دور سوم جام حذفی انگلیس؛ از بازگشت مدافع جنجالی به اولدترافورد تا رونمایی از پسر اندی کول

دور سوم جام حذفی انگلیس؛ از بازگشت مدافع جنجالی به اولدترافورد تا رونمایی از پسر اندی کول

وبسایت رسمی برنامه نود - دور سوم جام حذفی انگلیس موسوم به FA cup با برتری قاطع منچستر سیتی مقابل وستهم یونایتد آغاز شد. نگاهی خواهیم داشت به نکات بارز دور سوم جام حذفی انگلیس

به گزارش وبسایت نود، مسابقات جام حذفی انگلیس به دور سوم رسیده و با توجه به ملحق شدن تیم های لیگ برتر به این مرحله از جام حذفی، جذابیت و حساسیت بازی ها صد چندان شده است. در این مرحله 64 تیم حضور داشته که با برگزاری 32 بازی طی روزهای جمعه تا دوشنبه، تکلیف تیم های صعود کننده به مرحله چهارم مشخص می شود. طبق سنت دیرین فوتبال انگلیس، در صورت به تساوی انجامیدن هر بازی، مسابقه تکراری برگزار خواهد شد.

طبق قرعه دور سوم جام حذفی، فقط در 4 مسابقه می بایست تیم های لیگ برتری به مصاف یکدیگر بروند که شامل بازی وستهم-منچستر سیتی، اورتون-لستر سیتی، هال سیتی-سوانسی سیتی و ساندرلند-برنلی می شود. در نخستین مسابقه مهم از دور سوم جام حذفی انگلیس نتیجه جالبی در ورزشگاه المپیک شهر لندن رقم خورد و شاگردان پپ گواردیولا توانستند به راحتی با حساب 5-0 مقابل وستهم پیروز شوند.

اما منچستر یونایتد در دور سوم میزبان ردینگ است و آرسنال به زمین تیم کهن و تاریخی پرستون نورث اند سفر خواهد کرد. لیورپول، چلسی و تاتنهام نیز به ترتیب میزبان تیم های دسته پایینی پلیموث آرگایل، پتربورو و استون ویلا هستند. جالب ترین نکات دور سوم جام حذفی را مرور خواهیم کرد.

بازگشت سم بزرگ به خانه

سم الردایس که به تازگی سکان هدایت تیم کریستال پالاس را بر عهده گرفته، دوران مربیگری خویش را به یک باشگاه مدیون است. بولتون وندررز همان باشگاهی بوده که هویت مربیگری الردایس در آن شکل گرفت و حتی محل سکونت اصلی اش هنوز در بولتون است که فاصله زیادی با شهر منچستر ندارد. سم الردایس هنوز با تیم کریستال پالاس طعم پیروزی را نچشیده و شاید برای کسب نخستین برد مجبور به غلبه بر بولتون باشد. الردایس به عنوان بازیکن طی دو مقطع متفاوت 200 بار پیراهن بولتون را بر تن کرد و 8 سال نیز روی نیمکت این تیم نشست.

بهترین دوران باشگاه بولتون طی چند دهه اخیر با سم الردایس رقم خورد ولی پس از جدایی وی، باشگاه بولتون به روزگار بدی دچار شد. سم بزرگ علی رغم بستن قرارداد 10 ساله با باشگاه بولتون مجبور شد که در سال 2007 به علت اختلاف با فیل گارتساید رئیس این باشگاه از سمت خود استعفاء بدهد. به هر حال بازگشت الردایس به ورزشگاه ماکرون (ریباک سابق) و تقابل با بولتون یکی از جالب ترین نکات دور سوم جام حذفی است. بولتون اکنون تحت هدایت فیل پارکینسون علی رغم مشکلات مالی فراوان، در رده دوم لیگ یک (دسته سوم فوتبال انگلیس) حضور دارد.

سقوط آزاد چکش ها

شاید کمتر کسی تصور چنین باخت سهمگینی را برای تیم وستهم یونایتد در مخیله خویش می پروراند. منچستر سیتی در نخستین بازی از دور سوم جام حذفی توانست در همان نیمه اول کار تیم میزبان را تمام کند. فستیوال گل های سیتیزن ها با ضربه پنالتی یحیی توره آغاز شد تا او هر 13 پنالتی اش برای سیتی طی چند فصل اخیر را تبدیل به کرده باشد. شوک بزرگ به وستهم ظرف چند دقیقه انتهای نیمه نخست وارد شد وقتی که گل به خودی هاوارد نوردوایت نروژی مصداق بارز ضرب المثل «خودکشی از ترس مرگ» بود. گل سوم فقط دو دقیقه پس از این گل به خودی، به ثمر رسید تا داوید سیلوا زننده تیر خلاص بر پیکر چکش ها باشد.

