قراردادهای غیرقانونی در فوتبال پایه: از وعده های عجیب به پدیده پرتغال تا کشف استعداد توسط پورتو

قراردادهای غیرقانونی در فوتبال پایه: از وعده های عجیب به پدیده پرتغال تا کشف استعداد توسط پورتو

وبسایت رسمی برنامه نود – نقل و انتقال در رده های پایه در حال حاضر یکی از مهمترین تجارت های دنیای فوتبال است.

به گزارش وبسایت نود، رئال مادرید و اتلتیکو مادرید، دو غول فوتبال جهان در حال حاضر به علت تخلف در خرید بازیکن در رده های پایه تا سال 2017 حق خرید بازیکن ندارند. دو تیم در خرید بازیکنان نوجوان قوانین فیفا را نقض کردند و به همین خاطر یک سال از خرید بازیکن محروم شدند. برای فیفا مسئله بازیکنان نوجوان خیلی مهم است. در حقیقت بازیکنان زیر 18 سال حق عوض کردن کشورشان برای ملحق شدن به تیمی دیگر را ندارند. البته برای کشورهای اروپایی استثنا وجود دارد و بازیکنان بالای 16 سال می توانند بین کشورهای مختلف جا به جا شوند به شرطی که والدینشان هم (به دلایلی به جز فوتبال) مهاجرت کنند.

در سال 2015 حدود 2716 نقل و انتقال بازیکنان نوجوان به فیفا اعلام شد که 14 درصد آنها غیرقانبل قبول دانسته شد. مهمترین این موارد را مرور می کنیم.

ژائو ویرجینیا به انگلیس کوچ کرد ژائو ویرجینیا در سن 15 سالگی نگاه آرسنال را به خود جلب کرد. ویرجینا دروازه بان آکادمی اسپورتینگ لیسبون بود. برای این که مشکل انتقال وی حل شود، ماتئو کای، نماینده شرکت نقل و انتقالاتی دوین در لندن وارد میدان شد. با توجه به آن که این بازیکن زیر 16 سال بود حق ثبت قانونی قراردادش وجود نداشت و به همین خاطر این بازیکن تا سن 16 سالگی با آرسنال قرارداد بست و پس از آن قرارداد رسمی را امضا کرد. با توجه به قوانین، وکلای بازیکنان نوجوان حق کسب درآمد از نقل و انتقالات را ندارند اما شرکت دوین پنج درصد دستمزد ماهانه ویرجینا را دریافت کرد.

بروما، پسر طلایی خانواده در اکتبر 2010 و پیش از آن که بروما 16 ساله شود جنگ سرد در فوتبال پرتغال آغاز شد. کاتیو بالده، دایی و مشاور رسمی بروما بود اما یک وکیل دیگر با مادر بروما تماس گرفت تا راه انتقالش به منچسترسیتی را هموار کند. مادر بروما قرار بود برای این انتقال 100 هزار یورو دریافت کند. 50 هزار یورو به برادر این بازیکن می رسید و 50 هزار یورو هم به پدرخوانده اشت. در همین اثنا، بروما پیامکی از طرف وکیلی دیگر دریافت کرد:"بروما، به مادرت بگو که صد هزار یورو همین الان و صد هزار یورو پس از بستن قرارداد به او می دهم. منتظر تماسش هستم." بروما اما قراردادش را با اسپورتینگ تمدید کرد. وکیل اصلی این بازیکن که دائی اش بود هم ده درصد حق انتقال وی در آینده را در اختیار گرفت.

پورتو و قرارداد غیرقانونی پورتو هر چند که به عنوان یکی از بازیکن ساز ترین تیمهای فوتبال اروپا شناخته می شود اما در عین حال در صید پدیده ها هم هنرمند بوده است.در روز 18 دسامبر 2012 ، پورتو قراردادی را با یک شرکت هنگ کنگی به نام RAMP امضا کرد. این شرکت باید تا سه سال استعدادهای فوتبال آفریقا را کشف و به پورتو معرفی می کرد. در صورتی که این بازیکن با پورتو قرارداد می بست، شرکت هنگ کنگی یک چهارم حق انتقال وی را در اختیار می گرفت.

1140