غریبه ای لایق در صدر بوندس لیگا؛ آیا لایپزیگ، لستر سیتی آلمان می شود؟

غریبه ای لایق در صدر بوندس لیگا؛ آیا لایپزیگ، لستر سیتی آلمان می شود؟

وبسایت رسمی برنامه نود - لایپزیگ با برتری مقابل بایر لورکوزن در هفته یازدهم بوندس لیگا توانست به صدر جدول برود اما بسیاری از کارشناس ها که هنوز این تیم را باور نداشتند، این صدرنشینی را چند ساعته می دانستند هر چند که بایرن مونیخ با شکست در «در کلاسیکر»، عملاً قافیه را در صدر جدول به شرقی ها باخت. حالا در آلمان متحد، شرقی ها نیز حرفی برای گفتن خواهند داشت.

به گزارش وبسایت نود، وقتی که لایپزیگ به بوندس لیگا صعود کرد و در چند بازی نخست عملکرد خوبی را ارائه داد، جو بسیار بدی علیه این تیم به وجود آمد و حتی بسیاری از اهالی فوتبال آلمان، این تیم را یک تیم نوکیسه و تازه به دوران رسیده می دانستند و حتی بسیاری از هواداران سایر باشگاه ها از ابراز نفرت نسبت به باشگاه لایپزیگ بیم نداشتند. برخی از آنها این نتایج را موقتی دانسته و برخی دیگر چنین موفقیت هایی را حاصل سرمایه کلان کارخانه ای می دانستند که اسپانسر مالی و مؤسس باشگاه لاپیزیگ بود.

در واقع بسیاری از کارشناس های فوتبال آلمان معتقد بودند که لایپزیگ پدیده ای نوظهور است که تاکنون در فوتبال آلمان سابقه نداشته، باشگاهی که یک شبه با تزریق مبلغی کلان تأسیس شده و ریشه تاریخی و مردمی ندارد. حتی بسیاری از هواداران دینامو درسدن نیز در مسابقه جام حذفی مقابل لایپزیگ موضع شدیدی علیه این باشگاه گرفتند زیرا درسدنی ها اعتقاد دارند که خودشان باید نماد فوتبال در شرق آلمان یا همان آلمان شرقی سابق باشند و هرگز یک باشگاه نوپا همچون لایپزیگ جای آنها را نخواهد گرفت.

اما مسئولان باشگاه لایپزیگ کاری به کار این حرف و حدیث ها نداشتند، آنها کار خود را می کردند، سکان رهبری باشگاه را به دست رالف رانگنیک با تجربه دادند که یک بار از هیچ توانست همه چیز بسازد. هازن هاتل به لایپزیگ پیوست و شرقی ها از همان ابتدا شروع به هنرنمایی کردند. در 5 هفته نخست بوندس لیگا، نتایج توأم برد و مساوی گرفتند اما اوج کار لایپزیگ در 6 هفته اخیر بوده که با 6 برد متوالی همراه شده است.

پیش از شروع این فصل چه کسی فکر می کرد که لایپزیگ تبدیل به بهترین تیم تازه صعود کرده در تاریخ بوندس لیگا شود؟ چه کسی فکر می کرد که لایپزیگ تا پایان هفته یازدهم بدون شکست باقی بماند در حالی که بایرن مونیخ و دورتموند نیز طعم تلخ شکست را در این فصل چشیده اند و فقط هوفنهایم و لایپزیگ هنوز شکست نخورده اند. حال این پرسش مطرح است که آیا لایپزیگ واقعاً مستحق صدرنشینی است؟ آیا صدرنشینی آنها اتفاقی است؟ آیا صدرنشینی آنها فقط به پول ربط دارد یا واقعاً از لحاظ فنی نسبت به سایر تیم ها برتری دارند؟