شاید هیچ چیز نمی توانست به اندازه گلزنی سرخیو آگوئرو و البته جان استونز موجب خوشحالی پپ گواردیولا شود. این مربی اسپانیایی ترجیح داد تا از ویلی کابایرو درون دروازه استفاده کند و فرصت استراحتی به دروازه بان تحت فشار شیلیایی یعنی کلودیو براوو بدهد. بازگشت پابلو زابالتا و جان استونز به ترکیب اصلی سیتیزن ها جالب توجه بود.

اسلاون بیلیچ نیز از سوفین فقولی و اندی کارول در ترکیب اصلی استفاده کرد در حالی که دیمیتری پایت را روی نیمکت نشاند. با این شکست، حسرت هواداران وستهم در فتح جام حذفی از سال 1980 به بعد، مجدداً تمدید شد.

تقابل تازه واردها در هال

مارکو سیلوا سرمربی جدید هال سیتی و جایگزین مایک فیلان است. مراسم معارفه او به تازگی در زمین تمرین باشگاه هال سیتی برگزار شد. این مربی پرتغالی نه تنها دوست صمیمی ژوزه مورینیو است بلکه به قول خانم لوئیز تیلور، از لحاظ ظاهری نیز چهره ای بین مورینیو و فیگو دارد اما مارکو سیلوا می گوید که علاقه به مقایسه شدن با مورینیو ندارد. سیوا پس از کارنامه نسبتاً موفق در اسپورتینگ و المپیاکوس، اکنون با هدف نجات هال سیتی از پرت گاه سقوط پا به این شهر کوچک و پایتخت فرهنگی بریتانیا در سال 2016 گذاشته است. به نظر می رسد که سیلوا با کمک واسطه مشهور پرتغالی یعنی ژرژ مندز به باشگاه هال سیتی توصیه شده و در نخستین گام باید با سوانسی در جام حذفی رو به رو شود.

وجه اشتراک سوانسی سیتی با هال سیتی در این بوده که قوها نیز به تازگی سرمربی خویش را تغییر داده و پس از برکناری باب بردلی آمریکایی، این بار نوبت پل کلمنت بود تا سومین مربی این فصل سوانسی لقب بگیرد. پل کلمنت ترجیح داد تا دستیاری کارلو آنچلوتی در بایرن مونیخ را رها کرده و سرمربیگری تیم قعر جدولی سوانسی را بپذیرد. کلمنت در فصل گذشته سرمربی داربی کانتی بود و نتایج خوبی گرفت ولی پس از 7 بازی بدون برد، از سمت خود برکنار شد. او با قراردادی 2 سال و نیمه به سوانسی پیوست و در نخستین بازی نیز با همراهی یان کرتیس توانستند یک برد ارزشمند مقابل کریستال پالاس را در لیگ برتر جشن بگیرد. حال باید منتظر تقابل این دو مربی تازه وارد باشیم.

توپخانه توپچی ها آماده شلیک به پرستون

نام باشگاه پرستون نورث اند رقیب آرسنال در دور سوم جام حذفی برای علاقه مندان بسیار قدیمی فوتبال شناخته شده تر است. در حال حاضر سایمون گریسون هدایت تیم پرستون را بر عهده داشته و احتمالاً سیمون ماکیِنوک مهاجم تنومند دانمارکی و قرضی پالرمو به علاوه آیدان مک گیدی ستاره سابق سلتیک و بازیکن قرضی اورتون قادر به همراهی پرستون در این بازی دشوار خواهند بود. جالب این که 6 سال پیش هنگامی که گریسون هدایت تیم لیدز یونایتد را بر عهده داشت، پس از مسابقه با آرسنال به سراغ آرسن ونگر رفت و این دو مربی به مدت 20 دقیقه با یکدیگر درباره بازی صحبت کردند! می توان گفت طولانی ترین خوش و بش دو مربی در کنار زمین به گریسون و ونگر تعلق دارد!

بازگشت یاپ استم به اولدترافورد

شاید جالب ترین اتفاق دور سوم جام حذفی، تقابل تیم های منچستر یونایتد و ردینگ باشد. البته رویارویی این دو تیم به خودی خود شاید چندان جذابتی ندارد اما حضور یاپ استم هلندی روی نیمکت ردینگ بر جذابیت های این بازی خواهد افزود. استم سال های با شکوهی را در منچستر یونایتد تحت هدایت سر الکس فرگوسن سپری کرد اما به علت اختلاف و روابط بسیار سرد با فرگوسن مجبور به جدایی و یا اخراج محترمانه از اولدترافورد شد. او بعدها از روابط سرد خود با فرگوسن پرده برداشت و اخیراً گفته که هرگز در بازگشت به اولدترافورد برای هواداران یونایتد دست تکان نخواهد داد. با این اوصاف نباید منتظر استقبال گرمی از یاپ استم باشیم.

