یادداشت/ فدراسیون فوتبال قوانین بین المللی را نادیده می گیرد

یادداشت/ فدراسیون فوتبال قوانین بین المللی را نادیده می گیرد

وب سایت رسمی برنامه نود- درباره ماجرای آی تی سی که این روزها بحثش داغ شده باید به چند نکته مهم اشاره کرد. نکته اول اینکه می شود آی تی سی را بدون وجود قرارداد هم درخواست کرد. در ضمن هم فدراسيون و هم باشگاه در اين خصوص مسئوليت تضامني دارند. باشگاهها مسئول وارد كردن، بازبيني و تاييد دستور انتقال هستند و بايد افراد اموزش ديده را به عنوان مدير سيستم انطباق انتقال منصوب کنند. در واقع فدراسيون فوتبال هم مسئول اجراي روند صدور آی تی سی الكترونيكي هستند و درباره نقل و انتقال بين المللي بازيكنان فقط از  تی ام اس استفاده كنند.

بر اساس بند ١ ماده ٨  پيوست ٣ آيين نامه نقل و انتقالات و تعيين وضعيت بازيكنان، اصولا بازيكنان خارجی واجد شرايط بازي در ليگ ايران نمی توانند بدون  آی تی سی حضور داشته باشند و باید گفت در حال حاضر تعداد بازي يا اینکه با چه تيم هايي بازي كرده اصلا مهم نيست و این فدراسيون فوتبال ايران است که دچار تخلف بزرگي شده است. دلیل هم ساده است. چرا اجازه بازي به اين بازيكن در مسابقات رسمي داده شده؟ حالا باید در انتظار باشیم باشگاهها با مجازاتهاي شديدي نظير كسر امتياز يا حتي تنزل به يك دسته پايين تر يا محروميت از نقل و انتقال بازيكنان مواجه شوند؟ مطمئنا فیفا فدراسیون فوتبال ایران را هم محروم خواهد کرد. اما چرا این اتفاق خواهد افتاد؟

باید گفت که فدراسيون فوتبال ايران تمامي مقررات بين المللي را با اجازه بازي دادن به بازيكن خارجی ملوان زير پا گذاشته است و حالا در تلاش است كه همه اشتباهات را بر گردن يكي از كارمندان بخش بین الملل ( البته همین کارمند هم مقصر است) بیندازد تا از این مخمصه نجات پیدا کند. البته موضوع  فقط اين بازيكن نيست بلكه روش فدراسيون فوتبال است كه مقررات بين المللي را ناديده مي گيرد چرا که در قضيه موتومبا و دیگر بازیکنان هم اين كار را انجام داده بود و فیفا بارها و بارها هم در این باره هشدارهای لازم را داده است. باید منتظر باشیم فدراسیون فوتبال هم با جرايم سنگيني روبرو شود و این اصلا امری غیرعادی نیست.

یادداشت از دکتر سید مهدی محمودی، کارشناس حقوقی فوتبال و مشاور حقوقی اتحادیه فوتبال