حتی اگر صدرنشینی لایپزیگ تداوم نداشته باشد باز هم می بایست این تیم را مورد ستایش قرار داد. دقت کنید که دو واژه «باشگاه» و «تیم» را از یکدیگر تفکیک کنیم. اگر چه در فوتبال اصیل و ریشه ای آلمان، پدیده باشگاه های یک شبه بسیار غریب است، اگر چه با نحوه ظهور و سرمایه گذاری باشگاه لایپزیگ موافق نیستیم، اگر چه لایپزیگ را یک باشگاه سنتی و اصیل نمی دانیم، اگر چه هنوز هم برای لایپزیگ شانس قهرمانی بالایی قائل نیستیم، اما باید گفت که «تیم» لایپزیگ تا همین جا نیز دست به کار بسیار بزرگی زده است.

لایپزیگ ستاره هایی گمنام در اختیار دارد که در کنار یکدیگر و تحت هدایت رالف هازن هاتل یک تیم به معنای واقعی کلمه را تشکیل داده اند. حتی اگر با سیاست ها و نحوه پیدایش این باشگاه موافق نباشیم، اما تیم 11 نفره درون زمین لایپزیگی ها از لحاظ فنی بسیار قابل احترام خواهد بود. آنها بسیار هجومی، کوبنده، شناور و چشم نواز بازی می کنند و بر خلاف پشتوانه مالی باشگاه، اغلب بازیکن های لایپزیگ بسیار جوان بوده و هنوز برای بسیاری از فوتبال دوستان شناخته شده نیستند.

بازیکن های خوبی مثل ماروین کومپر که در هوفنهایم نیز تحت نظر رانگنیک به تجارب مشابهی رسیده بود یا مارسل زابیتسر، نبی کیتا، اولیور برک و البته مربع مخوف خط حمله این تیم یعنی امیل فورسبرگ، یوسف پولسن، تیمو ورنر و داوی زلکه که غیر قابل مهار به نظر می رسند. میانگین سنی ترکیب اصلی تیم لایپزیگ 24 سال بوده و همه ستاره های نامبرده به جز کومپر، دارای سن کمتر از 22 سال هستند.

واکنش های منفی علیه باشگاه لایپزیگ به تدریج رو به کاهش است زیرا با تماشای بازی های این تیم می توان درک کرد که آنها یک تیم شایسته هستند و یک مربی لایق دارند، لایپزیگ واقعاً فوتبال بازی می کند و نتایج این تیم به هیچ وجه اتفاقی نیست. تاکنون کمتر تیمی در مقابل حملات خط آتش لاپیزیگ دوام آورده است زیرا لایپزیگ به قدری هجومی بازی می کند که بالاخره تیم مقابل وادار به تسلیم می شود. حتی سایت رسمی بوندس لیگا نیز به قدرت و شایستگی تیم لایپزیگ اعتراف کرده و 10 دلیل آورده تا به مخاطبین بگوید که آنها صدرنشین های لایقی هستند که در ادامه، این دلایل شایستگی لایپزیگ را مرور می کنیم.

شاید در ابتدای فصل همگان از داوی زلکه یا تیمو ورنر انتظار داشتند که فوق ستاره لایپزیگ باشند اما کمتر کسی به امیل فورسبرگ ملی پوش سوئدی این تیم اندیشیده بود. فورسبرگ تاکنون 5 گل زده و 5 پاس گل داده که یک آمار کم نظیر در بوندس لیگا است. البته تیمو ورنر نیز 5 گل و یک پاس گل در کارنامه دارد. جالب این که لایپزیگ به قدری ثبات داشته که تعداد امتیازهای بیرون خانه اش بیشتر از بازی های خانگی می باشد و در واقع برای شاگردان هازن هاتل تفاوتی بین بازی های خانگی و بیرون خانه وجود ندارد. لایپزیگ با 14 امتیاز بیرون خانه و کسب سومین برد متوالی در بیرون خانه مقابل لورکوزن، بهترین تیم در بازی های خارج از خانه محسوب می شود.

