گزارش ویژه؛ قرارداد ترکمانچای فدراسیون بسکتبال با بائرمن

گزارش ویژه؛ قرارداد ترکمانچای فدراسیون بسکتبال با بائرمن

وبسایت رسمی برنامه نود - شايعات و ابهاماتی درباره قرارداد فدراسيون با درک بائرمن هنوز به پايان نرسيده است. فدراسيون بسکتبال سرمربی سابق تيم‌ملی را به بی‌اخلاقی متهم کرده و مدعی است که شکوائيه‌ای ۱۵ صفحه‌ای عليه او تنظيم کرده و بائرمن هم معترض بوده که چرا فدراسيون ايميل‌های او را بی‌‌جواب گذاشته است؛ ايميل‌هايی را که برای فسخ قرارداد به فدراسيون ارسال کرده بود. قرارداد درک بائرمن با فدراسيون در روزهای المپيک ۲۰۱۶ ريودوژانيرو به پايان رسيد اما آبان‌ بعد از مذاکرات طولانی، قرارداد او برای چهار سال ديگر تمديد شد. درحالی‌که فدراسيون به فکر حضور در مسابقات غربب آسيا بود، به‌يکباره بائرمن به آلمان رفت و با يکی از تيم‌های باشگاهی اين کشور قرارداد بست. از همان روز، فدراسيون مدعی است که عليه او به مرجع حل‌اختلاف فدراسيون بين‌المللی بسکتبال شکايت کرده اما عجيب است که ديروز خبر رسيد بائرمن در ايميلی به فدراسيون ايران اعلام کرده که چرا جواب او را نمي‌دهند. بائرمن مدعي شده است که يک ماه پيش که از ايران رفت، در ايميلی به فدراسيون اطلاع داده بود که قراردادش را فسخ کرده ولی فدراسيون جوابی به او نداد. اظهارنظرهای محمود مشحون، رئيس فدراسيون بسکتبال عجيب‌تر از ادعای بائرمن است. او به مهر گفت:

چه پاسخی بايد به اين مربی می‌داديم؟ اين اقدام به قدری غير‌اخلاقی و غير‌حرفه‌ای بود که جای هيچ پاسخی باقی نگذاشته بود.  بائرمن چون هيچ واکنشی از فدراسيون ايران نديد، پیگير وضعيتش شد. درک بائرمن همين روزها پاسخ فدراسيون بسکتبال ايران را نسبت به اقدامش دريافت می‌کند. ما شکوائيه‌ای ۱۵-۱۰ صفحه‌ای تنظيم کرده‌ايم که به‌زودی و پس از طی شدن مراحل ترجمه و آماده‌شدن براي ارسال به مرجع حل اختلاف فدراسيون جهانی بسکتبال (BAT)، عينا در اختيار بائرمن هم قرار خواهد گرفت. اين شکوائيه پاسخ بسکتبال ايران به او خواهد بود.

مشحون درحالی از شکوائيه صحبت می‌کند که با توجه به نوع قرارداد فدراسيون با بائرمن به نظر نمی‌رسد اين شکوائيه به نتيجه برسد. حتی گفته می‌شود فدراسيون چون شرايط قرارداد را می‌داند، شکوائيه‌ای هم تنظيم نکرده و فقط به‌خاطر اينکه افکار عمومی و جامعه بسکتبال را توجيه کند، مدعی شکايت از اين مربی است. يکي از افراد نزديک به فدراسيون به روزنامه وقايع‌اتفاقيه می‌گويد:

اگر خاطرتان باشد تمديد قرارداد بائرمن با فدراسيون خيلي طولانی شد. بائرمن مثل هر مربی ديگری تلاش می‌کرد قرارداد سفت و محکمی ببندد اما اين اتفاق نيفتاد. تصور فدراسيون اين بود که اين مربی مشتری ندارد به‌ همين‌دليل قرارداد طوری بسته شد که اگر فدراسيون يا بائرمن راضی به ادامه همکاری نبود، بتوانند يکطرفه فسخ کنند. برنامه فدراسيون اين بود که اگر در مقدماتی المپيک نتوانست با بائرمن به نتيجه برسد، خيلي زود او را کنار بگذارد. اين ترفند فدراسيون عليه خودش استفاده شد. بائرمن يکی از مربيان معروف اروپا در بسکتبال است اما به نظر می‌رسد فدراسيون اين نکته را فراموش کرده بود. او که خيلی از اين قرارداد راضی نبود، با اولين پيشنهاد ترجيح داد از ايران برود. فدراسيون از جريمه و شکايت صحبت می‌کند اما بعيد است که خيلی در اين راه موفق باشد. طبق قرارداد، هر طرفی که تصميم به فسخ بگيرد، يک ماه حقوقی را که برای بائرمن در نظر گرفته شده بود، بايد بپردازد؛ فقط ۱۴ هزار يورو.

اين جريمه به‌طور حتم برای بائرمن مبلغ زيادی نيست. درباره شکايت هم بعيد است فدراسيون بتواند به نتيجه‌ای برسد. مسئولان خودشان از قراردادی که نوشته‌‌اند و می‌دانند طبق‌ بندی که به آن اضافه کرده‌اند، حقی برای اعتراض ندارند. اگر غير‌از اين بود، بائرمن هم برای رفتن به تيم جديد ريسک نمی‌کرد. طبق قوانين در قرارداد مربيان با باشگاه‌ها ‌بندی وجود دارد که مربيان تضمين می‌دهند با تيم ديگری قرارداد ندارند. به نظر نمی‌رسد بائرمن که تجربه چندين ساله مربيگری در تيم‌ها و باشگاه‌های اروپايی دارد، بدون توجه به اين بند، قرارداد جديدش را امضا کرده باشد. 39046