مربع مخوف گلادیاتورهای رم در بازی تاج و تخت!

مربع مخوف گلادیاتورهای رم در بازی تاج و تخت!

وبسایت رسمی برنامه نود - آ.اس رم تیم محبوب پایتخت ایتالیا توانسته در فصل جاری سری آ نتایجی فرای حد تصور بگیرد. شاگردان لوچانو اسپالتی هفته گذشته با غلبه بر تیم آماده میلان قدرت خویش را به رخ حریفان کشیدند. اگر جالوروسی پس از سال ها به دنبال قهرمانی سری آ است، چاره ای جز عرض اندام مقابل یوونتوس ندارد. در ایستگاه هفدهم سری آ، هواپیمای رمی ها در فرودگاه تورین به زمین نشست تا همگان بی صبرانه در انتظار برگزاری سرنوشت ساز ترین مسابقه نیم فصل اول سری آ بین تیم های یوونتوس و رم باشند.

به گزارش وبسایت نود، رم در فصل جاری یک تیم هجومی نشان می دهد که به دنبال ارائه فوتبال شناور و تماشاگر پسند است. شاگردان اسپالتی در اغلب بازی ها گل های زیادی می زنند و یا حداقل حملات متعددی را روی دروازه حریفان تدارک می بینند. فلسفه لوچانو اسپالتی همان فلسفه ای است که زدنیک زمن در باشگاه رم پیاده می کرد. اسپالتی اعتقاد زیادی به بازی هجومی دارد و حتی در آستانه مسابقه دشوار با یوونتوس در ورزشگاه اختصاصی این حریف قدرتمند، مدعی شده که هرگز نباید بازیکنان رم به فکر دفاع مقابل یوونتوس باشند و تنها راه برای توقف یوونتوس، ارائه یک فوتبال تهاجمی خواهد بود.

اسپالتی برای پیاده کردن ایده های هجومی اش، از ابزار خوبی برخوردار است. شایستگی بیش از پیش رم هنگامی به اثبات رسید که شاگردان اسپالتی در هر دو بازی اخیر سری آ مقابل دو تیم قدرتمند یعنی لاتزیو و میلان ضمن ارائه یک بازی بسیار خوب، به پیروزی دست یافتند. وقتی که در تابستان گذشته میرالم پیانیچ راهی تورین شد، کمتر کسی فکر می کرد که رم یارای رقابت با یوونتوس در فصل جاری را داشته باشد اما همه آن پیش بینی ها نادرست از آب در آمد.

نقطه قوت رم در خط حمله کوبنده این تیم است که عملاً مدافعان حریف را آچمز کرده و هیچ حق انتخابی برای آنها در مقابل حملات متعدد و متنوع خویش باقی نمی گذارد. ادین ژکو، محمد صلاح، فرانچسکو توتی، دیگو پروتی و رجا نائینگولان مهم ترین عناصر تهاجمی جالوروسی هستند. از بدشانسی بزرگ رم، شاید محمد صلاح به علت مصدومیت قادر به حضور در بازی مقابل یوونتوس نباشد اما جانشین های وی یعنی استفان الشعراوی و خوان مانوئل ایتوربه را نیز نباید دست کم گرفت.

وقتی که ادین ژکو به ازای 27 میلیون پوند در ژانویه 2011 از وولفسبورگ به منچستر سیتی پیوست، آرزو داشت که تبدیل به یک مارکو فان باستن جدید شود زیرا از کودکی علاقه فراوانی به این اسطوره هلندی داشت. ادین ژکو بوسنیایی طی 111 بازی برای گرگ ها، 66 گل زد و با تکیه بر سرعت، قدرت و تکنیک خوبی که دارد، یک مهاجم نوک کلاسیک در حد کلاس بالای جهانی محسوب می شود. او طی 4 فصل و نیم در منچستر سیتی فقط 72 گل زد و هرگز تبدیل به یک مهاجم ایده آل با توجه به معیارهای لیگ برتر نشد اما پس از جدایی از سیتی در آگوست 2015 و حضور در آ.اس رم مجدداً به روزهای اوج خویش بازگشت. مهاجم ملی پوش بوسنیایی به ویژه در فصل جاری یکی از ارکان جالوروسی بوده و یک زوج مخوف را با محمد صلاح تشکیل داده است. ترکیب ژکو و صلاح در حقیقت یک تلفیق از تکنیک ناب صلاح، فیزیک قوی و شم گلزنی ناب ژکو می باشد.