اگر فرض کنیم که هیچ موفقیتی اتفاقی نیست، پس باید اعتراف کنیم که موفقیت لایپزیگ هم اتفاقی نیست. نام آنها برای همیشه وارد کتاب تاریخ فوتبال شد زیرا تنها تیم تازه وارد تاریخ بوندس لیگا هستند که 11 هفته بدون باخت در شروع فصل را تجربه می کنند، آنها 6 برد پیاپی را مقابل بهترین باشگاه های فوتبال آلمان به دست آورده اند و کسب 6 برد پیاپی هم اکنون بهترین رکورد در فصل جاری محسوب می شود.

اما لایپزیگ یک کار منحصر به فرد دیگر هم انجام داده و اولین باشگاه منطقه ساکسونی است که به صدر جدول بوندس لیگا می رسد. تماشاگران لایپزیگ بسیار پُر شور و پُر سر و صدا هستند و با شدت تشویق های خود در 5 بازی خانگی این تیم، شاهد 4 برد و یک مساوی بوده اند. به راستی پس از قهرمانی لستر سیتی در لیگ برتر، کمتر کسی جرأت دارد که با اطمینان کامل بگوید که لایپزیگ قهرمان بوندس لیگا نخواهد شد زیرا فصل گذشته همگان دیدند که لستر شوخی شوخی قهرمان لیگ برتر شد و فراموش نکنیم که بوندس لیگا سال ها پیش یعنی در سال 1998 چنین تجربه ای را با قهرمانی کایزرسلاترن تازه وارد پشت سر گذاشته است و شاید قهرمانی لایپزیگ برای آلمانی ها چندان هم اتفاق عجیبی نباشد.

لایپزیگ تا پایان هفته یازدهم، در 9 بازی موفق به گلزنی شده و به جز دیدار مقابل هوفنهایم در هفته اول، از هیچ تیمی در جریان بازی عقب نیفتاد تا بازی مقابل لورکوزن که مجموعاً حدود 25 دقیقه از حریف عقب بودند. لایپزیگ یک تیم جوان که بازی زیبا، هجومی و انرژیک خود را مدیون دوندگی جوانان مستعد خویش است، 114.6 کیلومتر دوندگی در هر بازی یک رکورد فوق العاده برای باشگاه لایپزیگ محسوب می شود. معمولاً شاگردان هازن هاتل با دوندگی بی امان خود ابتدا تیم حریف را خسته و زمین گیر کرده و سپس در دقایق پایانی بازی ضربه ای مهلک به تیم مقابل معمولاً از طریق ضد حمله وارد می کنند به عنوان مثال در بازی مقابل دورتموند یا لورکوزن. آمار گل های زده لایپزیگ در 15 دقیقه انتهای بازی گواه همین واقعیت است. ضد حملات کُشنده لایپزیگ و پرسینگ شدید آنها دو بازوی اصلی قابل اتکاء برای این تیم بوده و معمولاً از همین طریق به تیم های حریف ضربه می زنند.

لایپزیگ از قدرت سازگاری خوبی با شرایط بازی حریف برخوردار بوده و هازن هاتل قدرت بازیخوانی بالایی دارد. 7 گل لایپزیگ توسط بازیکن های تعویضی به ثمر رسیده که بهترین رکورد در فصل جاری بوندس لیگا است.

از خط حمله لایپزیگ زیاد گفتیم اما همه تیم هایی که قهرمان می شوند، خط دفاعی خوبی دارند. لایپزیگ فصل گذشته بهترین خط دفاع در بوندس لیگا 2 را داشت و در این فصل نیز سومین خط دفاعی برتر بوندس لیگا را تا پایان هفته 11 به خود اختصاص داده است. بازیکن های لایپزیگ فقط 96 موقعیت برای هجوم به تیم های حریف داده اند که پس از بایرن، کمترین مقدار در اختیار گذاشتن موقعیت به تیم های حریف است. آیا آنها لستر سیتی بوندس لیگا خواهند شد؟ آیا رالف های لایپزیگ، مسیر تاریخ را به ضرر بایرن منحرف خواهند کرد؟

محمدرضا شعاعی

4464