خواندنی های هفته یازدهم بوندس لیگا؛ شکست بایرن در «در کلاسیکر»، و حالا لایپزیگ صدرنشین!

خواندنی های هفته یازدهم بوندس لیگا؛ شکست بایرن در «در کلاسیکر»، و حالا لایپزیگ صدرنشین!

وبسایت رسمی برنامه نود - هفته یازدهم بوندس لیگا با برگزاری 9 بازی به پایان رسید و اتفاقات عجیبی در این هفته رخ داد. نگاهی متفاوت خواهیم داشت به بازی های هفته یازدهم بوندس لیگا

به گزارش وبسایت نود، هفته یازدهم بوندس لیگا با شکست بایرن مونیخ مقابل دورتموند و از دست دادن صدر جدول توأم شد تا لایپزیگ شگفتی ساز بالاخره صدر جدول را تسخیر کند. شکست خانگی گلادباخ در یکی از اصیل ترین داربی های آلمان مقابل کلن و یک پیروزی دیگر برای شالکه در این هفته ثبت شد.

بوروسیا دورتموند 1-0 بایرن مونیخ

سرانجام موعد «در کلاسیکر» فرا رسید ولی بر خلاف انتظار، دورتموند تیم برتر میدان بود و باز هم پیر امریک اوبامیانگ برای زنبورها گلزنی کرد. ماریو گوتسه با ارسال یک پاس گل، انتقام سختی از تیم سابقش گرفت. او طی 73 بازی بوندس لیگایی با پیراهن بایرن، 22 گل زد و 14 پاس گل داد. پاس گل گوتسه اولین حرکت مؤثر او در این فصل بود. تقابل متس هوملس با تیم سابق خود و بازگشت به وستفالن و حضور وی در رختکن دورتموند جالب توجه بود.

بایرن پس از 7 بازی رسمی و برای اولین بار از سال 2014 مقابل دورتموند شکست خورد. تعداد گل های زده هر دو تیم در فصل جاری بوندس لیگا به 25 رسیده و بهترین خط حمله را در اختیار دارند. از سال 2010 به بعد، 10 برد برای بایرن، 10 برد برای دورتموند و فقط 3 تساوی در رویارویی های دو غول بزرگ فوتبال آلمان در کلیه رقابت ها ثبت شده است. توماس توخل برای اولین بار به عنوان مربی دورتموند مقابل بایرن پیروز شد.

دورتموند به رکورد 27 بازی خانگی متوالی بدون باخت در بوندس لیگا دست یافته است. آخرین باخت زنبورها در زیگنال ایدونا پارک، به مسابقه با بایرن در آوریل 2015 باز می گردد.

بایرن مونیخ برای اولین بار پس از 19 بازی، موفق به گلزنی در یک مسابقه بوندس لیگا نشد.

رکورد گل نزنی توماس مولر در بوندس لیگا به 772 دقیقه رسید. آخرین مولری که به دورتموند گل زده، نیکولای مولر بازیکن هامبورگ است.

این بازی پنجمین باخت کارلو آنچلوتی به عنوان مربی در مقابل بوروسیا دورتموند بود. هیچ تیم آلمانی به اندازه دورتموند در شکست دادن کارلتو توفیق نداشته است.

استفاده از سیستم 2-5-3، نیمکت نشینی گونزالو کاسترو و عثمان دمبله و بازگشت آندره شورله به ترکیب اصلی از مهم ترین تصمیمات توماس توخل در این بازی بود. کارلتو نیز تصمیم به استفاده از یاسوا کیمیش در ترکیب اصلی گرفت اما داگلاس کاستا روی نیمکت نشست.

67% مالکیت توپ برای بایرن، 592 پاس صحیح برای بایرن و فقط 245 پاس برای دورتموند، دقت پاس دورتموند و بایرن به ترتیب 70% و 85%

دورتموند در این بازی فقط 2 دریبل موفق داشت!

اوبامیانگ و لواندوفسکی هر کدام 5 شوت زدند. تک گل اوبا باعث شد تا او با 12 گل به آنتونی مودست در صدر جدول گلزن های بوندس لیگا برسد. تیاگو آلکانتارا، ژابی آلونسو و جروم بواتنگ به ترتیب با 92، 78 و 65 پاس بیشترین تعداد پاس در این بازی را ثبت کردند. دقت پاس 92 درصدی تیاگو آلکانتارا بسیار عالی بود.

