وداع 20 هزار نفری با اجساد قربانیان چاپکوئنسه

وداع 20 هزار نفری با اجساد قربانیان چاپکوئنسه

وبسایت رسمی برنامه نود - تیم چاپکوئنسه که به علت سقوط هواپیما در یک سانحه هوایی در سه شنبه گذشته اغلب بازیکنانش را از دست داد، به عنوان قهرمان آمریکای جنوبی معرفی خواهد شد.

به گزارش وبسایت نود، هواپیما چاپکوئنسه در مسیر سفر به کلمبیا برای برگزاری بازی رفت جام باشگاه های آمریکای جنوبی سقوط کرد که 71 نفر کشته شدند و فقط چهار بازیکن این تیم زنده ماندند. ایوان توتزو، مدیر موقت باشگاه چاپکوئنسه تائید کرد که این باشگاه جایزه قهرمانی آمریکای جنوبی را دریافت خواهد کرد. روز شنبه قریب به بیست هزار نفر در مراسم ادای احترام به قربانیان سقوط هواپیما شرکت کردند. توتزو در مصاحبه با تی وی گلوبو گفت:

کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی اعلام کرده که جایزه قهرمانی مسابقات را به چاپکوئنسه اهدا خواهد کرد.  باشگاه همچنین جایزه دو میلیون دلاری را دریافت خواهد کرد. نمی دانم که برای دریافت کاپ هم مراسمی برگزار خواهد شد یا نه.

زیر باران شدید در شهر چاپکو، خانواده ها و نزدیکان قربانیان چاپکوئنسه در ورزشگاه این تیم به احترام قربانیان دور افتخار زدند. آلخاندرو دومینگز، رئیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، تیته، سرمربی تیم ملی برزیل، میشل تمر، رئیس جمهور برزیل و جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در این مراسم حضور داشتند و سخنرانی ها روی بیلبورد ورزشگاه پخش شد. توتزو افزود:

تمامی فدراسیون ها از ما حمایت کردند، از فیفا گرفته تا کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، فدراسیون برزیل و علی الخصوص اهالی چاپکو. در حال حاضر باید تیم را بازسازی کنیم. مردم فوتبال را می خواهند. مردم در چاپکو عاشق فوتبال هستند پس باید به کارمان ادامه دهیم. باید صحبت کنیم و خوب کار کنیم. باید سال َآینده تیم را از نو بسازیم.

با احتساب افرادی که در بیرون استادیوم حضور داشتند تقریبا نصف جمعیت شهر 210 هزار نفری چاپکو خودشان را به ورزشگاه رسانده بودند. چایان لورنزتی که خود را کارمند یک سوپرمارکت در نزدیکی استادیوم معرفی کرد، اظهار داشت :

از صبح در این جا حضور دارم. برخی از مشتریانم را دیگر هرگز نخواهم دید. روز وحشتناکی است که هرگز فراموش نخواهیم کرد.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا که یکی از حاضران در مراسم بود اظهار داشت :

اکنون زمان حزن و اندوه است نه زمان صحبت کردن. هیچ کلمه ای نیست که بتواند این رنج را توصیف کند.

مارکو پولو دل نرو، رئیس کنفدراسیون فوتبال برزیل در مسیر خود توسط برخی تشویق شد و برخی دیگر به او فحاشی کردند. گفته می شود که او در فساد مالی در برزیل نقش داشته است. او در صورتی که از برزیل خارج شود توسط بازرسان اینترپل دستگیر می شود. جوزه ماریا مارین، رئیس سابق فدراسیون فوتبال برزیل در آمریکا در حصر خانگی و منتظر اعلام حکم در مورد فسادهای مالی اش است. یکی از هواداران خطاب به او گفت :

در این جا هستی چون مراسم داخل برزیل است، جرئت خروج نداری!

تیته، سرمربی برزیل که شش بازیش در این تیم را برده بیش از بقیه تشویق شد :

چاپکوئنسه به ما نشان داد که هر اتفاقی امکان پذیر است. آنها به دومین تورنمنت مهم آمریکای جنوبی رسیدند. همه ما انها را دوست داریم.

لوسیانو بولیگون، شهردار چاپکو هم از حمایت دولت کلمبیا و تیم اتلتیکو ناسیونال تشکر کرد و گفت :

اتلتیکو در وبسایتش نوشته بود که چاپکوئنسه با رویاهای مهمی به مدلین رسیده بود. آنها اسطوره بودند. اسطوره ها هرگز نمی میرند.

تعداد دقیق اجسادی که به استادیوم آورده شدند مشخص نبود اما به نظر می رسد که از میان کشته شدگان حداکثر 50 جسد پیدا شده است. در حقیقت حداقل 20 جسد پیدا نشده است. نیوالدو، دروازه بان 42 ساله چاپکوئنسه به علت خط خوردن از لیست تیمش در این بازی حضور نداشت. این دروازه بان گفت :

مربی تیم تصمیم گرفت که در این بازی حضور نداشتم و تقدیر برایم این گونه رقم خورد. حس دو گانه ای در مورد زنده بودنم دارم اما ته قلبم می گویم که اگر در آن پرواز بودم چه اتفاقی رخ می داد ؟ اکنون هیچ چیز از باشگاه ما نمانده اما هواداران را داریم. شهر و کل دنیا به ما کمک می کنند و تلاش می کنیم تا چاپکوئنسه را احیا کنیم. در روز 11 دسامبر بازی داریم. نمی دانم که برای ان بازی تیمی خواهیم داشت یا نه. نمی دانم از نظر ذهنی آماده  ورود به زمین هستیم یا نه. توجیهی وجود ندارد. ویدئوهایی که در هواپیما فرستادند را می بینیم. همه خوشحال هستند و شرایط حالا فرق دارد.

در مورد علت این حادثه مسائل زیادی مطرح شده است اما گفته می شود که عامل اصلی مربوط به اتمام سوخت است. در حقیقت هواپیمایی که تیم چاپکوئنسه را حمل می کرد، هواپیمای چندان قدرتمندی نبود و برای پروازهای دو تا سه ساعته مورد استفاده قرار می گرفت. این هواپیما علیرغم سوختگیری در میانه مسیر، باز هم سوخت کم آورد و در نهایت سقوط کرد.

1140