پیوند فوتبال و سنت ها؛ «باکسینگ دی» رکن جدا نشدنی فوتبال جزیره

پیوند فوتبال و سنت ها؛ «باکسینگ دی» رکن جدا نشدنی فوتبال جزیره

وبسایت رسمی برنامه نود - در تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، مسابقات فوتبال در انگلیس به اوج می رسد در حالی که تیم های باشگاهی سایر کشورها در تعطیلات به سر می برند. به راستی فلسفه برگزاری فشرده مسابقات فوتبال انگلیس در ایام تعطیل سال نو چیست؟

به گزارش وبسایت نود، فوتبال در بریتانیا بر خلاف سایر کشورهای اروپایی نه تنها در ایام کریسمس تعطیل نمی شود، بلکه به اوج خود رسیده و معمولاً نتایج تیم ها تا پایان کریسمس بسیار مهم است. برگزاری مسابقات لیگ برتر در روز 26 دسامبر موسوم به «Boxing Day» یک سنت با قدمتی بیش از 100 سال بوده که تبدیل به یک جزء لا ینفک از فرهنگ فوتبال جزیره شده است.

تاریخچه Boxing Day

روز 26 دسامبر یا «Boxing Day» در بسیاری از کشورها تعطیل بوده و توسط ملکه ویکتوریا در قرن نوزدهم بنا نهاده شد. وجه تسمیه این روز به این دلیل بود که تاجران جعبه (Box) هدایای کریسمس خود را جمع آوری کرده تا در طول سال از آنها در کارهای خیریه استفاده کنند. در کشور ایرلند به این روز اصطلاحاً «روز سن استیفن» می گویند.

ارتباط بین Boxing Day و فوتبال در بریتانیا

اما رابطه بین Boxing Day و فوتبال به بیش از 100 سال قبل مربوط می شود. دو باشگاه اف.سی شفیلد و هالام به ترتیب به عنوان قدیمی ترین و دومین باشگاه قدیمی دنیا برای اولین بار یک مسابقه را در این روز برگزار کردند. این سنت برای اولین بار توسط اتحادیه فوتبال انگلیس در نخستین فصل برگزاری مدون مسابقات در فصل 89-1888 پا گرفت. در آن فصل فقط 22 بازی در برنامه مسابقات بود که یکی از این بازی ها در Boxing Day بین تیم های پرستون نورث اند و دربی کانتی برگزار و با برتری 5-0 پرستون خاتمه یافت. از آن پس، سنت برگزاری مسابقات لیگ انگلیس در این روز تبدیل به یک سنت همیشگی شد.

کریسمس روزهایی است که تعطیلی برقرار بوده و اغلب مردم در خانه به همراه خانواده خویش هستند ولی فوتبال همواره از این قاعده مستثنی بوده و تا دهه 1950 میلادی، مسابقات فوتبال به طور سنتی در روز کریسمس برگزار می شد. در سال هایی که هنوز پخش تلویزیونی مسابقات رونق نداشت، مردم شال و کلاه کرده و در روز کریسمس برای تماشای فوتبال به ورزشگاه ها می رفتند. حتی با کمترین فاصله، هفته بعدی مسابقات نیز برگزار می شد اما با گلایه مربیان مدرن تر، به تدریج فشردگی برنامه بازی ها کاهش یافت.

در طول سال های دهه 1950 بود که به تدریج سنت برگزاری بازی در روز کریسمس تغییر کرد. افزایش جمعیت و کمبود وسایط نقلیه عمومی برای حضور تماشاگران در ورزشگاه طی روز تعطیل کریسمس موجب ناراحتی هواداران فوتبال از نوع برنامه ریزی مسابقات در این روز شد و به همین دلیل، در فصل 58-1957 مسئولان اتحادیه فوتبال انگلیس تصمیم گرفتند که به جای روز کریسمس، مسابقات در Boxing Day برگزار شود.

نحوه برنامه ریزی مسابقات در Boxing Day

مسئولان برگزاری مسابقات سعی می کنند که مسابقاتی را در فهرست بازی های Boxing Day قرار بدهند که تا حد امکان از نظر مردم جذاب بوده و موجب گرد هم آمدن دوستان و خانواده کنار یکدیگر در این روز باشد یا با اشتیاق بیشتری راهی ورزشگاه شوند. مسئولان کمیته مسابقات اتحادیه فوتبال انگلیس سعی می کنند که بازی های Boxing Day طوری برنامه ریزی شود تا باشگاه ها حتی الامکان کمترین مسافت طی شده برای برگزاری بازی طی Boxing Day را داشته باشند هر چند که نمی توان برنامه بازی های 92 تیم انگلیسی را آن قدر ایده آل چید که هیچ تیمی مجبور به انجام یک مسافرت طولانی در Boxing Day نشود.

معمولاً دربی های بزرگ در این روز چیده نمی شوند تا کشمکش ها بین هواداران به ویژه در مرکز شهر ایجاد نشده و در روز عید، التهاب بین تماشاگران به وجود نیاید. تیم هایی که در Boxing Day میهمان باشند، در روزهای تعطیلی کریسمس و سال نو از امتیاز میزبانی برخوردار بوده و معمولاً از حضور بیشتر تماشاگر در این ایام، سود مالی خوبی نصیبشان می شود.

کدام تیم ها بیشترین مسافت را در Boxing Day امسال طی کرده اند؟

طولانی ترین سفر تیم های لیگ برتری در Boxing Day امسال به وستهم یونایتد اختصاص یافت که مجبور شدند 231 مایل سفر کرده و از لندن به ولز برود. البته این سفر برای چکش ها بسیار خوش یُمن بود و آنها با بهترین برد در این فصل به خانه برگشتند. کوتاه ترین سفر را کریستال پالاس انجام داد که از جنوب لندن به شمال این شهر رفت تا با واتفورد دیدار کند.

بیشترین مسافت طی شده توسط تیم ها در بازی های Boxing Day سال 2016 عبارتند از:

سوانسی-وستهم یونایتد 231 مایل

منچستر یونایتد-ساندرلند 145 مایل

لستر سیتی-اورتون 123 مایل

آرسنال-وست بروم 121 مایل

چلسی-بورنموث 103 مایل

فرد نیتان از Sun

4464