فلش بک؛ شیرین ترین پیروزی شیاطین سرخ مقابل آرسنال در تلخ ترین فصل

فلش بک؛ شیرین ترین پیروزی شیاطین سرخ مقابل آرسنال در تلخ ترین فصل

وبسایت رسمی برنامه نود - نگاهی خواهیم داشت به یکی از خاطره انگیز ترین جدال های منچستر یونایتد و آرسنال در ورزشگاه اولدترافورد، روزهایی که یونایتد حال و روز چندان خوشی نداشت ولی در آن بازی همه را سورپرایز کرد.

به گزارش وبسایت نود، آرسنال طی سال های اخیر نتایج خوبی را مقابل منچستر یونایتد نگرفته است. در اوایل دهه 1980، دقیقاً اوضاع بر عکس بود و منچستر یونایتد تحت رهبری ران اتکینسون به طور سریالی در مقابل توپچی ها ناکام می شد. شیاطین سرخ در ماه مارس 1984 توانستند این نوار ناکامی را پاره کرده و آرسنال را با 4 گل شکست بدهند.

آرسنال طی یک دهه اخیر نتوانسته در ورزشگاه اولدترافورد پیروز شود. در نخستین سال های دهه 1980، دقیقاً شرایط بر عکس بود. آرسنال بین سال های 1979 تا 1987 به هیچ عنوانی دست پیدا نکرد اگر چه به فینال جام حذفی و جام برندگان جام اروپا در سال 1980 راه یافت. سال هایی بی حاصل برای توپچی ها در لیگ که حتی حضور در جمع 4 تیم برتر نیز به ندرت اتفاق می افتاد. پس از تساوی بدون گل مقابل ناتینگام فارست در سال 1983، تری نیل سرمربی آرسنال گفت که چیزی جز احساس شرمندگی از این بازی ندارد!

تنها نکته مثبت آرسنال در این سال ها، نتایج خوب مقابل منچستر یونایتد بود. توپچی ها بین سال های 1977 تا 1983 فقط یک بار به یونایتد باخته بودند و حتی در 3 بازی متوالی در اولدترافورد، هیچ گلی نخوردند تا این که سال 1984 فرا رسید.

17 سال بدون عنوان قهرمانی لیگ، برای آرسنال بسیار طولانی و دردناک بود هر چند که منچستر یونایتد نیز 26 سال برای رسیدن به این مهم، صبر کرد. شیاطین سرخ پس از قهرمانی لیگ در سال 1967، دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند. قهرمانی در اروپا، سقوط، دو قهرمانی در جام حذفی، دو فینال دیگر و نتایج خوب و بد در لیگ را می توان خلاصه ای از عملکرد یونایتد در سال های پس از مت بازبی دانست. در سال های «پسا بازبی»، 5 مربی متفاوت (از جمله خود مت بازبی در یک مدت کوتاه) روی نیمکت یونایتد نشستند ولی هیچ گاه ثبات لازم در این باشگاه برقرار نکردند. سر انجام نوبت به ششمین مربی رسید تا شاید شیاطین سرخ را به سال های درخشان پیش از 1967 بازگرداند و او کسی نبود جز ران اتکینسون.

منچستر یونایتد تحت هدایت اتکینسون توانست پس از مدت ها، یک بازی برتر را مقابل توپچی ها ارائه بدهد. آنها از اوایل دسامبر شکست نخورده و با رکورد 15 بازی بدون باخت، تنها لیورپول را به عنوان جدی ترین تیم رقیب در صدر جدول می دیدند. وقتی که ساوتهمپتون در عصر جمعه با 2 گل مقابل لیورپول پیروز شد، گویی که درهای امید را به سوی منچستر یونایتد گشودند.