بایر لورکوزن 2-3 لایپزیگ

لایپزیگ کاری کرد کارستان و باخت نیمه اول را تبدیل به استراتژیک ترین برد تاریخ این باشگاه کرد. یولیان برانت که هر روز بهتر می شود، یک پاس گل داد و یک گل برای لورکوزن زد و هنگامی که هاکان چالانوغلو در نیمه دوم، پشت ضربه پنالتی ایستاد، همگان منتظر اولین باخت لایپزیگ در نیمه اول بودند ولی پنالتی گل نشد و این بار نوبت امیل فورسبرگ بود که یک گل زده و یک پاس گل بدهد تا لایپزیگ به صدر جدول برود. صدرنشینی لایپزیگ موقتی نبود و آنها صدرنشین قطعی هفته یازدهم هستند. فقط کافی است که آنها را باور کنیم.

دومین گل به خودی یولیان بامگارتلینگر در بوندس لیگا و پنجمین گل فورسبرگ در فصل جاری که او را تبدیل به گلزن ترین هافبک این فصل کرده است.

بهترین شروع یک تیم تازه وارد در تاریخ بوندس لیگا توسط لایپزیگ

کوین کمپل سریع ترین گل فصل جاری بوندس لیگا را در ثانیه 61 این بازی به ثمر رساند.

بوروسیا مونشن گلادباخ 1-2 اف.سی کلن

کلن در نیمه دوم ورق را برگرداند و باز هم آنتونی مودست برای بزهای نر گل زد. مودست در صدمین بازی بوندس لیگایی، برای چهارمین بار متوالی در دور رفت بوندس لیگا به گلادباخ گل زد. این بازی را به نام «دربی راین» می شناسند، یکی از اصیل ترین دربی های تاریخ فوتبال آلمان. می توان آن را شبیه یک دربی محلی اصیل مانند سپیدرود-ملوان شبیه سازی کرد.

کلن پس از 4 باخت پیاپی در زمین گلادباخ، سرانجام پیروز شد تا ششمین بازی متوالی بدون برد گلادباخ برای اولین بار از سال 1996 ثبت شود. این بازی تنها دومین باخت خانگی گلادباخ در دوران مربیگری آندره شوبرت بود.

توماس کسلر دروازه بان کلن در هشتمین بازی بوندس لیگایی، ستاره بزرگ دربی راین بود. کلن در این بازی برای چهارمین بار در این فصل توانست با کامبک به یک برد ارزشمند دست یابد.

وولفسبورگ 0-1 شالکه

باز هم وولفسبورگ ناکام ماند و تک گل سه امتیازی لئون گورتزکا برای معدنچی های اوج گرفته خیلی حیاتی بود. سومین باخت وولفسبورگ طی 20 بازی خانگی مقابل شالکه و اولین کلین شیت شالکه در خانه گرگ ها پس از 10 بازی در روزی که تقابل نالدو با تیم سابقش جلب توجه کرده بود.

شالکه پس از 5 باخت در 5 هفته نخست بوندس لیگا، از هفته ششم تا یازدهم فقط 2 گل خورده و 14 امتیاز گرفته است. وولفسبورگ برای اولین بار در تاریخ بوندس لیگا، طی 6 بازی نخست خانگی فصل پیروز نشده و فقط 2 گل زده است!

آگزبورگ 0-0 هرتا برلین

در 7 رویارویی اخیر این دو تیم، فقط 3 گل به ثمر رسیده است!!! کم گل ترین تقابل بوندس لیگا در سال های اخیر

بهترین شروع آگزبورگ در تاریخ بوندس لیگا، بهترین شروع هرتا برلین در بوندس لیگا پس از فصل 01-2000 و پنجمین کلین شیت بانوی پیر در این فصل

ماینتس 4-2 فرایبورگ

پر گل ترین بازی هفته و درخشش فوق العاده یونس مالی با یک گل زده و دو پاس گل برای ماینتس و رسیدن به رکورد گلزنی محمد زیدان بهترین گلزن تاریخ ماینتس در بوندس لیگا با 29 گل، نجات ماینتس از بحران اخیر و ثبت دهمین بازی پیاپی بدون باخت ماینتس مقابل فرایبورگ که برای هر دو باشگاه، یک رکورد در شکست ناپذیری و پیروز نشدن محسوب می شود. جدول بوندس لیگا هنوز دو خط تیره دارد؛ باخت لایپزیگ و مساوی فرایبورگ!

