گزارشی تکان دهنده از مصدومیت در فوتبال ایران

گزارشی تکان دهنده از مصدومیت در فوتبال ایران

وب سایت رسمی برنامه نود-حدود 120 مورد آسیب دیدگی فقط در طی 10 هفته! یک آمار نسبتا بالا از مصدومیت در لیگ برتر فوتبال ایران است.

به گزارش سایت نود، این آمار زیاد از آسیب دیدگی ها قطعا لطمه های زیادی به باشگاههای فوتبال ایران وارد کرده است. علاوه بر هزینه هایی که این مصدومیت ها به شکل مستقیم و غیرمستقیم برای باشگاهها دارند مطمئنا نتایج آنها در لیگ هم تحت تاثیر این مصدومیت ها خواهد بود.

این مسئله وقتی بغرنج تر می شود که بدانیم این آمار فقط مختص مصدومیت هایی است که منجر به از دست دادن بازی شده اند و در این نتایج آسیب دیدگی های که باعث از دست دادن جلسات تمرینی شده لحاظ نشده است. متاسفانه شفافیت اطلاعات در این مبحث در فوتبال ما وجود ندارد. هر گونه آسیب دیدگی در فوتبال اروپا  همراه با جزئیات آن توسط سایت باشگاه اعلام می شود. اینکه بازیکن به چه دلیل و کجا مصدوم شده، از کدام ناحیه آسیب دیده و چه مدت دور از میدان خواهد بود کاملا واضح است. در فوتبال ایران، علت های مصدومیت، مدت دوری از تمرین و بازی و همینطور ناحیه آسیب دیده بازیکنان روشن و شفاف نیست.

برای اطلاع بیشتر از ماجرای آسیب دیدگی در فوتبال می توانیداینجا یک مطلب مفصل درباره مبحث آسیب دیدگی و اینکه چطور می شود میزان آن را کاهش داد بخوانید.

همچنین اینجا هم می توانید یک گزارش جالب درباره مصدومیت رباط صلیبی را بخوانید. مصدومیتی که در کمین بازیکنان فوتبال است.

مقایسه مصدومیت ها در فوتبال ایران و دنیا  

مقایسه همین اطلاعات ناقص نشان می دهد آمار مصدومیت در فوتبال ما به نسبت فوتبال روز دنیا بسیار زیاد است. اضافه کنیم این مسئله را که تیمهای اروپایی حداقل 40 و حداکثر 70 مسابقه را در طی یک فصل فوتبال انجام می دهند. در فوتبال ایران حداقل 30 و حداکثر 45 بازی برای تیمها در طی یک فصل انجام می شود.اگر چه امکانات هم در فوتبال اروپا با فوتبال ایران قابل قیاس نیست با این وجود فشردگی و تعداد بازیها در فوتبال اروپا از فوتبال ایران بیشتر است. سوای فوتبال روز دنیا ما در مقایسه با لیگ های درجه 2- 3 اروپایی مثل نروژ، سوئد، کوزوو و... هم آمار مصدومیت بیشتری داریم. متاسفانه آمار مصدومیت در فوتبال ایران حتی در مقایسه با لیگ های آسیایی همچون استرالیا و قطر هم بیشتر است!

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط یوفا یک تیم حرفه ای فوتبال با 25 بازیکن در طی یک فصل نهایتا می تواند 50 مورد آسیب دیدگی داشته باشد که به ازای هر بازیکن 2 مورد آسیب دیدگی می تواند رخ دهد. از این میان 15 مورد می تواند آسیب دیدگی عضلانی با تقریبا 2 هفته دوری از تمرین و مسابقه باشد. مطمئنا تیمی که بتواند آماری کمتر از این را ثبت کند در پیشگیری از مصدومیت ها موفق بوده و تیمی که آماری بیش از این را داشته باشد در کنترل آسیب دیدگی ها ناموفق بوده است.

دلایل مصدومیت های زیاد در فوتبال ایران 

امکانات نسبتا ضعیف، چمن های بد، مسافرت های نامناسب، تمرین های بعضا نادرست، استراحت ناکافی بازیکنان، وقفه های زیاد لیگ برتر و... همگی از عواملی است که مصدومیت های فوتبال ایران را زیادتر از حد استاندارد کرده است. تمام این عوامل نقش حیاتی در مصدومیت های بازیکنان فوتبال دارند. اگر تمام مصدومیت به طور دقیق بررسی شوند روشن خواهند شد که این عوامل چقدر تاثیرگذار هستند. همه این دلایل را به ماهیت بازی فوتبال و دیگر عواملی که قبلا ذکر شد اضافه کنید تا متوجه آمار زیاد مصدومیت در فوتبال شوید. این مشکلات در فوتبال حرفه ای ما اتفاق می افتد، سلامت بازیکنان را به خطر می اندازد و هزینه های زیادی بر دوش تیمها خواهد گذاشت. این هزینه ها در فصل 89- 89 لیگ برتر در حدود 6 میلیارد تومان محاسبه شد و امروز در فصل 97- 96 با این تعداد مصدومیت چیزی بیش از 20 میلیارد تومان هزینه ی مستقیم و غیر مستقیم بر باشگاههای فوتبال ما تحمیل خواهد کرد!

راههای کاهش مصدومیت در فوتبال ایران

بهبود امکانات و به ویژه زمین های چمن، کنترل دقیق تمرین و بازیکنان از طریق فرآیند Monitoring، برنامه ریزی بهتر و دقیق تر مسافرت ها، بهبود استراحت بازیکنان، استفاده از تکنیک ها Screening & Prevention و پیگیری جنبه های پنهان و مستعد برای آسیب دیدگی در بازیکنان، استفاده از کادر پزشکی و مربیان بدنساز مجرب و.. همگی می تواند منجر به کاهش آسیب دیدگی در بازیکنان فوتبال ایران شود. برای نمونه از موارد اشاره شده در فوق تکنیک های پیشگیری از آسیب در فوتبال ما کاملا ناقص انجام می شود. ما تستهای پزشکی پیش فصل را (آن هم به اجبار کمیته پزشکی فدارسیون فوتبال) انجام می دهیم اما متاسفانه برنامه ریزی دقیق و ویژه برای تیم و بازیکنان به منظور پیشگیری از آسیبها اتفاق نمی افتد.

چمن ها و امکانات در برخی از تیمها از حداقل استاندارهای لازم فاصله دارد. برخی از تیمها هم از همان امکانات محدودی که در اختیار دارند استفاده ی بهینه را نمی کنند. مسافرت ها هم شرایط مطلوبی ندارند و بارها سرگردانی تیمها در فرودگاهها دیده شده است. تا زمانی که این عوامل به قوت خود باقی باشد مصدومیت های فوتبال ما کاهش نخواهد یافت. کاهش آسیب دیدگی ها علاوه بر اینکه هزینه های زیادی که این مسئله بر باشگاهها تحمیل کرده را کاهش می دهد موجب در دسترس بودن بیشتر بازیکنان به عنوان مهمترین ابزار نیروی انسانی باشگاهها می شود. این امر به موفقیت و تقویت بیشتر باشگاهها منجر خواهد شد. فراموش نکنیم که این مسئله ثابت شده است که تیمهای با مصدومیت کمتر احتمال موفقیت شان بیشتر است.

گزارش از پوریا جراحی، مربی بدنساز فوتبال