر 3 گل دریافتی لیورپول ناشی از اشتباه های مدافعان بود ولی تقصیر شکست در آنفیلد نه تنها به گردن خط دفاعی، بلکه بر دوش همه اعضای تیم کُند و سنگین لیورپول افتاده است. حال که فیلیپه کوتینیو به ترکیب برگشته، شاید غیبت سادیو مانه بهانه خوبی برای توجیه این شکست خانگی تلخ تر از زهر برای هواداران باشد. البته شاید!

فتح آنفیلد مقدس توسط قدیس ها!

ژوئل ماتیپ در دیدار مقابل ساوتهمپتون برای اولین بار از ماه دسامبر در ترکیب اصلی به میدان رفت ولی حضور وی نیز مانع توقف روند ناکامی قرمزها نگردید. لیورپول در بازی برگشت مقابل قدیس ها بسیار مضطرب و بی برنامه نشان می داد و خط دفاعی این تیم بارها مقهور هنرنمای نیتان ردموند شد. ماتیپ و لاورن در نیمه اول چندان خوب ظاهر نشدند و به ویژه ماتیپ در مقابل ردموند به مشکلات زیادی خورد اما در نیمه دوم، عملکرد دو دفاع وسط قرمزها به مراتب بهتر شد. در مجموع می توان گفت که هیچ بازیکن لیورپول در این بازی به اندازه لوریس کاریوس خوب نبود.

علی رغم حضور فیلیپه کوتینیو در ترکیب اصلی، باز هم خط هافبک لیورپول عاجز نشان می داد و عملاً زوج هنرسون-چان منفعل بودند. ساوتهمپتون با بازی در عمق، تحت فشار گذاشتن بازیکن پا به توپ حریف و اتکاء به ضد حملات توانست لیورپول را زمین گیر کند و کلود پوئل سرمربی فرانسوی آنها برای پنجمین بازی متوالی در مقابل قرمزها، شکست ناپذیر ماند. (به عنوان سرمربی لیون و ساوتهمپتون) لیورپول برای اولین بار در تاریخ نتوانست طی 3 بازی پیاپی مقابل ساوتهمپتون پیروز شود و جالب این که بهترین خط حمله لیگ برتر در طول سال 2016، عملاً در 180 دقیقه رویارویی با شاگردان پوئل هیچ شانسی برای گلزنی نداشت. 

اگر از دو تصمیم مشکوک داور مبنی بر عدم اعلام ضربه پنالتی در مسابقه برگشت با ساوتهمپتون در نیمه نهایی جام اتحادیه چشم پوشی کنیم، باید به ضرس قاطع گفت که قرمزها همچون بازی رفت، یک نمایش سرد و بی روح را ارائه داده و هرگز نمی توان مدعی شد که لیورپول استحقاق پیروزی مقابل قدیس ها و حضور در فینال ومبلی را داشت. «ژانویه سیاه قرمزها» عملاً دست آنها را از فتح جام اتحادیه و لیگ برتر کوتاه کرده و شاید جام حذفی و رویارویی با ولوور همپتون، تنها آرزوی باقی مانده نزد شاگردان کلوپ باشد.

تحلیل کارشناس ها درباره ژانویه سیاه قرمزها

 پل جویس نویسنده سان می گوید که مربی لیورپول به جای گریه برای اشتباه های داوری، باید به حال تیم خویش گریه کند و از خود بپرسد که چه بلایی در نیمه دوم مسابقه با سوانسی و ساوتهمپتون بر سر این تیم آمده است!

دنیل تیلور نویسنده گاردین عدم وجود خلاقیت را عامل اصلی ناکامی مقابل ساوتهمپتون می داند. جالب این که لیورپول طی هیچ کدام از سه تقابل با قدیس ها در این فصل، موفق به گلزنی نشده و نمایش ضعیفی داشته است.

نیل اتکینسون یکی از نویسنده های هوادار لیورپول معتقد است که عامل اصلی شکست قرمزها، نمایش ضعیف دنیل استاریج می باشد. به اعتقاد این نویسنده، هنوز بازیکن های لیورپول با plan A مربی خود خو نگرفته اند و این تیم از وجود plan B نیز عملاً بی بهره است. در حقیقت باید اعتراف کرد که لیورپول پس از مسابقات سنگین ژانویه، یک تیم بسیار خسته و فرسوده به نظر می رسد و انگار همه انرژی این تیم قبل از فرا رسیدن کریسمس، تخلیه شده است.

تحلیل گر سایت this is anfield معتقد است که آدام لالانا باید به جای حضور در خط حمله سه نفره قرمزها، در خط هافبک به بازی گرفته شود. لالانا طی 13 بازی که در خط هافبک به میدان رفت، 7 گل و 6 پاس گل را به ثبت رساند در حالی که طی 8 بازی در خط حمله، فقط یک پاس گل از این بازیکن ملی پوش به ثبت رسید. همین آمار حاکی است که در صورت حضور لالانا در خط هافبک، تعداد شوت های داخل محوطه جریمه از سوی وی به طرز محسوسی افزایش می یابد.

جیمی کرگر می گوید که دنیل استاریج از سرعت گذشته برخوردار نبوده و بازیکنی نیست که بتوان بر روی دوندگی از عقب او حساب باز کرد. کاپیتان سابق قرمزها تنها دلیل حضور استاریج در لیورپول را خاصیت تمام کنندگی این مهاجم می داند و اعتقاد دارد که سبک بازی استاریج نسبت به اوایل حضور در لیورپول کاملاً تغییر کرده و عملاً به جز تمام کنندگی، نمی توان انتظار دیگری از او داشت.

استاریج طی 49 بازی نخست با پیراهن لیورپول، 36 گل به ثمر رساند اما در 62 بازی اخیر فقط 24 گل در کارنامه وی دیده می شود. با این که استاریج همچنان بهترین گلزن لیورپول است ولی افت محسوسی در آمار گل های او رؤیت شده و به نظر می رسد که قدرت تمام کنندگی استاریج نیز از حد مطلوب دور می باشد. کرگر می گوید که وقتی استاریج در ترکیب باشد و گل نزند، یعنی لیورپول 10 نفره است چون او به جز گلزنی، هیچ کار دیگری در زمین نمی کند! جالب این که دیووک اوریگی نیز روزهای خوبی را پشت سر نمی گذارد و انگار سناریوی «ژانویه سیاه قرمزها»، مملو از تراژدی های تمام نشدنی است.

4464