آمار ماینتس در گل های زده طی 4 بازی خانگی اخیر بسیار جالب است. آنها حداقل 2 گل در هر بازی زده اند. وینچنزو گریفو در این بازی هم گل زد تا با 12 گل بهترین گلزن فرایبورگ در سال 2016 باشد. تقابل فلورین نیدرلشنر با تیم سابقش یعنی ماینتس و یک پاس گل

دارمشتات 0-1 اینگولشتات

اولین برد اینگولشتات پس از 15 بازی، اولین برد خارج از خانه پس از 20 بازی، سورپرایز بزرگ اینگولشتات در اولین حضور مایک والپرگیس مربی سابق اوزنابروک روی نیمکت شانتزر پس از برکناری مارکوس کاتزینسکی با شکست دارمشتات رقم خورد. باز هم موریتز هارتمن برای اینگولشتات گلزنی کرد. اینگولشتات بدترین شروع ممکن را در بین همه تیم های تاریخ بوندس لیگا پس از زاربروکن (64-1963)، مونیخ 1860 (78-1977) و دوئیسبورگ (95-1994) داشته است. همه این تیم ها در پایان فصل سقوط کردند.

چهارمین باخت پیاپی دارمشتات، جالب این که به جز هامبورگ هیچ تیمی بدتر از دارمشتات در کارهای هجومی نیست.

هوفنهایم 2-2 هامبورگ

هامبورگ این قدر اوضاع بدی دارد که وقتی نمی بازد، یعنی موفق شده است! دایناسورها با دو پاس گل لوئیز هولتبی و گلزنی فیلیپ کاستیچ برای اولین بار از ماه مارس، توانستند از تیم قدرتمند هوفنهایم امتیاز بگیرند. باز هم ساندرو واگنر برای هوفنهایم گل زد و کرم دمیربای یک پاس گل داد. 3 گل و 3 پاس گل برای دمیربای طی 7 بازی اخیر

هامبورگ پس از زاربروکن، بدترین شروع تاریخ بوندس لیگا را داشته است. تقابل مارکوس گیزدول سرمربی هامبورگ با تیم سابقش یعنی هوفنهایم جالب توجه بود. او اولین مربی تاریخ باشگاه هامبورگ شد که در 6 بازی نخست، پیروز نمی شود.

ادامه شکست ناپذیری هوفنهایم در این فصل و بهترین شروع آنها در تاریخ بوندس لیگا

وردربرمن 1-2 آینتراخت فرانکفورت

چهارمین گل این فصل کاپیتان الکس مایر و کامبک رؤیایی عقاب ها با گل دقیقه 90 ایمن برکوک، پنجمین بازی بدون باخت فرانکفورت، چهارمین بازی بدون برد برمن و کسب 7 امتیاز از 11 بازی توسط سبز و سفیدها. ایمن برکوک 18 ساله در نخستین حضور خویش در بوندس لیگا، یک شوت به سمت دروازه برمن زد و یک گل حساس زد.

حتی در فصل 80-1979 که برمن به دسته پایین سقوط کرد، امتیازات بیشتری در این مقطع فصل داشت.

کلودیو پیزارو برای اولین بار در این فصل به میدان رفت، آخرین بازی او مقابل همین تیم فرانکفورت بود.

برمن در 11 بازی، 29 گل خورده و بدترین خط دفاعی این قرن را تا این مقطع فصل پس از گلادباخ ثبت کرده است! آنها در هر 20 بازی اخیر در وزر اشتادیون گل زده اند. برمن 11 امتیاز را در این فصل از طریق کامبک حریف از دست داده است!

کلیه نکات آماری از وبسایت رسمی مسابقات، opts و squawka مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

محمدرضا شعاعی

4464