گزارش جدید درباره دوپینگ در روسیه؛ هزار ورزشکار روس آلوده هستند!

گزارش جدید درباره دوپینگ در روسیه؛ هزار ورزشکار روس آلوده هستند!

وبسایت رسمی برنامه نود - بخش دوم گزارش کمیته مستقل بررسی پرونده دوپینگ سیستماتیک در ورزش روسیه منتشر شد.

به گزارش سایت نود، این کمیته که ریاست آن را پروفسور "ریچارد مک‌لارن" برعهده دارد پیش از آغاز رقابت‌های المپیک ریو اعلام کرد بررسی‌ها نشان می‌دهد دوپینگ در ورزش روسیه سیستماتیک است و پیشنهاد داد کاروان ورزش روسیه از المپیک ریو حذف شود. کمیته بین‌المللی المپیک این پیشنهاد را نپذیرفت و به فدراسیون‌های جهانی مجوز داد تیم‌های روس را از رقابت‌ها کنار بگذارند.

چند ماه بعد از انتشار اولین بخش از این گزارش، این کمیته که زیر نظر آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ و IOC فعالیت می‌کند، بخش دوم گزارش خود را منتشر کرد.

به گزارش AP در این گزارش جدید که به مراتب مفصل‌تر از بخش اول است، اعلام شده بیشتر از هزار ورزشکار روس در سال‌های اخیر درگیر پرونده دوپینگ بوده‌اند. براساس گزارش این کمیته، دولت روسیه و وزارت ورزش این کشور حداقل از سال 2012 دوپینگ سیستماتیک را در برنامه‌های خود داشته‌اند و بسیاری از مدیران ارشد ورزش و دولت این کشور درگیر این پرونده هستند.

در بخشی از این گزارش آمده پزشکان معتمد وزارت ورزش روسیه برای مخفی کردن دوپینگ ورزشکاران این کشور در شیوه‌های عجیبی مثل ریختن دانه قهوه در نمونه‌ها استفاده کرده‌اند.

کمیته مستقل بررسی پرونده دوپینگ سیستماتیک در ورزش روسیه همچنین تایید کرد برخی مقامات WADA هم در این پرونده به روسیه کمک کرده‌اند.

در این گزارش مشخص شد که هزار ورزشکار در 30 رشته در پرونده دوپینگ در روسیه دخالت داشته‌اند. در این میان 600 ورزشکار از ورزش‌های تابستانی و 90 نفر نیز از ورزش های زمستانی بوده‌اند، ضمن اینکه مدال‌آوران المپیک 2012 لندن، یونیورسیاد 2013 در کازان، مسابقات جهانی دوومیدانی در سال 2013 و بازی‌های المپیک زمستانی 2014 سوچی در این پرونده حضور دارند، هر چند که نامی از آنها برده نشده است.

وزارت ورزش روسیه با انتشار بیانیه‌ای این گزارش را زیر سوال برد و آن را سیاسی خواند.

کمیته بین‌المللی المپیک هم با انتشار گزارشی اعلام کرد تمام نمونه‌هایی که از ورزشکاران روسیه در المپیک لندن و ریو گرفته شده یک بار دیگر بررسی خواهد شد. IOC همچنین اعلام کرد 254 نمونه باقی مانده از المپیک زمستانی سوچی دوباره بررسی شده و نتیجه آزمایش مجدد روی آنها منفی بوده است.

در بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک به بررسی مجدد و مثبت شدن نتیجه آزمایش روی حدود 100 نمونه دیگر بعد از انتشار بخش اول گزارش این کمیته اشاره شده است.

IOC در بیانیه خود اشاره دقیقی به بخش دوم این گزارش نکرده است. 

پیش از این پروفسرو ریچارد مک‌لارن IOC را متهم کرده بود آنطور که باید روسیه را تنبیه نکرده است.

39046