تکذیب پولشویی مالیاتی رونالدو و مورینیو توسط وکیلشان

تکذیب پولشویی مالیاتی رونالدو و مورینیو توسط وکیلشان

وبسایت رسمی برنامه نود -  کریستیانو رونالدو، ستاره پرتغالی رئال مادرید و ژوزه مورینیو، مربی منچستر یونایتد به پولشویی مالیاتی هنگفتی با استفاده از یک سیستم حرفه ای متهم شده اند.

خبرنگاران دوازده نشریه معتبر اروپا اعلام کرده اند که ظرف سه هفته آینده جزئیاتی در مورد فساد در قلب فوتبال اروپا را منتشر خواهند کرد.

در حال حاضر رونالدو و مورینیو  هر دو اعلام کرده اند که مالیات خود را به دولت های انگلیس و اسپانیا پرداخته کرده اند و هیچ تخلفی صورت نگرفته است. روزنامه آلمانی اشپیگل ادعا کرده است که کریستیانو رونالدو با مخفی کردن 150 میلیون یورو از ثروت های خود در سوئیس و جزیره بریتیش ویرجین، از پرداخت مالیات آن امتناع کرده است. به گفته این منبع ، مهاجم پرتغالی فقط 5.6  میلیون یورو مالیات پرداخته که شامل چهار درصد ثروتش است. گفته می شود که ژرژ مندس، وکیل کریستیانو رونالدو عامل اصلی چنین کاری بوده است.

به گفته روزنامه آلمانی، وکیل رونالدو بین سالهای 2009 تا 2014 مبلغ 74.8 میلیون یورو را از طریق یک کمپانی به نام تولین که اطلاعاتش در جزیره ای به نام "بریتیش ویرجین" ثبت شده پولشویی کرده است.  دومین پروسه پولشویی هم با مبلغ 31 میلیون یورو قرار است که بین سالهای 2015 تا 2020 انجام شود.

مورینیو هم به پولشویی 12 میلیون یورویی از طریق یک حساب سوئیسی که صاحبش در جزیره بریتیش ویرجین قرار دارد متهم شده است. اداره مالیات اسپانیا در حال حاضر این پرونده را بررسی می کند.  گفته می شود که ژرژ مندس در هر دو پرونده نقشی کلیدی داشته است.

روز جمعه اولین خبر از این پرونده منتشر شد و گفته  می شود که این سیستم شبکه ای با کمک شرکتهایی از ایلرند، جزیره بریتیش ویرجین، پاناما و سوئیس پولشویی را صورت داده است. وکلای رونالدو در روز 3 دسامبر 2015 جلسه ای با اداره مالیات اسپانیا داشتند تا در مورد تخلفات اظهارنامه های مالیاتی وی  جوابگو باشند. رسانه ها مدعی شده اند که پیتر لیم، مالک سنگاپوری والنسیا در پولشویی به رونالدو و دیگر موکلان ژرژ مندس کمک کرده است.

روز جمعه شرکت ژستیفوته که متعلق به ژرژ مندس است اعلام کرد که مربی منچستریونایتد و رونالدو به قوانین مالیات انگلیس و اسپانیا کاملا احترام گذاشته اند و اخبار منتشر شده کذب است. در بیانیه شرکت ژستیفوته آمده است:

گروهی از مجموعه های مرتبط با دنیای فوتبال اخیرا قربانی حمله های سایبری شده اند و به همین خاطر اسناد برخی بازیکنان در سایتی به نام فوتبال لیکز منتشر شد. شرکت ما با حرفه ای گری و احترام تمامی مدارک را زیر نظر خواهد گرفت.رونالدو و مورینیو پروسه های قانونی را طی کرده اند و  مالیات هایشان را به صورت قانونی پرداخته اند. ما در مورد موکلان خود همیشه رفتاری قانونی داشته ایم و حق شکایت را از افرادی که اخبار کذب را در مورد ما منتشر می کنند نزد خود محفوظ خواهیم داشت.

فوتبال لیکز قریب به 18 میلیون سند از شرکت های بزرگ به سرقت برده بود. ساندی تایمز و ال موندوی اسپانیا دیگر رسانه هایی هستند که در روزهای آتی اخبار مربوط به این پرونده را پوشش خواهند داد.

1140