طوفان اشپیگل درباره فساد مالی در بوندس لیگا؛ شاعران شعرهای کثیف

طوفان اشپیگل درباره فساد مالی در بوندس لیگا؛ شاعران شعرهای کثیف

وبسایت رسمی برنامه نود – دوازده روزنامه معتبر فوتبال اروپا در پرونده ای موسوم به "فوتبال لیکس" به افشاگری در مورد فساد در فوتبال اروپا پرداخته اند.

به گزارش وبسایت نود، فوتبال یک تجارت میلیارد دلاری است و یکی از بخش های اصلی این صنعت را می توان وکالت یا همان "دلالی" دانست. برای بازیکنان بحث هایی مثل تمدید قرارداد بیش از حد طولانی و خسته کننده است. آنها همیشه در کنار بازیکنان هستند، برایشان ویلا می خرند، تفریحاتشان را مدیریت می کنند و حتی گاهی به پیغامهایشان در واتسپ جواب می دهند. در پنج سال اخیر اما درآمد آنها به شکل چشمگیری افزایش یافته است. در سال 2015 وکلای بازیکنان در انگلیس و آلمان بیش از 370 میلیون یورو از باشگاه ها دریافت کردند. در حال حاضر بیش از 6400 وکیل فوتبال در دنیا مشغول  کار هستند.

در تابستان گذشته پل پوگبا با 105 میلیون یورو از یوونتوس به منچستر یونایتد پیوست و تبدیل به گرانقیمت ترین بازیکن تاریخ فوتبال شد. در این انتقال مینو رایولا، وکیل وی 27 میلیون یورو دریافت کرد. البته پوگبا تنها موکل پولساز رایو در تابستان گذشته نبود بلکه این وکیل سرشناس با انتقال ایبراهیموویچ و مخیتاریان به یونایتد هم درآمد خوبی کسب کرد. در روزهای اخیر اخباری در مورد درآمد شش میلیونی کروس از تمدید قراردادش و درآمد 16 میلیونی وکلای بیل برای انتقال 101 میلیونی اش از تاتنهام به رئال مادرید منتشر شده است.

اشپیگل در گزارشی ویژه سراغ بازیکنان حاضر در بوندسلیگا در سالهای اخیر رفته و درآمد نجومی وکلایشان را مورد بررسی قرار داده است.

درکسلر ملی پوش المانی که فرصت حضور در یورو را هم پیدا کرد، در سال 2013 و در زمان حضورش در شالکه وکالتش را به راجر ویتمن سپرد. ویتمن که شرکت نقل و انتقالاتی "روگون" را تحت اختیار خود دارد، سالها در تجارت فوتبال آلمان بوده است. او شبکه ای بین المللی در نقل و انتقالات بازیکنان دارد و با توجه به تجربه اش و رابطه خوبی که با باشگاه هایی نظیر شالکه، هوفنهایم و ولفسبورگ دارد، در تصمیم های باشگاه ها در مورد نقل و انتقال بازیکنان نقش مهمی ایفا کرده است.

درکسلر در آن زمان 19 ساله بود و مشتریان مهمی از میان باشگاه های بزرگ اروپا داشت. ویتمن به توانایی های این بازیکن واقف بود و به همین خاطر تلاش کرد تا بهترین قرارداد ممکن را برای خودش و موکلش مهیا کند. روگون از شالکه برای تمدید قرارداد درکسلر 1.2 میلیون یورو دریافت کرد و برای هر سال ماندنش 450 هزار یورو. از سویی 15 درصد حق انتقال درکسلر در آینده هم در اختیار این شرکت قرار گرفت. شالکه از تمدید قرارداد این ستاره به اندازه یک قهرمانی خوشحال بود و حتی در بنری بزرگ برای دورتموند کری خواندند: حالا شما رئیس هستید اما ما رئیس آینده را در اختیار داریم. اما برنده واقعی این قرارداد راجر ویتمن بود. در آگوست 2015 درکسلر با مبلغ 36 میلیون یورو راهی ولفسبورگ شد که از این مبلغ 5.4 میلیون یورو به وکیلش یعنی ویتمن رسید. این مبلغ را باید به درآمد هفت میلیون یورویی شرکت روگن از تمدید قرارداد یک بازیکن 19 ساله اضافه کرد.