تامی کیتون یک پنالتی را از مدافعان آرسنال گرفت تا آرنولد مورن گل نخست یونایتد را بزند و در ادامه، کنی سامسون از تأثیرگذاری مجدد مورن نهایت استفاده را کرده و گل دوم را به ثمر رساند. تامی کیتون پس از درو کردن نورمن وایتساید از پشت، کارت زرد دوم را دریافت و از بازی اخراج شد اما منچستر یونایتد دو گل دیگر را در کیسه آرسنال قرار داد. فرانک استپلتون با ضربه سر و سپس برایان رابسون گل های بعدی یونایتد را به ثمر رساندند تا شاگردان دان هاو مات و مبهوت بمانند.

در آن زمان، تیم ملی انگلیس به تازگی از صعود به یورو 1984 بازمانده و نمایشی اسفبار را در آخرین دوره برگزاری تورنمنت Home Championships داشت. تامی دوچرتی سرمربی سابق یونایتد که این بازی را از نزدیک تماشا می کرد، به نکته جالبی اشاره کرد. وی گفت:

آرسنال امروز دقیقاً همان انگلیس زرد پوش بود!

آرسنال در آن بازی بیرون خانه، لباس زرد پوشیده بود. حالا هواداران منچستر یونایتد در اولدترافورد در پوست خود نمی گنجند. جمعیت از شدت خوشحالی به درون زمین ریخته و سبقت تیم محبوبشان از لیورپول در صدر جدول را جشن می گیرند. چند روز بعد، باز هم شیاطین سرخ دست به کار بزرگی زده و این بار با درخشش مجدد برایان رابسون ستاره بزرگ خویش موفق به شکست بارسلونا در جام برندگان جام شدند. بارسلونا در آن زمان ستاره هایی مثل برند شوستر و دیگو مارادونا را در اختیار داشت. بسیاری از باشگاه های ایتالیایی که در آن روزگار، غول های اصلی فوتبال اروپا محسوب می شدند، برای استخدام رابسون تلاش کردند.

چند هفته بعد، برایان رابسون دچار مصدومیت همسترینگ شده و مسابقات مهم اواخر فصل از جمله دیدار مقابل یوونتوس در مرحله نیمه نهایی جام برندگان را از دست داد. منچستر یونایتد در 6 بازی که برایان رابسون را در اختیار نداشت فقط یک بار پیروز شد. کسب 2 برد از 10 بازی آخر لیگ به معنای از دست رفتن رؤیای قهرمانی شیاطین سرخ بود. منچستر یونایتد در حالی که آرسنال را شکست داد، در بازی های بعد به تیم هایی همچون وست بروم، ناتس کانتی، ایپسویچ و فارست باخت و نه تنها قهرمان لیگ نشد بلکه به رتبه چهارم سقوط کرد. هواداران یونایتد برای تحقق رؤیای قهرمانی لیگ می بایست 9 سال دیگر صبر می کردند.

برخی مصدومیت رابسون را علت ناکامی یونایتد در آن فصل می دانستند اما ران اتکینسون چنین عقیده ای نداشت زیرا رابسون در 4 بازی آخر لیگ به میدان رفت ولی باز هم یونایتد در هیچ یک از آن بازی ها به پیروزی نرسید. یکی از مشکلات اساسی منچستر یونایتد در بهار 1984، مسائل روحی و روانی بود. در شکست دردناک 1-0 مقابل ناتینگام فارست، تک گل تیم حریف توسط گری بیرتلز به ثمر رسید، همان بازیکنی که در سال 1980 با مبلغ کلان آن روزها یعنی 1.25 میلیون پوند توسط منچستر یونایتد خریداری شده ولی طی 2 سال حضور در این باشگاه فقط 12 گل زد و در نهایت به ازای 300 هزار پوند به فارست پیوست.

اوضاع آرسنال پس از آن شکست تلخ 4-0 مقابل منچستر یونایتد کاملاً بر عکس شد. توپچی ها در 10 بازی انتهایی لیگ فقط یک بار باختند و شاید اگر 10 باخت آرسنال قبل از کریسمس 1984 نبود، شاگردان دان هاو در کورس قهرمانی نیز وارد می شدند.

نیک میلر، گاردین

4464