سایر نکات جالب دور سوم جام حذفی

باشگاه بارو از سال 2014 توسط پل کیسون خریداری شده و ورزشگاه اختصاصی این تیم فقط 4400 نفر گنجایش دارد. جالب این که برای اولین بار طی 3 سال اخیر، کلیه بلیت های ورزشگاه اختصاصی تیم بارو فروخته شد زیرا این تیم باید در یک مسابقه حساس جام حذفی به مصاف راچدیل برود. برای این تیم غیر لیگی حضور در دور سوم جام حذفی یک افتخار است. آنها 45 سال در مسابقات منطقه ای بازی می کنند و تحت هدای پل کاکس پس از 26 بازی پیاپی، در نخستین بازی خود در سال نو متحمل شکست شدند.

استوربریج پایین ترین تیم از لحاظ دسته و رتبه در لیگ های فوتبال انگلیس می باشد که توانسته به دور سوم جام حذفی راه یابد. آنها باید به میهمانی ویکامب وندررز بروند که این بازی، بزرگ ترین مسابقه تاریخ باشگاه استوربریج محسوب می شود! این باشگاه کاملاً محلی بوده و تماشاگرهایش غالباً به علت نسبت خانوادگی با بازیکن های استوربریج، رنج سفر به ورزشگاه آدامز پارک را متحمل خواهند شد. در بین بازیکن های استوربریج افرادی با مشاغل مختلف همچون رئیس بانک، معلم و مربی خصوصی ورزش مشاهده می شوند در حالی که مربی این تیم در صنایع غذایی فعالیت می کند!

تقابل ساتن یونایتد با ویمبلدون نیز یادآور رویارویی این دو تیم در فصل 89-1988 است که تیم کوچک ساتن توانست ویمبلدون را حذف کند. این بازی از آن جهت در تاریخ ثبت شد که ویمبلدون در فصل پیش از آن توانسته بود با شکست 2-1 لیورپول، قهرمان جام حذفی شود ولی ساتن توانست در دور سوم جام حذفی، تیم ویمبلدون مدافع عنوان قهرمانی را حذف و به یک افتخار تاریخی دست یابد. حال فرصت انتقام برای ویمبلدون فرا رسیده است. باشگاه ویمبلدون پس از انحلال و تشکیل مجدد در سال 2002، نخستین مسابقه رسمی اش با نام جدید باشگاه را در مقابل همین تیم ساتن یونایتد انجام داد.

رویارویی تیم های برنتفورد و ایستلی نیز از یک حیث جالب توجه است زیرا مارتین آلن سرمربی تیم ایستلی موفق شده بود در سال های 2005 و 2006 تیم برنتفورد را به مرحله پنجم جام حذفی برساند و اکنون می بایست در مقابل تیم سابق خود در همین مسابقات به میدان برود. جام حذفی همواره برای مارتین آلن خاطرات جالبی به همراه داشته زیرا پسر عموی وی یعنی پل آلن نیز جوان ترین بازیکنی بود که در فینال جام حذفی در ورزشگاه ومبلی به میدان رفت که این اتفاق در سال 1980 و هنگامی رخ داد که او پیراهن وستهم را بر تن می کرد. همچنین کلایو آلن یکی دیگر از پسر عموهایش در جام حذفی 1982 با پیراهن QPR در مقابل تاتنهام قرار گرفت.

اگر چه مسابقه تیم های بریستول سیتی و فلیتوود تاون برای ما جذابیت خاصی ندارد اما حضور دِوانته کول پسر اندی کول در این بازی جالب توجه است. وقتی که دِوانته یک ساله بود، پدرش یعنی اندی کول برای اولین بار در سال 1996 به قهرمانی جام حذفی به همراه منچستر یونایتد دست یافت و دومین جشن قهرمانی او در جام حذفی به همان سال رؤیایی یونایتد یعنی 1999 مربوط می شود. جالب این که دِوانته کول بازیکن فلیتوود در مقابل تیمی به میدان می رود که پدرش پیش از به دنیا آمدن وی، مدتی در آن بازی می کرد. پسر اندی کول تحت نظر اووه راسلر در فلیتوود کار می کند و در دور دوم جام حذفی نیز دو گل به ثمر رساند.

تقابل واتفورد با برتون آلبیون نیز جالب توجه است زیرا واتفورد از سال 2003 به بعد توانسته سه بار به مرحله نیمه نهایی جام حذفی راه یافته ولی زنبورها طی 8 بازی اخیر خود فقط یک بار طعم برد را چشیده اند. شاگردان والتر ماتزاری چاره ای جز شکست برتون ندارند و جالب این که هدایت برتون بر عهده نایجل کلاف پسر برایان کلاف مربی فقید و افسانه ای ناتینگام فارست است.

محمدرضا شعاعی

(گردآوری از گاردین)

4464