به احتمال زیاد هیچ کس در دنیای فوتبال حتی اسم کوین فریسن بیچلر را هم نشنیده است. این بازیکن اتریشی که حتی در تیم رزروهای بایرن مونیخ هم جایی نداشت و در لیگ دسته چهار در بازی مقابل بوخباخ عملکردی ضعیف از خود ارائه داده بود در 28 آوریل 2014 راهی بنفیکا شد. باشگاه پرتغالی در همان تابستان او را به تیم لچیا گدانسک لهستان فرستاد. تیمی که رابطه خوبی با ویتمن، وکیل درکسلر داشت.  روگون برای این انتقال یک میلیون یورو دریافت کرد. دیگر تجارت مهم ویتمن را می توان انتقال گوستاوو از بایرن به ولفسبورگ دانست که شرکت روگون برای این انتقال در سال 2013 مبلع 1.2 میلیون یورو نقد به علاوه سالانه 300 تا 350 هزار یورو دریافت کرد.

چیچاریتو یکی از روش های نسبتا عجیب باشگاه لورکوزن در نقل و انتقال بازیکن این است که این باشگاه به کاغذبازی اداری  اهمیت ویژه ای می دهد. در حقیقت تمامی تماس ها با ایجنت ها باید به صورت کاغذی، ایمیل یا تماس تلفنی ثبت شده باشد تا هیچ تخلف یا اشتباه قانونی صورت نگیرد.  شاید این روش وقت گیر باشد اما مزیت هایی هم دارد، "ادواردو هرناندز اپلبام" بهتر از هر کسی این را می داند. وکیل چیچاریتو در شهر تگزاس فعالیت می کند. وکیل چیچاریتو کار انتقال وی به لورکوزن را با 9 تماس تلفنی، دو ایمیل و هفت جلسه شخصی با بازیکن و نمایندگان باشگاه آلمانی نهایی کرده است. شرکت اپلبام از این انتقال 1.5 میلیون یورو دریافت کرده است. با توجه به این که کل مذاکرات در یازده روز صورت گرفته به نظر می رسد که درآمد وی خوب بوده است.

کریستف کرامر در جام جهانی 2014 ، یواخیم لوو ورود هر گونه افراد ناشناس به محل اقامت تیمش در باهیا را ممنوع کرده بود اما رنه فوم بروخ، وکیل کریستف کرامر روش جالبی پیدا کرد: او در جلسه ای مخفیانه در نزدیکی کمپ، با اینبازیکن دیدار کرد و در مورد تمدید قراردادش با لورکوزن صحبت کرد. در نهایت کرامر در لورکوزن ماند اما به مونشن گلادباخ قرض داده شد. این وکیل به نزدیکانش گفته که کرامر نگران بوده که خبر این جلسه به گوش لوو برسد و برایش دردسرساز شود هر چند که این اتفاق رخ نداد. این جلسه پیش از بازی مرحله یک هشتم مقابل الجزایر انجام شد.

کریم بالعربی بالعربی، مهاجم ملی پوش لورکوزن اولین بازی ملی خود را در اکتبر 2014 انجام داد و چهار ماه بعد قراردادش را تمدید کرد. کونستانتین لیولیس وکیل این بازیکن مثل همه قراردادهای باشگاه آلمانی با کاغذبازی رسمی کار را به نتیجه رساند: یازده تماس تلفنی، دو ایمیل، یک نامه و 9 جلسه که دو تا از آنها کاری نبودند. لیولیس برای تمدید قرارداد 3.5 میلیون یورو دریافت کرد. وکیل بالعربی برای تمدید قرارداد بیل برای هر فصل با لورکوزن تا سال 2020 مبلغ 495 هزار یورو دریافت می کند. این شرکت همچنین 15 درصد دستمزد و پاداش های بالعربی را هم دریافت می کند.

گوندوگان عرفان، پدر ایلکای گوندوگان تجارت خوبی را در سال 2013 با پسرش انجام داد. این بازیکن از رئال پیشنهاد داشت اما در نهایت قراردادش را با دورتموند تمدید کرد، مسئله که سود خوبی را نصیب پدرش عرفان کرد. پدر گوندوگان برای این که هافبک ترکیه ای – المانی را برای ماندن در دورتموند مجاب کند، دو قسط چهارصد هزار یورویی دریافت کرد اما او در سال 2014 به محض امضای قرارداد 3.15 میلیون یورو دریافت کرد.

نالدو وکیل بازیکن برزیلی در سال 2009 برای تمدید قرارداد با وردبرمن 600 هزار یورو دریافت کرد.نالدو در تابستان 2005 به برمن ملحق شد که در دوران حضورش در این تیم وکلای سوئیسی، صربستانی و مونته نگرویی داشته که همه آنها از قراردادش درآمد داشته اند. یکی از مسائل مهم در مورد قرارداد این است که هویت دقیق موکلان وی مشخص نیست و حتی پیگیری ها از باشگاه وردربرمن هم جواب دقیقی نداشته است.

1140