کمیته بین‌المللی المپیک مدال 7 ورزشکار را پس گرفت؛ طلای لندن به محمدپور رسید

کمیته بین‌المللی المپیک مدال 7 ورزشکار را پس گرفت؛ طلای لندن به محمدپور رسید

وبسایت رسمی برنامه نود - طبق اعلام کمیته بین المللی المپیک مدال 7 ورزشکار دیگر هم به دلیل دوپینگ پس گرفته می‌شود.

به گزارش سایت نود، پیش از این IOC اعلام کرده بود 7 نفر از مدال آوران رقابت‌های لندن دوپینگ کرده‌اند. این کمیته امروز اعلام کرد با پایان زمان قانونی تجدیدنظرخواهی این ورزشکاران، احکام محرومیت آن‌ها تایید شده است. 

کمیته بین‌المللی المپیک بعد از پایان رقابت‌های ریو 2016 با استفاده از تکنولوژی‌های جدید نمونه‌های باقی مانده از المپیک‌های پکن و لندن را دوباره آزمایش می‌کند. با مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش دوپینگ روی نمونه 12 نفر دیگر، تعداد ورزشکاران دوپینگی در المپیک‌های گذشته از مرز 100 نفر گذشت. 7 نفر از 12 نفری که در آخرین اعلام IOC دوپینگ کرده‌اند، در المپیک لندن روی سکو رفته‌اند.

سایت رسمی کمیته بین‌المللی المپیک امروز اعلام کرد با پایان مهلت تجدیدنظرخواهی این 7 نفر آن‌ها موظف به بازگرداندن مدال‌های خود هستند. براساس بیانیه رسمی IOC در وزنه برداری دسته 94 کیلوگرم  الکساندر ایوانف از روسیه (برنده مدال نقره) و آنتولی چیریچو از مولداوی (برنده مدال برنز)، در وزنه برداری دسته 75 کیلوگرم زنان ایرینا کولشا از بلاروس (برنده مدال برنز) در وزنه برداری دسته 75+ زنان هریپسیمه خورشودیان ارمنستانی (برنده مدال برنز) و در وزنه برداری دسته 53 کیلوگرم زنان کریستینا از مولداوی (برنده مدال برنز) باید مدال‌های خود را پس بدهند. 

 آندری دمانووف وزنه بردار روسی، الکساندر دریگل ورزشکار اوکراینی پرتاب چکش، رائولی تسیرکیدز وزنه بردار گرجستانی، مارگاریتا توردوخلیب ورزشکار اوکراینی پرش طول و اماس اوتشوف وزنه بردار قزاقستانی 5 ورزشکار دوپینگی دیگر هستند که در المپیک 2012 لندن اقدام به استفاده از مواد نیروزا کرده اند و باید دیپلم‌های خود را که برای شرکت در این رقابت‌ها کسب کرده‌اند پس بدهند.

به این ترتیب با پس گرفته شدن مدال سه نفر اول دسته 94 کیلوگرم وزنه برداری و همچنین مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش دوپینگ روی نمونه "دمانووف" نفر چهارم این وزن، سعید محمدپور از ایران که به مقام پنجم رسیده بود، قهرمان المپیک شد.

IOC پیش از آغاز رقابت‌های المپیک ریو اعلام کرد ایلیا ایلین قهرمان قزاقستانی این دسته به دلیل دوپینگ باید مدالش را پس بدهد. 

39046