رسوایی اخلاقی در بریتانیا؛ عرق شرم بر چهره فوتبال

رسوایی اخلاقی در بریتانیا؛ عرق شرم بر چهره فوتبال

وبسایت رسمی برنامه نود - از حدود ده روز پیش پرونده رسوایی اخلاقی فوتبال بریتانیا در دهه‌های هفتاد، هشتاد و نود میلادی به جریان افتاده. این پرونده هرروز بزرگ‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

به گزارش سایت نود، این هفته، با پایان موج شوک صحبت‌های قربانی‌های این پرونده آغاز شد. در ابتدا 13 نفر از بازیکنان سابق تیم‌های پایه در فوتبال انگلیس که قربانی تجاوز جنسی مربی‌ها، مدیرها و استعدادیاب‌هایشان شده بودند، درباره این پرونده صحبت کردند. در این پرونده نام باشگاه‌های "کروو"، منچسترسیتی و چلسی بیشتر از سایر باشگاه‌ها دیده می‌شود. "بری بنل" استعدادیاب سابق هر سه باشگاه که از سال 1980 حداقل 23 پرونده تجاوز دارد مهمترین متهم این پرونده است. "بنل" متهم است که از سال 1980 تا سال 92 به چندین نوجوان تجاوز کرده. او که حالا 62 سال دارد چندین بار زندانی شده و آخرین بار سال 2015 بعد از تحمل دو سال زندان آزاد شده.

بری بنل در روزهایی که استعدادیاب منچسترسیتی بود

اولین نفری که درباره این پرونده صحبت کرد اندی وودوارد بازیکن اسبق آکادمی "کروو" بود که بری بنل مدت 4 سال او را آزار داده بود. بعد از آقای وودوارد 3 نفر دیگر از اعضای اسبق آکادمی‌های سیتی و چلسی هم درباره رفتارهای بنل صحبت کردند. ابتدای این هفته 17 نفر دیگر به این لیست اضافه شده‌اند. گفته می‌شود حداقل 85 مورد دیگر در این پرونده درحال بررسی هستند و این یعنی بزرگترین رسوایی اخلاقی تاریخ فوتبال. مایکل بنت رئیس مرکز حمایت اجتماعی سندیکای فوتبالیست‌های حرفه‌ای بریتانیا امروز به اسکای گفت انتظار دارد تعداد قربانی‌هایی که درباره این پرونده صحبت خواهند کرد "بسیار" بیشتر از این باشد. آلن شیرر اسطوره فوتبال انگلیس در یک برنامه خیریه کودکان، از قربانیان این پرونده خواست شجاع باشند و تا برطرف شدن این "لکه ننگ" از تلاش خسته نشوند. شیرر گفته هر کمکی بتواند به این پرونده می‌کند. امروز روزنامه‌های ایندیپندنت و دیلی میرر گزارش‌های جدیدی درباره این پرونده منتشر کرده‌اند. گزارش‌هایی که پرده از رشوه 50 هزار پوندی باشگاه چلسی به یک بازیکن جوانان این باشگاه در دهه هفتاد برداشت؛ رشوه‌ای که باعث شده یکی از متجاوزان سال‌ها آزاد باشد. این شخص اواخر دهه هشتاد بدون اجرای عدالت از دنیا رفته.روزنامه سان هم امروز از تمام تیم‌های لیگ برتری پرسیده آیا آن‌ها پول مشابهی به کسی پرداخت کرده‌اند؟ به جز چلسی تمام باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر پرداخت چنین رشوه‌هایی را تکذیب کرده‌اند اما این روزنامه معتقدند است ابعاد این پرونده بسیار گسترده‌تر خواهد بود. باشگاه چلسی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده همکاری با پلیس درباره پرداخت شدن این رشوه و دست داشتن حداقل دو مقام اسبق این باشگاه در پرونده فساد اخلاقی را آغاز کرده است. دیلی تلگراف در شماره امروز خود مدعی شده باشگاه‌های بزرگ انگلیسی برای پوشاندن فساد اخلاقی در تیم‌های پایه خود به خانواده قربانی‌ها رشوه‌های کلانی داده‌اند. یک منبع نزدیک به پرونده به این روزنامه گفت چند باشگاه مشهور بریتانیایی که بین آن‌ها حداقل یک باشگاه لیگ برتری هم وجود دارد با گرفتن تعدنامه‌های رسمی و مخفیانه از خانواده قربانی‌ها، به آن‌ها رشوه داده‌اند تا چیزی درباره این پرونده نگویند. یک مقام ارشد پلیس لندن هم به این روزنامه گفته جمعه شب چند نفر مرتبط با چند باشگاه لندنی که مدارکی درباره دست داشتن آن‌ها در این پرونده وجود دارد بازداشت شده‌اند. این مقام پلیس نام این باشگاه‌ها را نگفته است.

کریس آنسورث (وسط) و اندی وودوارد دو قربانی که اولین بار درباره این پرونده افشاگری کردند در یک برنامه تلویزیونی

پلیس محلی "چشایر" هم تایید کرده هرروز گزارش‌های بیشتری از قربانی‌های فساد اخلاقی گسترده در فوتبال بریتانیا دریافت می‌کند. یکی از قربانی‌های پرونده به تلگراف گفته مسئولان، مشکلات را "زیر فرش جارو کرده‌اند" تا چهره پاک فوتبال پاک بماند. ماجرا همچنان ادامه دارددرحالی که قربانی‌های اولیه این پرونده فوتبالیست‌های بازنشسته هستند و بعضی از مجرمان این پرونده از دنیا رفته‌اند، یک مقام نزدیک به پرونده تایید کرد موضوع آزار و اذیت جنسی فوتبالیست‌های نوجوان در بریتانیا درحال حاضر هم اتفاق می‌افتد. این شخص که نامش فاش نشده به تلگراف گفته چند باشگاه انگلیسی که حداقل یکی از آن‌ها در لیگ برتر حضور دارد درگیر پرونده‌های مشابهی هستند که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است. این شخص که روزنامه تلگراف او را حقوق‌دان و آشنا به جزئیات پرونده معرفی کرده می‌گوید از نظر قانون قربانی‌ها نمی‌توانند چیزی درباره پرونده بگویند و پرونده باید در دادگاه بررسی شود اما در بیشتر موارد باشگاه‌های فوتبال با پرداخت رشوه موضوع را مختومه کرده‌اند.

39046