ادین ژکو در اوایل دوران حضور خویش در رم چندان موفق نبود و حتی 12 ساعت پیاپی درون زمین موفق به گلزنی نشد تا برخی هواداران رم به وی لقب Edin Cieco بدهند که در زبان ایتالیایی به معنای «ادین کور» است. رم برای فتح اسکودتو ابتدا باید یوونتوس را پس از 24 برد متوالی خانگی، در تورین متوقف کند تا شاید در ادامه فصل مانع ششمین اسکودتوی پیاپی گوره خرها شود.

وقتی که رم در سال 2001 تحت رهبری فابیو کاپلو به آخرین قهرمانی خویش در سری آ دست یافت، زوج مخوف فرانچسکو توتی و گابریل باتیستوتا را در اختیار داشت اما پس از گذشت 24 سال، هر چند توتی کبیر هنوز هم پیراهن قرمز و زرد را بر تن می کند، اما دیگر نمی توان گفت که رم روی کاکل او می چرخد. حضور توتی در جمع یاران رم بیشتر از لحاظ روحی و انگیزشی تأثیرگذار بوده ولی درون زمین مربع قدرت جالوروسی یعنی پروتی، نائینگولان، ژکو و صلاح هستند که ضربان قلب رم را تنظیم می کنند و البته کمی عقب تر، دانیله ده روسی یا کوین استروتمن رابط بین خط حمله و خط دفاعی رم هستند.

ژکو 30 ساله طی 16 بازی در فصل جاری سری آ، 12 گل برای رم به ثمر رسانده و یکی از امیدهای هواداران تیفوسی جالوروسی برای پایان دادن به حسرت 16 ساله در مسیر فتح سری آ است. ژکو به تازگی در مصاحبه با نشریه ایتالیایی کوریره دلا سرا عنوان کرده که اسپالتی از او خواسته تا شیطنت و خشونت بیشتری را چاشنی کار خود بکند که در ایتالیا به این نوع بازیکن ها، اصطلاحاً cattivo می گویند. ژکو با قد بلند و قدرت بدنی ناشی از هیکل درشت خویش توانسته مکمل خوبی برای صلاح باشد که قدی کوتاه داشته اما از تکنیک ناب و قدرت پا به توپ کم نظیری برخوردار است.

پشت سر این ژکو و صلاح دو بازیکن بسیار خوش فکر و خوش نقش یعنی دیگو پروتی و رجا نائینگولان حضور دارند. به جز ژکو که به تنهایی 12 گل در سری آ به ثمر رسانده، سه عنصر هجومی دیگر تیم رم یعنی نائینگولان، پروتی و صلاح به ترتیب 3، 5 و 8 گل (مجموعاً 16 گل) زده اند. رم بهترین خط حمله سری آ را تا پایان هفته شانزدهم با 36 گل زده در اختیار دارد که 28 گل توسط همین مربع مرگبار جالوروسی به ثمر رسیده است.

یکی از دلایل موفقیت رم در این فصل، توازن خوب بین امور تهاجمی و امور تدافعی است. اگرچه خط دفاعی رم بهترین عملکرد را در سری آ نداشته ولی آنها یکی از بهترین خطوط دفاعی ایتالیا در حال حاضر هستند. اگر همین چند ماه پیش به یک هوادار رم می گفتند که این تیم یک مدعی جدی برای فتح اسکودتو است، شاید به راحتی باور نمی کرد.

نکته جالب درباره مسابقه حساس تیم های یوونتوس و رم این است که اغلب محافل فوتبالی در ایتالیا علاقه دارند تا رم مقابل یوونتوس پیروز شده و رقابت بیشتری برای قهرمانی سری آ به وجود بیاید. حتی پائولو دیبالا نیز در یک مصاحبه گفت که «همه ایتالیا خواستار شکست یوونتوس است!» و روزنامه ایتالیایی گاتزتا دلو اسپورت نوشت که «آیا چیزی به نام آنتی یووه وجود دارد؟».

محمدرضا شعاعی

4464