اسطوره فوتبال رومانی به پولشویی یک میلیون یورویی متهم شد

اسطوره فوتبال رومانی به پولشویی یک میلیون یورویی متهم شد

وبسایت رسمی برنامه نود - نام گئورگی هاجی، اسطوره فوتبال رومانی و بازیکن سابق بارسلونا و رئال مادرید هم در جمع بازیکنانی که در پرونده "فساد در فوتبال" یا "فوتیال لیکس" توسط دوازده نشریه معتبر فوتبال اروپا مورد بررسی قرار می گیرد، مطرح شده است.

به گزارش وبسایت نود، نشریه رومانیایی "بلک سی" گزارش داد که هاگی مبلغ یک میلیون یورو از انتقال کریستین مانئا، پدیده 19 ساله فوتبال رومانی را به جیب خود زده و پولشویی کرده است.  مانئا که لقب " مارادونای کارپات" را به خود اختصاص داده در روز 31 می 2014 در سن 16 سالگی اولین بازی ملی خود را انجام داد. این بازیکن فقط پنج بازی برای تیم باشگاهی خود یعنی ویتورول انجام داده بود، تیمی که هاجی یکی از سهامداران است و حضورش در یک بازی ملی آن هم با چنین تجربه کمی یک شگفتی به نظر می رسید. اما نکته عجیب تر این بود که مانئا در روز 23 ژوئن 2014 با مبلغ 2.5 میلیون یورو از ویتورول رومانی به باشگاه آپولون لیماسول قبرس ملحق شد رقمی که در نوع خود عجیب به نظر می رسید چرا که در آن زمان قیمت مانئا حداکثر 300 هزار یورو تخمین زده می شد.

این قرارداد به صورت مخفیانه اعلام شد و هیچ اعلام رسمی در کار نبود. نکته مهمتر این جاست که یک ماه قبل از این قرارداد، تیم ویتورول که هاگی مدیریتش را به عهده دارد، قراردادی مرموز با یک شرکت پولشویی در مالت امضا کرده است. در حقیقت به نظر می رسد که حدود یک میلیون یورو از مبلغ این قرارداد توسط شرکت مالتی به نام " یت دیتو" پنهان شده است.  شرکت "یت دیتو" هیچ مدرک رسمی برای نقل و انتقال بازیکن در اختیار ندارد و وبسایتی در مورد آن معرفی نشده است. در زمان قرارداد آکادمی فوتبال هاجی 4.4 میلیون یورو بدهی داشت و به نظر می رسد که پولی از که از قبرس آمد به اسطوره فوتبال رومانی فرصت داد تا بدهی ها را بپردازد. در حقیقت تیم آپولون بر اساس قرارداد موظف شده بود که از 2.5 میلیون یورویی که برای مانئا پرداخت 40 درصدش را حواله مالت کند یعنی یک میلیون یورو . در زمان قرارداد حداکثر کمیسیونی که توسط یوفا برای واسطه ها تعیین شده بود 28 درصد رقم انتقال بود.

مانئا ترجیح داده که در مورد این مسئله صحبت نکند هر چند که هنوز 19 ساله است و جای زیادی برای پیشرفت ندارد. آکادمی هاجی در بیانیه ای اتهامات را تکذیب کرده است.

1140